Ja tyvärr. Apple tog bort funktioner som teoretiskt ska fungera på 2Gn också. T ex så har 2G exakt samma nätverks kontroller som 3Gn och då borde tethering fungera men Apple stängde av den funktionen.
Jag tror fortfarande inte att det är av illvillighet för att tvinga folk till nya telefoner, utan jag tror det har sin förklaring i val av tekniska lösningar och att de inte tycker det är värt att anstränga sig extra för 2G. Eller t.ex. att de anser att surfning av GPRS är så segt att de inte tyckte det var värt besväret (sen kan man ju anse att det mycket visst går bra, men Apple har ju sin syn på vad som är en bra användarupplevelse). Även om det är samma nätverkskontroller så är det ju inte samma modemchip (eftersom 3G har just 3G).
Ett annat exempel är MMS där den fungerar endast över 3G. Det är nog så att Apple vill att alla 2G ägare uppgraderar till 3GS.
Men i så fall borde dom väl inte ha givit MMS till iPhone 3G heller om din teori ska stämma eller hur? För både MMS och tethering finns ju till iPhone 3G.
Jag tror Apple inte behöver hålla på med att mopedstrypa 2G-telefonerna för att få folk att köpa 3GS. Det stora nyheterna som att 3GS är betydligt snabbare, har mycket bättre kamera och en bra videoinspelning är oändligt mycket tyngre argument ändå.
Vi ska väl vara glada att vi fick copy/paste i alla fall.
Ja, eller några av de andra hundratals små förbättringarna. Istället för några få finesser som saknas så kan man ju vara glad över att en två år gammal telefon får nästan alla nya finesser och det helt gratis.
Apple hade kunnat lämna iPhone 2G med OS 1.x och lämna iPhone 3G med OS 2.x om de verkligen vill tvinga kunderna att uppgradera varje år. Men istället har dom valt att satsa på en bred plattform med ett OS som gör det enklare att underhålla, mer likt en datorplattform och bättre för utvecklarna som får en bredare marknad.