Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bilder med helvit bakgrund?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-13 15:20

Hej,

Tänkte kolla om det är någon som vet hur man kan uppnå detta. För att förklara, jag menar bilder som man ibland ser på websidor och dyligt där ett objekt är fotat med en skugga som ligger mot en helvit bakgrund. Är detta något man kan göra på egen hand?
Har inte någon koll på foto personligen och är mest nyfiken.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-13 15:32

Jag gör det "rätt ofta" och därför har jag kanske lite mer utrustning än gemene man

Vit plexiskiva mot vit vägg och en studioblixt med softbox.

Men det finns naturligtvis mycket enklare lösning som små ljustält och halogenlampor, en lösning som kostar runt 500 kr.

Skuggan beror helt och hållet på hur man sätter ljuset

Senast redigerat 2009-06-13 15:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-13 20:38
Ursprungligen av Jeppe_E:

Jag gör det "rätt ofta" och därför har jag kanske lite mer utrustning än gemene man

Vit plexiskiva mot vit vägg och en studioblixt med softbox.

Men det finns naturligtvis mycket enklare lösning som små ljustält och halogenlampor, en lösning som kostar runt 500 kr.

Skuggan beror helt och hållet på hur man sätter ljuset

Grymt! Det där med små ljustält blir man ju sugen på att kolla närmare på. Man kan säkert använda photoshop o dylikt i kombination med detta i fall man inte får till det 100. Gillar kombinanationen foto och grafik men ofta har jag upplevt att det inte blir samma resultat av att enbart frilägga, men det kan ju har att göra med att jag är kass på det också förstås.

Senast redigerat 2009-06-13 20:51

Man behöver ingenting annat är ett fotoredigeringsprogram...

Spelar ingen roll vad bakgrunden är, man radera allt som man inte vill ha
och sätter denna yta som transparent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transparent_pixels

Ah, läste precis HELA inlägget...

Skuggan kan man också lägga till i t.ex. Photoshop.

LCR

Det tar 1000 gånger längre tid och är inte alla gånger klockrent...eller ens möjligt (beroende på motiv). Ingen - jag upprepar ingen - fotostudio/proffs använder denna metod.
Att maska bilder - vilket du föreslår - är ett rent helvete. Prova t.ex. att maska ut fluffigt/rufsigt hår mot bagrund :-D.

Vill man fota stilleben/objekt som ovan önskar så behöver man dock inte investera i dyra grejer. Att böja ett stooort vitt ark (3-400 gram) är ett tips då slipper man hörn t.ex. Lampor kan vara vad som helst nästan...softat/diffusat/frostat ljus är dock bäst som någon ovad tipsade.

Ursprungligen av LCR:

Man behöver ingenting annat är ett fotoredigeringsprogram...

Spelar ingen roll vad bakgrunden är, man radera allt som man inte vill ha
och sätter denna yta som transparent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transparent_pixels

Ah, läste precis HELA inlägget...

Skuggan kan man också lägga till i t.ex. Photoshop.

LCR

Ja fan vad drygt det kan va att frilägga hår ibland.

  • Medlem
  • 2009-06-13 21:44
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja fan vad drygt det kan va att frilägga hår ibland.

Jag tog fram några bilder för en kurs i just friläggning en gång. Inte just denna, men samma motiv...

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja fan vad drygt det kan va att frilägga hår ibland.

Photoshop har kommit långt vad gäller ny teknik.

LCR

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-14 20:29
Ursprungligen av LCR:

Photoshop har kommit långt vad gäller ny teknik.

LCR

Ja, men det är betydligt enklare och snabbare att göra rätt från början.

Cool tip!

Det här är annars en grymt bra (och billig!) lösning:
Strobist: How To: DIY $10 Macro Photo Studio

I stället för blixt bör såna där snorbilliga 150-watts halogenrörlampor fungera hyfsat. Fast en blixt som kan styras trådlöst är bland det mest användbara man kan ha i fotoväskan, så det är klart värt det att spara ihop till en sån!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 20:30

Bra tips här! Känns ju bra att man kan ta en DIY approach till en början och experimentera bara.:)

Ursprungligen av Samuel K:

Det här är annars en grymt bra (och billig!) lösning:
Strobist: How To: DIY $10 Macro Photo Studio

Den länken är med i en av de trådar jag tidigare har skrivit om fototält och sådant, se inlägg fem, sista länken tex:

http://www.99.se/digitalfoto/209801-billigt-fototaelt.html

Jag har byggt en "Studio", vi har hyllor på en vägg. Frun satte draperier framför.
Under draperiet, ca 180cm upp har jag satt en rullgardin från IKEA.
Man drar isär draperiet, ner med rullgardin, ut med den på bordet som står där.
Då har man en "böljande" bakgrund utan konturer.

Minst två lampor - mina är lite för klena, gärna fler så man slipper skuggor.

Ta en bild på det.

Så här gör jag (billigt):

Slår min blixt i taket (vitt) och lite snett framåt (kanske 15°) mot en vit bakgrund. Objekten jag fotar är ganska små (smycken) så jag lägger dem på ett A3-ark i kartong i ett hörn. Jag har även en liten gråskala för att snabbt fixa vitbalansen i förgrunden som jag sedan klonar bort eller bara tar bort om bakgrunden är helvit. Överexponerar med nästan två steg är också hyfsat viktigt, så slipper man extra arbeta senare i Photoshop.

Resultatet kan bli så här:

Nu vet jag att det blir snyggare att ha en plexiglasskiva under smycken, men jag har inte hunnit skaffa det ännu.

Man kan också göra en fotobox av en av Ikeas tvättkorgar och ha blixtlampor eller vanliga bygglampor utanför (var noga med vitbalansen bara då de är ganska varma både i temperatur och i färgtemperatur).

1
Bevaka tråden