Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från PC till Mac. Hur mycket RAM behöver jag?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-21 21:48

Hallå där!

Jag kör för stunden en bärbar pc med ensamma 1GB i ram. Datorn levererades med windows vista, vilket jag nedgraderade snabbt som attan till en piratad XP, mest på ren rutin.
När jag senare kände att, hey, jag vill nog köra med mitt Vista ändå, jag har ju trots allt betalt för en licens. Lagligt värre.

Nu när Vista åkte in på burken igen insåg jag att det är stört omöjligt att få det att fungera ens acceptabelt med 1GB ram. Datorn har bara slots för 2 minnen och nu sitter det två 512or i. Datorn i sig klarar dock max 2GB ram.
Har nu kört ubuntu en längre tid, och det flyter på så fint, men jag som vill ha datorn mest till musikproduktion, programmering och grafisk design tycker inte att det riktigt duger ändå.

Jag har tidigare kört mac, har haft två st powerbooks (G3) som jag körde rätt tidiga versioner av osx på. De flöt på rätt bra och jag hade inga direkt problem med dem förutom att de tycktes vara allergiska mot cola på tangentbordet.

Så, nu tittar jag på en macbook, för att liksom återintroducera mig i mac-världen. Jag slås dock av ett par tankar;

1. De är lite dyrare. Jag hade iochförsig väntat mig detta, men om man letar pc så får man en herrans massa mer prestanda för pengarna.

2. De kommer som standard med 2GB i ram. Inte jättemycket?

3. Eftersom priset faktiskt är av vikt här blir det antagligen en 13", vilket innebär att jag kan bli tvungen att köra med en extra skärm.

, frågor då:

Kan en 13" macbook i standardutförande prestera motsvarande en pc för ungefär samma pengar?

Kommer 2GB ram att duga för mig?

Kommer jag att bli nöjd med denna standardkonfiguration?

Alla svar kommer att läsas och bli reflekterade över och om ni har följdfrågor ska jag svara på dessa.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-21 23:15

Koppla bort allt lull-lull i Vista så går det att köra. Fungerar skapligt på en 4 år gammal Dell 8600 med Pentium M1.6 och 1GB RAM. Men då ser det ut som Win2k och allt fancy är avstängt.

1: Nej, du får mer prestanda om du väljer en windows-maskin för samma pengar. Men sedan är det en fråga hur OS utnyttjar hårdvaran. Så det handlar mer om WIN vs OSX.

2: Ja, det kommer att fungera alldeles utmärkt i OSX. Om det kommer att duga för dig kan jag omöjligen svara på.

3: Förmodligen ja. Det handlar inte så mycket om prestanda, som om användarupplevelse. Man köper en mac för OSX, inte för att den är speciellt prisvärd.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-21 23:41
Ursprungligen av Jeppe_E:

1: Nej, du får mer prestanda om du väljer en windows-maskin för samma pengar. Men sedan är det en fråga hur OS utnyttjar hårdvaran. Så det handlar mer om WIN vs OSX.

2: Ja, det kommer att fungera alldeles utmärkt i OSX. Om det kommer att duga för dig kan jag omöjligen svara på.

3: Förmodligen ja. Det handlar inte så mycket om prestanda, som om användarupplevelse. Man köper en mac för OSX, inte för att den är speciellt prisvärd.

Som sagt har jag tidigare kört osx, då på en rätt skruttig burk (PB G3 är inte snabba någonstans egentligen) och tyckte att det flöt på bra. Nu har ju en del hänt med osx på sistone och jag vet inte längre vad det kräver i prestanda.

Sen förstår jag ju att det är en knivig fråga jag ställer, om det kommer att fungera för mig. Som sagt kommer det mest att köras photoshop och någon musikstudio (Då jag har använt FL Studio i över 4 år nu ska det bli intressant att lära om sig från grunden.) troligen Logic. I värsta fall går det väl att dualboota med xp.

Det jag söker är bara vad ni tror. Ni har fått lite info om hur jag kommer använda den och förhoppningsvis kan det underlätta.

Skall du redigera foton är 13" helt åt pipan.

13" är en smidig skolburk elelr ngn som är ute mkt och verkligen värdesätter en liten smidig dator.

En Mac ÄR dyrare än "motsvarande PC", men frågan är om du får bl a det här på en bärbar PC:

inbyggt n-nätverk, bakgrundsbelyst tangentbord, fräst ur ett stycke aluminium, vettigt grafikkort, 6-7 timmars batteritid, världens bästa OS, inbyggd Bluetooth och Firewire800. Utbyggbar till 8GB RAM. Inbyggd webcam.

PC brukar ju innebära, fult ihopklämda plastbitar, 4 klistermärken som alla sitter snett, ingen webcam, ett sladdrigt tangetbord, Visat - med en nedgraderingslapp till XP, Firewire vet PC-folket knappt vad det är, BT finns ...ibland.

Jag brukar säga att en Mac kostar vad en dator EGENTLIGEN kostar, sedan finns det andra märken som gör billigare grejer och bantar därefter.

Bygga ut Macen till 4GB kostar 5-700kr.

Vill du ha ngt billigt, köp ngn KinesLenovo, Dell eller HP.

Vill du ha en vettig dator du kan ha i kanske tre år - köp en Mac.
Spika i lite mera minne.
Skaffa en liten extern HD. Apples tangentbord och en mus du gillar.

Ursprungligen av aengel:

Kan en 13" macbook i standardutförande...

Ursprungligen av Goflorp:

inbyggt n-nätverk, bakgrundsbelyst tangentbord, fräst ur ett stycke aluminium, vettigt grafikkort, 6-7 timmars batteritid, världens bästa OS, inbyggd Bluetooth och Firewire800. Utbyggbar till 8GB RAM. Inbyggd webcam.

Nu ska vi inte överdriva...

Han pratar om 13-tums MacBook, inte MacBook Pro.

Dvs ingen Firewire 800 (bara 400), inte utbyggbar till 8 GB (bara 4), inte aluminium (bara vit plast), inget bakgrundsbelyst tangentbord, grafikkort med delat minne, 5 timmars batteritid.

PC brukar ju innebära, fult ihopklämda plastbitar, 4 klistermärken som alla sitter snett, ingen webcam, ett sladdrigt tangetbord, Visat - med en nedgraderingslapp till XP, Firewire vet PC-folket knappt vad det är, BT finns ...ibland.

Nog för att detta är ett Mac Forum, men du överdriver så inåt helvete... Alla moderna Windows PC brukar ha Webcam, FW 800 (även eSATA i många fall), minneskortsläsare, 802.11n och rent generellt så har PC mer RAM och snabbare CPU, GPU och större HDD för samma krona.

Där Macen skiner är först och främst formfaktor oavsett storlek på skärm 13,3", 15,4" och 17" har Apples datorer bäst form med låg vikt.
Fin design absolut.
OS X som är det viktigast och iLife '09
Bluetooth som inte alltid finns med Win PC (men ofta som tillval)
Macar brukar ha generellt ganska snabba CPU
Antivirus är ett måste för Win PC
Batteritid
etc.

Ursprungligen av Juventino:

Nog för att detta är ett Mac Forum, men du överdriver så inåt helvete... Alla moderna Windows PC brukar ha Webcam, FW 800 (även eSATA i många fall), minneskortsläsare, 802.11n och rent generellt så har PC mer RAM och snabbare CPU, GPU och större HDD för samma krona.

Där Macen skiner är först och främst formfaktor oavsett storlek på skärm 13,3", 15,4" och 17" har Apples datorer bäst form med låg vikt.
Fin design absolut.
OS X som är det viktigast och iLife '09
Bluetooth som inte alltid finns med Win PC (men ofta som tillval)
Macar brukar ha generellt ganska snabba CPU
Antivirus är ett måste för Win PC
Batteritid
etc.

Tja, de burkar jag ser mina grannar ha innebär det jag skriver; fula burkar med klisterlappar, Locket i Silver eller nåt, underdelen i svart, innehållet med tangenter fullklottrade med blå och orange shift-funktioner, FW och BT lyser med sin frånvaro.
Skall det bli webcam inbyggd får maskinen fanimej vara i princip ny då.

Där Apples burkar skiner är ju att de här sakerna är så vanliga.
Apple lyckas få in förbannat mycket av det som är "tillval" redan från början.

Sedan spelar det ingen roll om PC-marknaden skärper till sig, världens finaste Vaios - som ändå tuggar XP (Vista/NT/W2000/7)... inga program som hänger ihop, tusentals med virus, skit, elände och enbart krångel.

och ja, rätt gissat, det här är ett Macforum.

...

Det var ingen gissning, det var ett konstaterande. Lär dig skillnaden.

Jag håller med om att Apples design alltid är bättre och har så skrivit i mitt tidigare inlägg (även om detta egentligen är en subjektiv fråga).
Och ja, jag håller med dig om att jag inte vill krångla med Windows eftersom min erfarenhet av operativsystemet varit så pass dåligt samtidigt som Macen har gått som en dröm.

Däremot är du väl trångsynt och insnöad hos Apple för att öppna ögonen och inse verkligheten.
Även om de sakerna är "tillval" så kommer datorn fortfarande bli billigare i slutändan med mer prestanda/krona än motsvarande Mac.

Min flickvän köpte en Dell Inspiron samtidigt som jag köpte min svarta MacBook, hon köpte sin för 7200 kr och jag min för 12 000 kr (bägge med studentrabatt).
Jag har lite snabbare processor, men i övrigt var RAM, HDD och grafikenhet exakt likadant och hon köpte även antivirus. Hon har bluetooth, 802.11n, Webcam, minneskortläsare FW800, Expresscard 54 och andra saker som jag inte har.

Ångrar jag mitt köp? Aldrig i livet, skulle inte ta hennes dator om jag fick den gratis. Därför att den är så slö och krånglar hela tiden och jag är den som får ta och fixa den åt henne varenda jävla gång.
Mitt val har dock inte ett jävla skit att göra med att man fick med 802.11n, bluetooth och Firewire för ett så billigt pris som möjligt. Jag ville ha en pålitlig dator och det var det jag fick.

Säger ju det, hoppa över 13" , jag drog nog uppgifter rakt ifrån min egen 15" ....

Men den nya 13" i Alu har väl bakgrundsbelyst och FW?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-22 13:16

Nu har jag varit nere hos Den Galne Tysken som faktiskt har riktigt bra pris på MB 13". Jag tänkte åka ner på lunchen och inhandla den. Samtidigt pröjsar jag för 2gb extra RAM så att jag landar på totalt 4GB,

Är det någon som har några akuta invändningar skulle jag vilja höra dessa rätt snart

Förderar nog att vara lite insnöad då jmft med att ständigt ha problem med MS grejer som förfular en s liv.

Jag bryr mig inte om priset, jag köper tjänsten "problemfritt datoranvändande"

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-22 16:06

Sådär, nu har jag köpt mig en MB 13" med 4GB RAM.
Känner mig inte det minsta missnöjd, förutom att jag står på jobbet och inte kan leka med den förrän ikväll.
Då det var ramet jag var mest orolig för känns det bra att ha fått den biten löst

Så, nu är jag en Mac!

Ursprungligen av aengel:

Sådär, nu har jag köpt mig en MB 13" med 4GB RAM.
Känner mig inte det minsta missnöjd, förutom att jag står på jobbet och inte kan leka med den förrän ikväll.
Då det var ramet jag var mest orolig för känns det bra att ha fått den biten löst

Så, nu är jag en Mac!

Välkommen till den ljusa sidan!

1
Bevaka tråden