Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples marknadsandel...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intressant läsning (har diskuterats förut vill jag minnas men iaf)..

http://www.spymac.com/more.php?id=215_0_5_0_M

Trevlig läsning. Det vore förstås ännu trevligare om det gick att hitta lite mer säkra källor än herr Campbell för att stödja siffrorna.

Är det inte intressantar att snacka vidare om HUR han har räknat fel?

För ingen tror väl att mer än var tionde persondator i världen är Mac? Det borde ju ha märkts, tycker man...

Det blir ju bara spekulationer, men kanska har han glömt att räkna alla piratade MS-operativsystem. Han kanske bara har räknat OEM-licenser, vad vet jag.

Han kallade sig journalist?

Jag blir alltid lika skeptisk när folk börjar diskutera statistik. Det är oerhört lätt att få fram de siffror man vill ha, och dessutom ganska lätt att räkna fel om man inte vet vad man pysslar med...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 12:48

Anbsolut intressant...tråkigt att herr Campbell inte redovisar några källor.

Däremot ska det inte förvåna att andelen macar i användning är större än andelen nysålda macar, det är en direkt följd av att Apples marknadsandel sjunker. (och kanske att en mac har längre livslängd?)

Det jag tycker var mest intressant (och därmed felaktigt?) var att antalet macar så vida överstiger antalet Linuxburkar. Om man däremot räknar OSX-macar vs. Linuxburkar (mer relevant...) är det alltså lika för tillfället. Inte illa med tanke på att Linux är äldre än OS X och det billigaste systemet i branschen, medan OSX (i alla fall påstås vara) dyrast.

• Medlem
  • 2003-07-21 16:50

Apples marknadsandel, är idag 2,3% enligt flera källor!

Användarvänlighet, kanonprogram, annat godis tex iSight mm mm, det hjälper inte att öka marknadsandelen!

Snart kommer jag inte ha råd att köpa en ny mac - har en iMac 17".
Om Apple kommer att sälja allt färre och dyrare macar, då kommer ett annat alternativ allt närmare, tyvärr!

Mitt råd - en instegsmac med bra program, till ett KANONPRIS!
Helst en G 5:a!
Det är det ENDA som skulle göra det möjligt att ta några fler andelar!

Min lojalitet har ett pris!

• Oregistrerad
  • 2003-07-21 16:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av antoj
Apples marknadsandel, är idag 2,3% enligt flera källor!

Användarvänlighet, kanonprogram, annat godis tex iSight mm mm, det hjälper inte att öka marknadsandelen!

Snart kommer jag inte ha råd att köpa en ny mac - har en iMac 17".
Om Apple kommer att sälja allt färre och dyrare macar, då kommer ett annat alternativ allt närmare, tyvärr!

Mitt råd - en instegsmac med bra program, till ett KANONPRIS!
Helst en G 5:a!
Det är det ENDA som skulle göra det möjligt att ta några fler andelar!

Min lojalitet har ett pris!

Häpp...
Är 16 lök för en sprillans G5 för dyrt?
Eller 13 papp för en 1.25GHz G4:a?
(kanske någon hundring dyrare - men det är hem till dörr...)

Din lojalitet är dyr

• Medlem
  • 2003-07-21 17:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Häpp...
Är 16 lök för en sprillans G5 för dyrt?
Eller 13 papp för en 1.25GHz G4:a?
(kanske någon hundring dyrare - men det är hem till dörr...)

Din lojalitet är dyr

Normala skattebetalande svenskar får lägga ut 21 papp, lök eller laxar för den minsta g5'an, och, ja, det är rätt dyrt för en medel- till underkonfigurerad dator. Det må vara rymdteknologi av senaste snitt, men det är knappast ett konkurrenskraftigt pris för en normalkonsument.

Dessutom har ingen den blekaste aning om hur snabba eller långsamma de två mindre G5'orna är.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Normala skattebetalande svenskar får lägga ut 21 papp, lök eller laxar för den minsta g5'an, och, ja, det är rätt dyrt för en medel- till underkonfigurerad dator. Det må vara rymdteknologi av senaste snitt, men det är knappast ett konkurrenskraftigt pris för en normalkonsument.

Dessutom har ingen den blekaste aning om hur snabba eller långsamma de två mindre G5'orna är.

Kompaktdatorerna är ju helt okej i pris och prestanda. Varför skulle Apple sluta sälja såna?

• Medlem
  • 2003-07-21 19:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Kompaktdatorerna är ju helt okej i pris och prestanda. Varför skulle Apple sluta sälja såna?

Vet inte... riktigt vad du menar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-21 22:08

En tröst är väl ändå att Apple enligt senaste kvartalsredovisning har väldigt låg marginal per såld dator vilket är en garant för att priset går ner om kostnaden för tillverkning av nya modeller går ner.

Att kräva att man ska "prisdumpa" till underpriser a´la Sony Ericsson gör ju ingen glad.

Däremot tycker jag att prisskillnaderna gentemot USA borde tas bort, jag ser ingen anledning till att dom finns (ok ett litet prispåslag för svensk version av operativ och tangentbord är väl rimligt, men inte mer).

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Däremot tycker jag att prisskillnaderna gentemot USA borde tas bort, jag ser ingen anledning till att dom finns (ok ett litet prispåslag för svensk version av operativ och tangentbord är väl rimligt, men inte mer).

Det är inga större prisskillnader jämfört med USA.

Ex. från AppleStore US resp. SE:

PowerMac G5/1,6GHz
US: 16492:-
SE: 16796:-

PowerMac G5/2GHz dual
US: 24742:-
SE: 25196:-

iBook 12" CDRW
US: 10717:-
SE: 11196:-

iPod 15GB
US: 3291:-
SE: 3676:-

(1 Dollar = 8.25 SEK , priser exkl. skatt)

• Medlem
  • 2003-07-22 08:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders

Därför att ingen vill ha en kompaktdator. (OK, OK, de nya iMacarna med platt skärm får vara undantag.) De datorer vars CRT-skärmar sitter i samma skal som resten av burken är en styggelse som ingen annan än möjligtvis skolor borde köpa.

Vad som skulle vara bra är dock en dator i separat låda med i övrigt samma spec som en eMac så att man sedan själv kan välja skärm. Instegsmodellen som iofs är rätt underspecad map minne och sådant borde då kunna pressas från 10.000 till 6-7.000.
Detta är märk väl INKL.MOMS. Det borde kunna köpa marknadsandelar till Apple. Vad jag efterlyser är i princip en liten, tyst Mac, som kanske inte har så stora möjligheter till expansion men som kan vara ett bra insteg.

/hpe

• Medlem
  • 2003-07-22 09:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm

Precis, dessutom har ingen den blekaste aning om hur snabba eller långsamma de två mindre G5'orna är.

Precis, en dator med ett billigt, småjunkigt grafikkort och för lite minne för 21.000. Tack vare resten av den kan man säga att den är prisvärd, dock aldrig billig. Med hyffsat med minne och ett vettigt grafikkort hamnar den på 22.700kr. 22.700 utan skär är inte billigt.

/hpe

1
Bevaka tråden