Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa digitalpiano

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-15 13:17

Eventuellt ska jag spela med ett band och behöver då ett vettigt klaviatur med vettiga ljud, tvivlar på att bandet, som spelar country/rock, vill modernisera sitt sound med lite Polivoks eller SH-3a och mina K2k låter för gammalt tycker jag.

Alltså, digitalpiano. Var nere på sta'n idag och kikade. Casioapparaterna duger gott, pianoljuden funkar i replokal/live, den modell jag spelade på (PX-120 tror jag 6kkr) hade dock få ljud så jag provade ett Roland FP-7, o jevlar, vilken skillnad! Känslan i klaviaturet, ljudet, bara tredubbla priset....
En annan sak är att många nya digitalpianon saknar MIDI, har endast USB, snålt.

Min tanke är att ha ett digitalpiano för piano, rhodes och liknande, ett klaviatur för orglar och kanske ett tredje för stråkar (mellotron), synthljud.

Ge mig gärna lite tips, vad lirar ni på, hur funkar det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-15 19:03

Har själv föregångaren till FP-7, dvs. FP-5. Har några år på nacken så pianosamplingarna är inte riktigt i samma klass som FP-7 och RD700SX (eller va dom nu heter) men dom är rätt ok. Rhodes mm. låter också bra. Personligen tycker jag Rolands vägda tangenter är skönast att spela på om man jämför exempelvis med Casio PX120 (mfl.), Korg SP-250 och Yamaha P-85 (mfl).

Köpte min FP5 för 6500 ganska nyligen. Den har både USB och "vanlig" MIDI.
Har också GM2 ljudbank som kanske inte är någon höjdare direkt, samt även orgelljud (typ hammondemulering) från någon annan Roland-orgel-produkt. Dessa orgelljud låter kanonbra - ungefär i samma klass som mjukvaran NI B4.

1
Bevaka tråden