Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver D 550 och MKS 50 dedikerade controllers?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Utöver den mjukvara som finns för att kontrollera dessa två med, går det att koppla en modern midicontroller(som akai mpd32) till dom och ange rätt signaler för att på det sättet slippa köpa gamla kontrollers som tex PG300?

Vad finns det annars för synthar(gärna analoga) som har dedikerade controllers men som man lika gärna kan kontrollera via en asignbar midicontroller?

Är NRPN-midi vad som krävs för att kunna göra detta? Eller har många av dom synthar som har dedikerade controllers sina egna unika signaler, som kräver utrustningen, eller utrustning som härmar den(en del mjukvara t.e.x. som ska användas som PGM)?

Har inte kunnat hitta något klart svar på det på internet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-13 13:09
Ursprungligen av Vänliga jättar:

Är NRPN-midi vad som krävs för att kunna göra detta? Eller har många av dom synthar som har dedikerade controllers sina egna unika signaler, som kräver utrustningen, eller utrustning som härmar den(en del mjukvara t.e.x. som ska användas som PGM)?

Har inte kunnat hitta något klart svar på det på internet.

Precis som enapa skriver så används SysEx-meddelanden för att styra D-550:s parametrar. SysEx-meddelanden är specifika för tillverkaren (System Exclusive), och kan därmed innehålla vilken data som helst. Jag skulle rekommendera en datoreditor, som du sedan kranar via din kontroller, t.ex. MPD32!

Sound Quest: http://www.squest.com/Windows/Instruments/RolandD-550/index.html

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-13 09:43

Tror dom ska ha sysex och inte CCdata, beringer bcr tex fixar det, finns säkert nån editor till datan som kan konvertera om cc till sysex.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 14:19

Roland JX8P, MKS70 och JX10 (JX10 efter ROM upgrade) går också att styra så, dvs med en controller som kan sända sysex. Mopho också... DX-syntharna är jag osäker på, men de är ju så lustiga att editera från panelen

Ja hur drygt är det egentligen att editera en DX7 från panelen när man fått in rutinen? Såg en vidfeo med en erfaren DX7användare och han använde Mjukvaru-versionen. Men byggde sina patchar i DX7'an då han jobbade snabbare med den.:)

Har mac och har tyvär inte hittat någon mjukvarueditor som har funkat riktigt bra för mig. Det finns ingen funktion i ableton live eller logic möjligtvis för att skicka sysex, eller ännu hellre ta emot cc och skicka ut sysex?

Har hållit på en del med soundquest, men hart haft lite problem ed att få den att funka med D550, vilket dom också påpekar själva är extra knepigt. Blev verkligen pepp på att bygga egna patchar i den efter att ha läst manualen, gillar verkligen hur den är ihopsatt. Så ny letar jag efter hands-on lösningar som funkar för mig.

Vad finns det mer än sound quest till mac som skickar ut sysex?

Jag använde en BRC-2000 att ratta både en Roland MKS-80 och en Matrix-6R mfl med.

Jag gjode som så att jag letade upp editeringsmjukvara till respektive synt som skickade de sysex strängar man behövde. Sedan var de bara att ställa BRC'n i "learn" läge dra i respektive reglage i mjukvaran. BRC'n kunde ju ha kompletta uppsättningar på en rad kanaler (32 har jag för mig) så det gick väldigt smidigt att ratta både hård och mjukvara från samma enhet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-13 22:54

BCR-2000 verkar onekligen flexibel och prisvärd! Den vänlige jätten bör kanske överväga en dylik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-13 23:15

Edirol-midikeyboards har väl PG-300 kontrollytor..de funkar väl för MKSen också eller är jag ute och cyklar nu?
har för mig de hade en layout färdig som hette PG-300 eller nåt sånt..

1
Bevaka tråden