Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styrning av reglage på analoga synthar

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 09:30

Godmorgon!

Såhär i semesterdagar har jag börjat spåna på en lite intressant manick. Kanske finns det redan på marknaden. Men jag har inte ägnat ngn tid att undersöka detta.

Hur som helst så har jag börjat skissa på en styrning för ett godtyckligt vrid eller skjutreglage. Lyckas jag med ett, så är det givetvis enkelt att bygga flera... den första versionen skall iaf vara för vridreglage, eftersom jag tror det är svårast att finna en bra aktuator för det. Tanken slog mig när jag i helgen satt och kranade på en Pro One och CS-15.

Idén bygger på att jag vill kunna programmera svep för en godtycklig parameter/reglage på en analogsynth (som inte annars går att styra). Tänk er vidare att vi får upp en kontrollyta, ungefär som ex med Nocturn. Det vore ju kalas. Om vi dessutom kan programmera egna LFOer och svep som styr reglagen så vore det ju kanon...

Vad tror ni om en sådan liten pjäs ? Är det någonmer som tänkt tanken och som vill vara med i projektet? Jag tror personligen att det kan bli en cool toppsäljande liten manick.

Tanken är att man ska kunna koppla på den på en godtycklig synth, tex Pro One, CS-15, Doefper, MiniMoog och övriga...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-09 09:36

Hört talas om vaktroler...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 09:39

Inte så att jag kan säga vad det är exakt. Men det är väl inte en mekanisk mojäng, snarare en elektrisk krets ? Eller ?

Tanken är ju att kunna koppla på den utan att göra något ingrepp på synthen och via säg en iTouch med en XY-controller styr ex LFOmod och Resonance på en CS15.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 09:41

Ha ha jag har haft den idén osså... jag skulle vilja ha en manik som kan styra PW på en MS20. Typ en liten elmotor ála vidrutetorkare (fast liten) och någon sorts rulle som man sedan sätter fast en gummisnodd och kopplar till PW ratten på MS20. Man måste såklart borra fast anordningen i synthen...

Sedan ett stätt att reglera hastighet och slaglängd och vips får man mekanisk PWM

Mvh
Demokid

PS.
Det är nog lättare att modda den så att den kan kontrolleras av CV

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-09 09:44
Ursprungligen av Demokid:

Det är nog lättare att modda den så att den kan kontrolleras av CV

Precis min tanke - därav vaktrol-tipset.
Jag tror att det finns för mycket mekanisk variation mellan olika typ av pottar för att det ska gå att ta fram något som fungerar generellt. Men motbevisa mig gärna!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-13 21:45
Ursprungligen av Demokid:

Ha ha jag har haft den idén osså... jag skulle vilja ha en manik som kan styra PW på en MS20. Typ en liten elmotor ála vidrutetorkare (fast liten) och någon sorts rulle som man sedan sätter fast en gummisnodd och kopplar till PW ratten på MS20. Man måste såklart borra fast anordningen i synthen...

LEGO Mindstorms motorer?

http://www.youtube.com/watch?v=vAr2HKrYbFM !!!

http://mindstorms.lego.com/eng/Egypt_dest/default.aspx

FTW!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 09:45

Men vi skulle ju kunna nöja oss med ex en Joystick inledningsvis som kontroll källa. Men vi skulle ju likväl kunna använda en extern LFO från ett Doepfer som kontroller. Som i sin tur är kopplade till mekaniska aktuatorer som vrider reglagen....

Jag får ta fram mekatroniklådan och se vad jag kan komma upp med. Det där med att borra fast är jag tveksam till. Det borde gå att använda sugproppar och en manick som monteras koncentriskt med reglaget. Små elmotorer med bra utväxling (feta planetväxlar) borde funka rätt bra.

Senast redigerat 2009-06-09 09:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 09:56

Typ en sån här...

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_P_IMAGE/20bdc750-784f-11dc-a67c-0019bbdf5d02.jpg

Med en adapter (som är olika för olika märken) mellan utg axel och vridreglage borde det vara relativt enkelt att designa en litet monteringskit, utan att borra. Ser vi på motorn ovan verkar den ha ett max-varvtal på 24 rpm, vilket motsvarar en max-frekvens på 24/60 = 0,4Hz. Men vi måste ju också ha en sensor som definerar ändlägen. Ex en sån här:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_P_IMAGE/cb782da0-7a77-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg
Nä nu ska jag strax dra till Berlin, återkommer när jag är tillbaka

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 10:03

För att komma förbi problemet med variation, kan man bygga en enkel kalibrering, då man monterat fast sitt don. Då spelar inte variationen någon större roll. Problemet är löst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 10:49

Vid lite närmare eftertanke, så skulle det för att lösa rotationsproblemet, räcka med att man kopplar ihop två motorer som styr två olika reglage. Då slipper vi både att borra och använda sugproppar. Däremot så är stabiliteten av mekanismen ej löst. Men det borde man kunna lösa genom att låta den vila antingen på en tredje punkt som är ett icke-reglage, eller att helt enkelt låta vridpottarna ta upp böjmoment och övriga laster som har med systemets riktning och tyngdpunkt i rummet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-09 10:53

tekniklegoFTW!!

Lätt bästa ideen, kommer bli makalöst koolt om du kan fixa det, hooka upp en fleskSEQ till den som sveper allt å så har du en konstverk ju!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 10:54

- Enapa, Tekniklego är helt rätt. Det är ju dessutom mycket skoj att pilla med. Typ bygga robotar.

Om inte annat är det också perfekt att bygga en prototyp med. Billigt, bra och enkelt att modifiera. Dessutom kan man bygga delar av programmet i Labview... Vilket betyder att vi kan bygga ett GUI också och samtidigt lättare att koppla ihop det med övrig HW/SW.

  • Medlem
  • 2009-06-09 10:59

Problemet är att alla analogsyntar har olika konstruktioner för hur rattar/sliders påverkar just den delen av ljudet. Olika värden på vridpotar i filter och annat.

Om man däremot tar något som använder exakt samma vridpotar till allt (Doepfer kommer rätt nära här) så blir det ganska görbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 11:06

Ja, alltså Doepfer kommer det testas på eftersom det är det enda jag har i analog väg. Men på sikt om det visar sig funka bra, är det relativt lätt att formgjuta specialadpters för alla tänkbara rattar. Det som skiljer sig är ju väsentligen geometrin mellan elmotor och ratt, varav motorsidan alltid är likadan. Även detta hävdar jag är ett mindre problem, rent tekniskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 11:11

Map. kalibrering...

Kom jag just på att, problemet att mäta ändlägen är rätt enkelt eftersom det tar stopp, och då kommer elmotorn att vilja "käka" mer ström. Mäter vi strömmen kan vi detektera ändlägen genom att enbart använda elmotor och skippa en vinkelsensor (som för övrigt troligen har begränsad vinkelupplösning).

  • Medlem
  • 2009-06-09 11:25

Ah, det var en mekanisk lösning, missade den biten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 11:42

har sett en sån lösning för gitarrpedaler men kan inte hitta länken. måste ligga i nån av miina gamla laptops. Jag vet att det har gjorts i alla fall!

Jag tror ärligt talat inte att det kommer att bli en storsäljare. Det är krångligt och fult, bättre i så falla att använda en sak som du löder in på kontrollen och där finns fina lösningar redan nu, Vactrol, digital potentiometer eller VCA.

Om du nödvändigtvis envisas med att göra det mekaniskt så är drivningen och midistyrningen redan löst, betala mig säg 10.000 :- kontant så ger jag dig färdigt koncept..

Bara skojar!
Midibox Motorfader! http://www.ucapps.de/mbhp_mf.html
Motordrivning, midisttyrning och färdiga kretskort!
Till själva drivmotorn så får du ha en ganska kraftig sak, en utväxlad motor med en feedbacksensor kopplad till Midibox MF och en rejäl nätdel om du ska ha fler parameterar styrda.
ALPS snabbaste motorpotar gör 270 grader på under 0,5 sek och drar ca 1A vid 5V.
Sen får du tänka på att göra det lite fjädrande, du vill ju inte dra av axeln på poten eller vrida sönde splines på rattarna om drivenheten och poten har olika maxutslag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 12:41

Ett litet modellbaserat reglersystem ska nog fixa det ska du se.... Men tack för tipsen. Jag ska bygga den, för eget bruk om inte annat.

Midibox är ju färdigt, open source/gratis och har en gigantisk användar och support-bas så varför uppfinna hjulet igen tänkte jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 12:47

Mush: är det den här du tänker på ?
http://guitars.musiciansfriend.com/product/Tone-in-Progress-Third-Hand-Expression-Pedal-?sku=150146

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 13:59
Ursprungligen av makari:

Mush: är det den här du tänker på ?

Det var det! Hade minne av att den var mer komplex, men nu när jag ser bilden så stämmer det!

Makari, den där grejen är ju genial. Kan man bara få loss och köpa endast vajern så kan man ju bygga ett helt bord med motorer. Stegmotorstyrning är inte så knivigt och de flesta kan man ju ställa kraften i så att man inte pajja potar. Mekanisk styrning FTW!

Coolast vore dock att köpa en industrirobot Om du gör det lovar jag att programmera den åt dig -då kan du till och med få minnen till din modular, inklusive patchkablarna! Köper du en tillräckligt stor kan den styra hela din studio. Fast bara en parameter i taget...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-12 16:10
Ursprungligen av stryph:

Coolast vore dock att köpa en industrirobot Om du gör det lovar jag att programmera den åt dig -då kan du till och med få minnen till din modular, inklusive patchkablarna! Köper du en tillräckligt stor kan den styra hela din studio. Fast bara en parameter i taget...

Det är väl isf bättre med flera små ?

ABB och KUKA borde väl ha små rackare.

Ursprungligen av Odd Bob:

Det är väl isf bättre med flera små ?

Jo det är nog sant förstås, men inte riktigt lika coolt

Ursprungligen av Odd Bob:

ABB och KUKA borde väl ha små rackare.

Javars, men Epson och Mitsubishi har ännu mindre (finns säkert flera). De flesta robotar kan man samköra flera stycken på en controller, t.ex. ABB som jag har jobbat med att koda OS till. Stäubli är lite smidigare och rätt mycket snabbare än ABB.

Och KUKA är nog ett av världens roligaste företagsnamn

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-13 08:38

Enklast är nog servon till modellflyg/bilar som finns för spottstyver nuförtiden (kinatjossan) och sen någon enkel(?) midi-implementationslåda som styr grejerna. Ett servo för under hundralappen är svårt att slå tror jag. Kraften som behövs är ju minimal så minsta modellen av servo räcker säkert.

Exempel: http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=cat&parent_id=0&cat_id=29&order=3&pp=1

1
Bevaka tråden