Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig hitta rätt synth!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter en portabel synth med klav. Det är inte jätteviktigt att den låter bra, men det är ett krav att det finns pitchbend och modwheel på den. Vill ha en riktig synth, inte någon Casio-leksak. Gärna två oscillatorer. MIDI eller CV är inte viktigt. Viktigast är att den är billig!

Några idéer?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-06-07 02:45

beggad microkorg ?
(2 oscilatorer, midi, bend och mod samt att den går på batterier)

Korg 707`?
Fm med små trevliga reglage, känns nästan lite analogt, med betoning på nästan.

Ingen Casioleksak..? D måste jag slå ett slag för Casio CZ-1000. Casio CZ-101 är ju nu mera en balkan-cint och därmed icke prisvärd för oss som inte lirar balkanmusik. Annars har du ju Yamaha DX-100, Novation Basstation och några andra små varianter från Novation.

DX100 är faktiskt riktigt trevlig.

Mja bra tankegångar här, helt klart! Anledningen till att jag letar efter en sån här maskin är att jag vill ha något till talkboxen..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-07 12:56

MicroKorg är iaf inte värd pengarna, det vet jag. Har haft en. Halvera det priset och vi snackar min prisklass..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-07 18:22

Kör på en Roland Juno 1 då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-07 19:07

DX100 är väl THE talkboxsynth hörde jag nånstans..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-07 19:41

korg poly 800

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-07 20:38

men nämn då hellre originalet http://www.youtube.com/watch?v=HftQgBZ-Ou8

Senast redigerat 2009-06-07 21:29
  • Medlem
  • 2009-06-07 20:59

Novation K-station

Ursprungligen av SAFE1978:

Jomen där är ju DX100 klädd som en leopard (jaguar kanske, med tanke på geografin), så då ser man ju inte vad det är som låter. Ju.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-07 21:14

Basstation key

Yamaha CS01

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 15:20

Håller med om BassStation key..finns för övrigt en på tradera just nu.^^

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 20:42

Sant! Men man kanske blir mer peppad!

Jag har faktiskt inte jämfört själv, men det sägs att FM och dylikt ska fungera bäst, pga digital övertonsrikedom antar jag. Min Danelectro free speech är i vilket fall för klen, S, F, P osv är i princip omöjligt att få till - för lågt tryck ur slangen verkar det som...

Ursprungligen av SAFE1978:

Sant! Men man kanske blir mer peppad!

Jag har faktiskt inte jämfört själv, men det sägs att FM och dylikt ska fungera bäst, pga digital övertonsrikedom antar jag. Min Danelectro free speech är i vilket fall för klen, S, F, P osv är i princip omöjligt att få till - för lågt tryck ur slangen verkar det som...

Du får skaffa en slangförstärkare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-09 23:12

Att FM skulle funka bra kan väl bero på att syntesen kan generera väldigt rena och raka ljud, från sinustoner och vidare. Den kan förstås också låta mer elakt än det mesta, om det är vad man är ute efter.

Jag snackade med en kille som kört mycket talkbox och han rekommenderade ett ordentligt "steg", t ex ett försteg till en Marshall-stack, det var vad han kört med. Han berättade också om problem som kan uppstå - rent fysiska problem, man kan både drabbas av näsblod och värk i munnen. Det starka ljudet som munnen måste forma om är förstås krävande. En stark signal krävs för att få till alla fonemer.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 23:48

PF: Precis, men då behöver man en Heil... de här enklare varianterna har ju inbyggd förstärkning - kopplar man in en högtalar-level så bränner man dem förmodligen. En sinuston ger ju ingenting att "formantera", det blir ganska meningslöst med talkbox...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-10 00:00

Mmm... själv ser jag som sagts tidigare fram emot P-heads Record, ska bli grymt spännande att testa den asgrymma vocodern i live-mode... den är helt klart i klass med Clavias vocoders (i Modularerna) men bra mkt enklare att ställa in. Så det blir ju lite talkbox över den med, med rätt settings. De som följt mig här under åren vet att jag är mkt mkt svag för alla former av röstsyntes & kombinationer... jag diggade både Kraftwerk, Abba, Mico Wave och Zapp bl a pga detta back in the days. Abba har snygga vocodergrejer lite halvdolt sådär, på Super Trouper och framåt ungefär.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-10 00:21

Ja röstsynteser is the bomb! Det gör musiken lite mer tidlös också, eller ja, det beror ju på hur det används - men jag kan vara allergisk mot tidsenliga röstlägen osv... vilket man ju slipper med syntetiska texter

1
Bevaka tråden