Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela upp DV-filer lossless

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-21 15:38

Hej,

Har 5st 1 timmes dv-band som jag har tankat in i datorn. De ligger nu i DV-format (.dv) på hårddisken.

Jag skulle nu behöva dela upp de fem filerna i mindre delar, runt 20st för varje. Det går ju att använda Quicktime Pro och markera valda delar och exportera till en ny fil. Nackdelen är ju att det kanske tar lite tid att göra detta plus att det blir en extra komprimering. Bildkvaliteten borde ju inte försämras nämnvärt, men ändå..

Det jag undrar över om det finns något program, gärna Open Soruce, som helt enkelt kan ta en stor DV-fil, och dela upp den i mindre fristående DV-filer? Detta utan att behöva komprimera om innehållet. Lossless helt enkelt!

Tips?

Delades inte filmerna in automatiskt i scener? Så har det alltid skett för mig vid intankning till iMovie under årens lopp. Förutom med en äldre Sony semi-proffs DV-kamera på jobbet.

Annars borde det väl gå att göra som du säger med QT Pro. Markera det du vill ha, klipp ut och spara tillbaka dv-strömmen till .dv eller .mov. Om du inte säger till speciellt bör det inte ske någon omkomprimering.

Senast redigerat 2009-06-24 02:38
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-23 18:03

Nej filmerna delades inte automatiskt in i scener.

Ja att klippa ut via QT Pro är den bästa proceduren hittills jag hittat. Dock blir det en omkomprimering. Testade att göra en skärmdump på första filmrutan, före och efter jag sparade ner första scenen som ny fil. Genom att ta in de båda bilderna i photoshop och lägga på blandningsläget "difference" så såg jag att det hade skett en omkomprimering.

Ett sätt är ju att spara ner varje scen som en quicktime referensfilm. Då sker ju ingen omkomprimering. Nackdelen är ju att originalfilen måste finnas kvar. Men egentligen vill jag också spara ner alla scener som separata filmfiler för arkivering.

Egentligen är det inget stort problem detta, en omkomprimering mer eller mindre gör ju ingen stor skillnad. Men det vore skoj att veta ifall det finns något program som kunde stycka upp en stor filmfil i mindre delar utan omkomprimering. Men det verkar kanske inte finnas?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-23 21:33

Det där med omkomprimering kommer man aldrig ifrån, hur man än gör. Och för ett icke-proffs har det väl ingen större betydelse.

Jag har t.ex. funderat på hur bra det är egentligen med de nya AVCHD-kamerorna som första komprimerar hårt, packas upp för redigering och sedan måste komprimeras igen som färdig produkt. Ingen har dock gett någon feedback på detta när jag frågat så jag antar att det inte är några problem.

1
Bevaka tråden