Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timbuktu och FTP server

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 11:55

Satt och funderade lite.

Har en Rumpus FTP-server som har två nätverkskort. Det ena med kontakt emot internet och den andra in på det lokala nätverket. Appletalk är inställt emot det interna nätet och IP så klart emot internet.

Nu är det så att servern står nere i serverhallen där det är svalt (läs kallt) och det är ju mycket med koder och så innan man kommer in. Så jag skulle vilja fjärrstyra servern med Timbuktu. Men hur är det med säkerheten?

För jag inbilliar mig att om accessen bara är Appletalk så kommer ingen kunna accessa datorn ute ifrån internet utan bara inne ifrån vårt interna nätverk. Någon som vet om det är så. Hinner inte testa men funkar det är det ju bara att "köra på".

Har jag rätt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-18 12:56

Ja, det är så, så det skall bara vara att köra på!

/glemme

Citat:

Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Satt och funderade lite.

Har en Rumpus FTP-server som har två nätverkskort. Det ena med kontakt emot internet och den andra in på det lokala nätverket. Appletalk är inställt emot det interna nätet och IP så klart emot internet.

Nu är det så att servern står nere i serverhallen där det är svalt (läs kallt) och det är ju mycket med koder och så innan man kommer in. Så jag skulle vilja fjärrstyra servern med Timbuktu. Men hur är det med säkerheten?

För jag inbilliar mig att om accessen bara är Appletalk så kommer ingen kunna accessa datorn ute ifrån internet utan bara inne ifrån vårt interna nätverk. Någon som vet om det är så. Hinner inte testa men funkar det är det ju bara att "köra på".

Har jag rätt?

Om du har en FireWall med enbart port 21 öppen så kan du ju köra även TCP/IP internt för Timbuktu Pro. Eller om du har Timbukt Pro´s egna portar stängda för inkommande trafik så är det ju också lungt.

Men som glemme sa - kör enbart AppleTalk och starta inte igång TCP/IP-access - så är det lungt!

Hur stort säkerhetshål är egentligen Timbuktu? Och är det själva programmet som utgör den stora luckan eller portarna man måste öppna för att kunna köra via tcp/ip?

• Oregistrerad
  • 2001-12-20 08:19

tack alla!

Nu kan man vara lugn. För ibland är man ju inte helt säker, skönt med ett forum som detta!

1
Bevaka tråden