Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om uppkoppling mot router

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-18 20:45

Hej !

Första inloggningen på den nya MacBook Pro 13".
Försöker att "koppla upp mot trådlöst nätverk".
Jag kör med WPA påslaget med lösenord...och MacBook:en lyckas inte koppla upp sig.
Slår av WPA och då går det perfekt.

Ska men inte greja att ha WPA påslaget på routern?

Några tips vad som måste ändras för att Mac:en ska greja att koppla upp sig med WPA?
Finns det några krav/begränsningar?
Det kanske löser sig när man väl är inne, men lite besviken känner jag mig då det alltid skryts om att allt bara fungerar i Mac-världen :'(. Hittills så ligger den sämre till än första uppkopplingen av Asus EEE PC och iPod Touch...där snurrade det bara igång.

mvh Manor

Klart det skall fungera, så kör jag själv. Är det WPA eller WPA2? TKIP eller AES?

• Medlem
  • 2009-06-18 23:46

Jag har kört WPA TKIP fram tills nu och lyckats koppla upp...ja allt jag hittills har testat - iPod Touch, SlimDevice Squeezebox, Nintendo Wii, IBM ThinkPad, Asus EEE PC, Sony PSP.

Efter att ha surfat lite så är jag inte längre så säker på att det ska fungera med Mac:en...det finns en hel del trådar om problem med WPA av alla de sorter. Visst, ingen "ko på isen" jag kan växla till exempelvis WPA2 AES och se om det går bättre, men det ställer lite större krav på den äldre utrustningen som inte alltid grejar WPA2 (om jag uppfattat saken rätt).

Nja, jag tror att Mac-glorian har hamnat lite på sned nu. Det är inte svårt att supporta sin egen utrustning som det står Apple stämplat på, men nog tusan måste det även fungera med andra märken på utrustningen...det är ju för bövelen 2009. Jag kör själv en D-Link DIR655 som fungerat helt klockrent i 2 år...stabil till tusen, och innan Mac:en inga som helst problem att koppla upp sig emot.

Det finns ett autoläge på routern som växlar melan WPA och WPA2 beroende på utrustning, om jag tolkar informationen korrekt, det kanske kan vara lösningen för Mac:en och även äldre utrustning.

mno Manor

Jag kör WPA-TKIP mot min MacBook och det fungerar klockrent... Så det har nog inte med det att göra i alla fall. Och jag har ingen Applerouter utan en risig gammal Dell-router.

• Medlem
  • 2009-06-19 00:20

Växlade över till WPA-Auto på routern som ska känna av vilken standard som supportas av WPA och WPA2. I detta läge så kopplades Mac:en upp, så med lite mickel så gick det. Squeezeboxen och EEE PC:n gick också igång snällt i detta läge, så det är väl lösningen på uppkopplingsproblemet.

Betyget till MacBook Pro:n så här långt:
+- klockren förpackning - proffsigt
+ gedigen dator
+ snygg inkopling av laddaren (magnetiska kopplingen)
+ snygg skärm samt belyst tangentbord

- den ska banne mig kunna koppla upp direkt trådlöst utan micklande mellan WPA och WPA2
- priset...väldigt mycket pengar för "sisådär" hårdvara i ärlighetens namn

Den är trots allt väldigt läcker, och det ska bli kul att lära sig mer om OS X efter mycket OS/2, Wiindows och Linux i olika tappningar.

mvh Manor

1
Bevaka tråden