Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på trummis?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-12 21:04

Hej!

Jag är på jakt efter en värdig ersättare till min electribe er-1. Jag letar efter en mångsidig trummis med bra dräm i bastrumman, den ska också vara relativt lättjobbad. Den kommer i första hand att användas till minimalistisk elektronisk musik, men även till andra projekt. Det är därför jag vill ha en mångsidig maskin, eftersom jag ofta gör ganska varierade saker.
Jomox och MD låter ju helt klart intressanta, men det är lite utanför min budget. Kanske det finns begagnade MD's för ca. 8 000?

Anledningen till att jag helst köper en ny maskin är för att jag helt enkelt gillar att jobba utanför datorn. Jag använder bara datorn som sequencer.

Min budget ligger på ca. 8k max. Men får jag mera smäll för pengarna så kan jag stiga någon tusenlapp.

Så kom med era förslag, länkar och gud vet vad

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-12 21:06

finns vällan en beggad 999 på vendan för typ 9k?

en en 09 för under 5k

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-12 21:08

var en tråd om MDhysteri nyss:
http://www.99.se/syntar-sant/265705-machinedrum-magic.html

mkt info om md, annars är jomoks å mpc det som gäller ,kanske dyrare elecrtibarna med rör...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-12 21:18
Ursprungligen av enapa:

var en tråd om MDhysteri nyss:
http://www.99.se/syntar-sant/265705-machinedrum-magic.html

mkt info om md, annars är jomoks å mpc det som gäller ,kanske dyrare elecrtibarna med rör...

Jag har följt den tråden sen den skapades

Justja, är det någon som provat den nya electribe? MX har jag för mig att den heter.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-12 21:31

tror md är säkraste kortet jämte jomoks 888... lättsålda med, men båda tar tid å komma in i.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-12 21:59

Jag tror dock att electriben skulle vara ganska rolig.

Är det ingen som använt en lite mer ingående? Det finns inte så värst många bra klipp på tuben.
Tror ni att den skulle fungera som mid-seq åt min blofeld och isåfall göra fina basgångar?

Man börjar känna beslutsångesten komma krypande. Jag har alldeles för lite kunskap om sequencers, midi och saker i allmänhet för att kunna bestämma mig.

Jag kan ju tillägga att jag funderat lite på en sequencer också. Finns det någon som är lika flexibel som en dator med diverse program?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 02:01

Nej... det gör det nog inte. Eller det beror ju på vad man menar med diverse program... men jag säger ändå nej

en EPS! bra pang i smaplade 12-bits trummor, och en fin sequencer som skickar midi. För runt en tusenlapp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-22 12:11
Ursprungligen av SAFE1978:

Nej... det gör det nog inte. Eller det beror ju på vad man menar med diverse program... men jag säger ändå nej

en EPS! bra pang i smaplade 12-bits trummor, och en fin sequencer som skickar midi. För runt en tusenlapp...

Fast sequencern är ju inte lika snabb-arbetad som en trumm-maskins step-sequencer då man bara trycker ut några beats och vips..men visst..det är en fin sequencer..äger själv en 16+ så..

För de pengarna och minimalistisk elektronisk musik är väl en TR-808 det givna valet? Du lär inte hitta mer dräm i kaggen...

  • Medlem
  • 2009-06-22 13:18
Ursprungligen av The Introvert:

För de pengarna och minimalistisk elektronisk musik är väl en TR-808 det givna valet? Du lär inte hitta mer dräm i kaggen...

Om du skulle kunna tänka dig extern sequenser, så finns det lika gott om kräm i Vermona DRM-1. Och då x 3

Han vill ha en mångsidig trummis, då går ju 808, 999, 09 och 888 bort. MD, däremot, känns som ett klockrent val.

EMX-1 är ju ingen trummis i första hand.. den spelar fasta samplingar och har inte särskilt många parametrar för att ändra ljuden.. dess syntdel ska vara grym men det är ju inte vad du letar efter. Jag kan verkligen rekommendera ESX-1 å andra sidan, som är en sampler där du kan byta ut ljuden helt fritt. Den har dessutom bättre kontroll över ljuden (filter till varje trumpart, till exempel). De brukar väl gå för 3500-4000 på begagnatmarknaden. annars får du en sprajlans ny för under 5500,- inklusive frakt härifrån: http://www.playback-europe.com/korg-esx1_electribe-4454.html

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-15 00:07
Ursprungligen av sisältää:

Han vill ha en mångsidig trummis, då går ju 808, 999, 09 och 888 bort. MD, däremot, känns som ett klockrent val.

EMX-1 är ju ingen trummis i första hand.. den spelar fasta samplingar och har inte särskilt många parametrar för att ändra ljuden.. dess syntdel ska vara grym men det är ju inte vad du letar efter. Jag kan verkligen rekommendera ESX-1 å andra sidan, som är en sampler där du kan byta ut ljuden helt fritt. Den har dessutom bättre kontroll över ljuden (filter till varje trumpart, till exempel). De brukar väl gå för 3500-4000 på begagnatmarknaden. annars får du en sprajlans ny för under 5500,- inklusive frakt härifrån: http://www.playback-europe.com/korg-esx1_electribe-4454.html

Det känns som att jag lätt skulle kunna fastna i Stoppa-in-allting-i-samplern sättet att spela. Jag vet inte riktigt, ESX-1 har aldrig riktigt lockat. Sen känns det lite sådär att köpa grejer som man inte är helt hundra på. Dessutom så gillar jag inte riktigt samplers över huvudtaget. Jag har alldeles för svårt att välja ljud

Är man tveksam till samplers så är ESX ett dåligt val. Kör på MD utan UV. Kostar 5-6000 på begagnatmarknaden. Du lär inte bli besviken.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-15 00:52

Det låter överkomligt ju!

Jag får testa och se. Jag har ju suktat efter en MD ett par månader nu, men det har känts långt utanför min budget. Men om jag hittar en för 5-6000 så är det ju inte så farligt som jag trodde

Tack för hjälpen, jag känner mig ganska nöjd nu.

Personligen blev jag tämligen besviken på MD SPS-1 när vi hade den i studion, så jag tycker ändå att sisältää's första tips var bäst för dig. Speciellt med tanke på att du är ute efter en mångsidig_trummis.

Tänk dig själv en trummis där du själv kan använda just de ljud du behöver för stunden oavsett om det är Linndrum, MachineDrum, HR16, DMX, Jomox, 808, 909, 727, CR-78, DDD-5, LM-2... ja, you name it....

Kan ju inte bli bättre än så:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-15 08:15

Bara för att vara annorlunda säger jag 606 + syncussion - torde matcha ER-1 speccarna ganska bra fast "the real thing" lixom.

Gå till Spotify, sök på Covenant "Go Film". Hihatgroovet är 606, handklappen är Pearl Syncussion+909+Boss HyperFuzz och Novation Drumstation står för bastrumman. Flera av effekterna är samplad Syncussion.

Men allt det där kunde lätt ha gjorts med en sampler och en vettig sequencer. MDUW känns alltmer som något man borde ha.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-06-15 16:26

rhäev!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-15 18:49

@ kroffe: Jag letar ju efter något mer mångsidigt. Även om jag gillar ER-1an skarpt

@ sawtooth: Lite sugen är man ju, men 3k för UW känns samtidigt lite mycket. Dock så vet jag inte riktigt hur mycket pengar sommarjobbet ger än. Så jag får kanske tänka om efter sommaren. Alternativt spara i några månader och köpa något som jag troligen blir sjukt nöjd med.

@ odlarn: Det är ju en uggla!!!

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-06-15 19:19
Ursprungligen av evirob:

@ odlarn: Det är ju en uggla!!!

nix, det är en uw
och jag rekommenderar, precis som sågtanden, att du sprar lite extra och köper den i stället.

Bättre att spara lite längre och köpa något man verkligen gillar. Jag har köpt så sjukt många manicker som varit nästan vad jag ville ha men inte riktigt. Man blir inte glad av det. Så mitt tips är att hålla ut och skaffa den där grejen som du helst vill ha.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-15 19:05

Två månader går ganska snabbt, får jag hoppas!

Vad är den största skillnaden mellan MK I och MK II ?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-06-15 19:21

Just, största skillnaden mellan mk1&2 är 32 steps på 1 och 64 på 2... 2an har också lite mer samplingsminne och är mindre rent fysiskt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-15 19:31
Ursprungligen av odlarn:

Just, största skillnaden mellan mk1&2 är 32 steps på 1 och 64 på 2... 2an har också lite mer samplingsminne och är mindre rent fysiskt.

Det låter ju helfint! Men smakar det så kostar det, väl?

3 extra laxar, mindre roligt.

Efter en tur på jutuben så kan jag bara säga att jag ser fram emot dagen jag får trumma på en maskintrumma! Den verkar ruskigt kul att leka med.

Ska du ändå vänta ett par månader med att handla så kan du ju ta dig tid och testa de olika alternativen. Om du bor nära en musikaffär eller någon vänlig 99:a med stor maskinpark, kanske.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-15 19:54

Jag bor ju relativt nära både Jam och musikbörsen. Men här i trakten gillar man tydligen inte synthar så mycket. De har ett ganska begränsat utbud :/

Ursprungligen av evirob:

Jag bor ju relativt nära både Jam och musikbörsen. Men här i trakten gillar man tydligen inte synthar så mycket. De har ett ganska begränsat utbud :/

Var bor du? Jam borde ju ha inne Machinedrum iallafall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-18 17:13
Ursprungligen av sisältää:

Var bor du? Jam borde ju ha inne Machinedrum iallafall.

Örebro!

Och nä, ingen MD. Bara en massa guror, basar och elpianon. Fast jag känner ju killen som äger butiken, han kanske kan ta hem en

  • Medlem
  • 2009-06-15 20:26

Jag rekommenderar definitivt en UW, bara den grejen att kunna slänga in samplingar är mycket värd. Sedan alla galna trix med livesampling och uppspelning gör att man går långt utanför vad en "normal" trummaskin kan göra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-17 18:54

Det låter som den perfekta maskinen för mig. Den låter ganska perfekt för mig, baserat på lite klipp från youtube iallafall.

Det är ingen som skulle vilja slänga ihop lite rena beats, olika ljud mest? Presets eller inte spelar ingen roll. Fast endast med MD, men om man vill slänga med något annat så varför inte?

Bevaka tråden