Hallå där!
Jag kör för stunden en bärbar pc med ensamma 1GB i ram. Datorn levererades med windows vista, vilket jag nedgraderade snabbt som attan till en piratad XP, mest på ren rutin.
När jag senare kände att, hey, jag vill nog köra med mitt Vista ändå, jag har ju trots allt betalt för en licens. Lagligt värre.
Nu när Vista åkte in på burken igen insåg jag att det är stört omöjligt att få det att fungera ens acceptabelt med 1GB ram. Datorn har bara slots för 2 minnen och nu sitter det två 512or i. Datorn i sig klarar dock max 2GB ram.
Har nu kört ubuntu en längre tid, och det flyter på så fint, men jag som vill ha datorn mest till musikproduktion, programmering och grafisk design tycker inte att det riktigt duger ändå.
Jag har tidigare kört mac, har haft två st powerbooks (G3) som jag körde rätt tidiga versioner av osx på. De flöt på rätt bra och jag hade inga direkt problem med dem förutom att de tycktes vara allergiska mot cola på tangentbordet.
Så, nu tittar jag på en macbook, för att liksom återintroducera mig i mac-världen. Jag slås dock av ett par tankar;
1. De är lite dyrare. Jag hade iochförsig väntat mig detta, men om man letar pc så får man en herrans massa mer prestanda för pengarna.
2. De kommer som standard med 2GB i ram. Inte jättemycket?
3. Eftersom priset faktiskt är av vikt här blir det antagligen en 13", vilket innebär att jag kan bli tvungen att köra med en extra skärm.
Så, frågor då:
Kan en 13" macbook i standardutförande prestera motsvarande en pc för ungefär samma pengar?
Kommer 2GB ram att duga för mig?
Kommer jag att bli nöjd med denna standardkonfiguration?
Alla svar kommer att läsas och bli reflekterade över och om ni har följdfrågor ska jag svara på dessa.