- Kidmaster
- Medlem ●
- Stenungsund
Tänkte höra om ni kan tipsa om begagnade kameror?
Krav:
Nikon
Inte bara ett 18-55 objektiv utan även zoom, gärna ett kombinerat kanske 18-105/135
Prisklass runt 6000-7000
Något som har förslag??
//Svante
18-55 är ett zoomobjektiv. Menar du kanske teleobjektiv? Alla Nikons systemkameror är bra. Sen beror det väl på priset om det är ett kap eller ej.
Rent generellt skulle jag säga, skaffa en D40 + 18-55 kit, som du får nytt för 3000:- (om du lyckas hitta någon butik som inte sålt slut). Sen kan du komplettera med ett 55-200.
Se upp för "semester-zoomar", typ 18-200 och liknande. Ofta "kröker de rymd" ngt så in i bonken.
Stolpar, master, byggnader etc blir krokigt - olika mkt beroende på zoom-nivå med.
Lägg sedan till en varierande ljusstyrka och att den skall vara "prismässigt konkurrenskrarftigt" (=billig) så har du en mindre lyckad konstruktion.
Skaffa hellre två objektiv då. kanske en 17-70 och en 70-150 (ungefärliga siffror) då.
Ofta blir bildresultatet därefter.
En annan väg in i kameravärlden är att köpa en beg av ngn polare som uppgraderar.
Får man den riktigt billigt så kan man ha MED kameran överallt, riktigt slita ut den i ett år kanske. Efter det året har gått har man såpass skinn på näsan att man själv vet precis vad man vill ha av en kamera. Man är nöjd med vissa saker, andra vill man ändra på.... man kanske byter märke? Köper ett bättre/dyrare hus av samma märke etc etc...
Skulle man tappa intreset helt och känna att det här var inget för mig efter 8 månader så kan man sälja den eller glatt överraska ngn anhörig som verkar ha intresset.
Se upp för "semester-zoomar", typ 18-200 och liknande. Ofta "kröker de rymd" ngt så in i bonken.
Stolpar, master, byggnader etc blir krokigt - olika mkt beroende på zoom-nivå med.
Lägg sedan till en varierande ljusstyrka och att den skall vara "prismässigt konkurrenskrarftigt" (=billig) så har du en mindre lyckad konstruktion.
Skaffa hellre två objektiv då. kanske en 17-70 och en 70-150 (ungefärliga siffror) då.
Ofta blir bildresultatet därefter.
En annan väg in i kameravärlden är att köpa en beg av ngn polare som uppgraderar.
Får man den riktigt billigt så kan man ha MED kameran överallt, riktigt slita ut den i ett år kanske. Efter det året har gått har man såpass skinn på näsan att man själv vet precis vad man vill ha av en kamera. Man är nöjd med vissa saker, andra vill man ändra på.... man kanske byter märke? Köper ett bättre/dyrare hus av samma märke etc etc...
Skulle man tappa intreset helt och känna att det här var inget för mig efter 8 månader så kan man sälja den eller glatt överraska ngn anhörig som verkar ha intresset.
Jag förstår, precis som du säger, att ett kompromissobjektiv 18-200 inte blir så bra men eftersom jag är mycket på resande fot vill jag inte släpa två objektiv, i alla fall inte i början.
Hur står sig 18-105?
Eller kanske Nikon D80 med 18-135?
Borde jag ändå köpa två objektiv eller duger de?
Är VR ett måste?
//Svante
Jag förstår, precis som du säger, att ett kompromissobjektiv 18-200 inte blir så bra men eftersom jag är mycket på resande fot vill jag inte släpa två objektiv, i alla fall inte i början.
Hur står sig 18-105?
Eller kanske Nikon D80 med 18-135?
Borde jag ändå köpa två objektiv eller duger de?
Är VR ett måste?
//Svante
Jag har själv ett 18-200, men använder bara mina fasta objektiv (35mm och 85 mm). 18-200 är ett väldigt bra objektiv för de flesta ändamål, men jag tycker inte det har det jag behöver. Dock väntar jag nog ett tag till med att sälja det.
VR är väldigt, väldigt användbart vid långa brännvidder (100 mm och uppåt), men inte ett måste.
Jag bryr mig inte om VR alls. Tycker jag klarar hålla mig till skakfritt ändå.
För den som kör med >100mm (150mm) och på frihand, t ex Fotboll, hockey etc då är det nog guld.
Kan du hitta ngt med fast styrka på och som inte spänner över HEEEEEELA spektrat så är det ju bättre.
Jag har ett Tamron 28-75/2,8 som jag är jättenöjd med. Måhända att det ibland inte är brett nog...
Jag har spenderat de senaste 5 dagar åt att läsa och beställa, avbeställa och beställa igen tills nu så har jag avbeställt allt och funderar på skita i det.
Mina val förstahandsval har varit:
Nikon D5000
Canon EOS 500D
Nikon D90 sure.. men jag har en rabatt på ett inköpsställe och där har de inte D90!
Vad jag vill ha av en kamera, bra bilder och även videofunktionen!
Nikon har ingen autofokus till video, den spelar bara in i 720P 24fps mot Canon som har 1080P eller 720P med 30fps och fokus.
Nikon D5000 finns inget batterigrepp till att köpa det gör de till Canon 500D
Så långt så är det ju Canon som passar mig bäst tills...
Jag vill ha GPS taggning på mina bilder, jag vet att det finns flera 3:e parts lösningar o skit samt man kan använda sin iPhone men NEJ.. det är bara jobbigt och krångligt!
Där har vi Nikon som har GPS sändaren som heter GP-1 som kopplas direkt till kameran och GEO Taggar alla bilder direkt.
Så:
Nikon:
- sämre videoinspelning
- inget batterigrepp
- känns som en billig amatör Nikon instegsmodell trots den kostar nästan lika mkt som D90
+ GPS sändare
+ Det är en Nikon
Canon
- Ingen GPS sändare
- Det är ingen Nikon
Så skall man vänta tills Canon kompletterar sina kameror med GPS.. vilket lär man kunna få vänta på, eller skall man vänta på att Nikon släpper en kamera med Batterigrepp och bättre Videofunktion
SÅ FÖRVIRRAD
Vad jag vill ha av en kamera, bra bilder och även videofunktionen!
Bra bilder är en bra utgångspunkt. Fast det får du med vilken DSLR du än väljer. Video drar ju ned antalet alternativ rätt så radikalt...
Du ställer rätt så många motstridiga krav: bra video, batterigrepp, GPS och så ska det gärna vara en Nikon...
Mitt första tips är som alltid annars: testa kamerorna. Håll dem i handen, kläm och känn, testa med lite olika inställningar. Världens bästa specifikationer spelar ingen roll om du inte trivs med kameran.
Mitt nästa tips är också som alltid annars: du köper ett system, inte bara en kamera. Fundera på vilken typ av motiv du kommer att plåta och vilken typ av objektiv du vill ha. Både Nikon och Canon har en uppsjö av tredjepartsobjektiv (med inbyggd motor oftast!) så du blir inte så begränsad vilken du än väljer.
Mitt sista tips: Nikon D90 är så mycket mer kamera än både D5000 och 500D att den är värd det merpris du betalar om du väljer att köpa den någonstans där du inte har rabatt. Annars kanske du kan övertala det stället att ta hem en åt dig för att få affären?
Outsider: Pentax K-7. Bra video, grym kamera, något dyrare, och har inte ens dykt upp i butik än, men den är flera klasser upp från samtliga dessa... Eller en Canon EOS 5D mkII...
Jag kan sammanfatta all den ångesten i en mening:
Hur man än vänder sig så har man röva bak.
Förstår dig.
Jag tänkte, BRA BILDER, en mkt bra autofokus (kass på min förra), inbyggd AF-Motor, bra ISO-värden, robust. Video skiter jag i och det går att geotagga ändå på flickr - utan GPS.
Så, mina fem spänn är, skit i video. Skit i böjbara skärmar. Batterigrepp är BRA. Skit i GPS.
Vad hjälper det om bilen är RÖD, har sketläckra säten, taklucka, sportratt och fräcka fälgar när det kommer blå rök ur avgasröret.... ?
Kläm på några hus. ligger det bra i näven, sitter reglage där du vill ha dem. Ser du ngt du retar dig på? Läser du tester på nätet? kolla dpreview.com - de brukar ha 30-sidiga test!
För min del slutade det med en D300 + BG + bra optik. Dyrt så det kostade en arm - men jag har grejer jag är nöjd med.
Fan, jag plåtade en rivning på jobbet idag - med ISO 1000 ! Fullt användbara!
Andreas: D90 fungerar ihop med batterigreppet MB-D80 som kom till D80. Ger bättre batteritid och vertikalgrepp (plus en större kamera för dem som bryr sig om sånt), men ej snabbare seriebildtagning.
Det ger dels längre batt-tid men framför allt en betydligt bättre balanserad kamera.
Kompisen köpte det till sin d300 efter att ha provat mitt.
"Varför köpte jag inte det tidigare - det blev ju en helt ny kamera..."
Jag hade en EOS 450 som jag faktiskt var väldigt nöjd med, idag skulle jag välja en EOS 500D om det inte varit för GPS:en den är NR.1.
Är i Stockholm och fick fota ute i Nynäs dock med vanlig digitalkamera geotagga med iPhonen´s 2-3 olika program men smidigt ? NEJ!
Så GPS funktionen är A & O just nu.
Jag får ta en sämre videoinspelare men en bättre kamera istället och då är det ju D90 som gäller om man också vill få batterigreppet, eller D5000 men då får man inte greppet.
Eftersom jag gillar färdiga menyer för olika fototagningar känns ju D5000 som en lättare kamera att inte förstöra sina kort med om man är lite novis som jag.
D90 har väl som D300 miljoner inställningar men vad hjälper det om man inte har lust eller vill pilla genom en massa sådant, jag vill ha så mkt automatik det går .. i alla fall att utgå från!
Är lite rädd för D90 att den kanske är mer åt D300 ? min kompis har en D300 så jag vet att det är en fet kamera, men som sagt jag fick grymt fina kort med min EOS 450 också och de räcker GOTT O VÄL.. lägg till Video och Getoaggning så skulle jag vara jättenöjd.
Obs det måste inte längre vara en Nikon
Detta kort blev jag nöjd med trots jag inte är en fotograf och ljuset faller fel så blev jag grymt nöjd, kan jag få sådana kort så är jag tillräckligt nöjd
www.motif.se/drop/IMG_0534.JPG
www.motif.se/drop/IMG_0577.JPG
www.motif.se/drop/IMG_0243.JPG
D90 har väl som D300 miljoner inställningar men vad hjälper det om man inte har lust eller vill pilla genom en massa sådant, jag vill ha så mkt automatik det går .. i alla fall att utgå från!
Är lite rädd för D90 att den kanske är mer åt D300 ? min kompis har en D300 så jag vet att det är en fet kamera, men som sagt jag fick grymt fina kort med min EOS 450 också och de räcker GOTT O VÄL.. lägg till Video och Getoaggning så skulle jag vara jättenöjd.
D90 är mer som D5000 i mångt och mycket, den har helt automatiska program, motivprogram o.d. som passar nybörjare alldeles utmärkt. Däremot kan du komma åt det mesta du kan göra på en D300 även på D90, så det är en kamera att växa i.
Jag skulle slå ett slag för Nikon vad gäller mätning och AF också, tycker att de känns klart vassare än Canon där. D90 i helautomatiskt och JPG ger dig riktigt bra bilder direkt ur kameran.
Wifi på köpet - hmmm, undrar varför det inte slagit...
Kan ju ha att göra med att 150 bilder RAW = strax över 4GB som tar evigheter att överföra via WiFi.
Säger det igen, satsa på bra exponering, hög byggkvalité.
GPS är en funktion som faller under Vinklingsbar skärm, koppla ljud till en bild osv.
Efter två veckor använder man inte skiten ändå.
ALLA mina bilder på flickr är geotaggade, det UTAN att jag har en GPS.
Fota blommor så är en vinklingsbar skärm BRA, men det GÅR att ligga ner med.
Jag har hellre ett hus med grymt bra ISO, Vitbalans som aldrig ballar ur och byggd som en Tank (Nikon D300) än alla GPS/Böjbara skärmar och andra konstiga inbyggda/påbyggda tillbehör i världen.
Gadgets hjälper dig inte ta bättre bilder.
Wifi på köpet - hmmm, undrar varför det inte slagit...
Kan ju ha att göra med att 150 bilder RAW = strax över 4GB som tar evigheter att överföra via WiFi.
Säger det igen, satsa på bra exponering, hög byggkvalité.
GPS är en funktion som faller under Vinklingsbar skärm, koppla ljud till en bild osv.
Efter två veckor använder man inte skiten ändå.
ALLA mina bilder på flickr är geotaggade, det UTAN att jag har en GPS.
Fota blommor så är en vinklingsbar skärm BRA, men det GÅR att ligga ner med.
Jag har hellre ett hus med grymt bra ISO, Vitbalans som aldrig ballar ur och byggd som en Tank (Nikon D300) än alla GPS/Böjbara skärmar och andra konstiga inbyggda/påbyggda tillbehör i världen.
Gadgets hjälper dig inte ta bättre bilder.
Det handlar inte om vikbara skärmar, det bryr jag mig inte ett skvatt om, däremot är D5000 till ett rimligt pris just nu, varför köpa en D300 för 20+ samt objektiv för att bara ta fina bilder som man även gör med en kamera för 5000 kr ?!
Däremot så är Geotaggning ngt som kommer stort tror jag och detta är guld värt att ha i kameran
Jag fotade i Stockholm några dagar nu, får sitta och geotagga allt efteråt, hur gör man när man är på sjön ? finns ju liksom inga gatunamn att gå på eller på något enkelt sätt att komma ihåg alla ställen, nej en GPS är inget gadgets utan en nyttig och bra funktion
Så nu är det köpt och det blir GPS som får lida.. de funktioner som EOS kameran har jämfört med D5000 vad gäller både filmning och batterigrepp mm.. så var det givet att denna kamera passar mig bättre.
Denna står ju och väger jämnt med D90 medans en D5000 känns som en kamera där den klassas som en lägre budget (även om den inte är det)!
EOS 500D känns i alla fall som en grym kamera även hos Canon´s högre proffsfotografer.
Blev ett Objektiv från Tamron ocskå samt batterigrepp och lite annats coolt, däremot får ja försöka lösa GPS taggningen med hjälp av andra lösningar via iPhone istället.
Grattis till kameran!
Jag har efter mycket om och men och velande fram och tillbaka beslutat mig för att köpa en nikon D80 med 18-135mm objektiv...
Så nu väntar jag bara på att rätt annons ska komma upp på blocket, har någon en D80 att sälja får ni ryta till!!!
//Svante
Grattis till kameran!
Jag har efter mycket om och men och velande fram och tillbaka beslutat mig för att köpa en nikon D80 med 18-135mm objektiv...
Så nu väntar jag bara på att rätt annons ska komma upp på blocket, har någon en D80 att sälja får ni ryta till!!!
//Svante
Först Andreas, grattis till ditt köp. BG är en höjdare - det blir en helt ny kamera.
Tamronen gissar jag är deras 28-75 - den är väldigt bra.
Svante, jag letade D80 ett bra tag, hittade inget och det blev en D90 till frun.
Hon är väldigt nöjd och skall gå kvällskurs för att få ordning på de "tre grundpelarna" (Slutartid - Bländare - ISO). Hon kan också köra med mina objektiv - bra lösning.
Grattis till kameran!
//Svante
Igår var jag äntligen och hämtade min kamera (tre dagar innan avresedatum, phuuu)
En Nikon D80 med 18-135mm objektiv, fick även med batterigrepp...
Kan bara säga att det lilla jag hann fota igår så var det ett rejält lyft mot min kompakt kamera
Hoppas att jag skall kunna ladda upp lite bilder från min resa senare
Ha det gött
//Svante
Tillbaka på ruta ett.. sålde kameran några veckor sedan
Goflorp - Tamronen var ett 18-300 objektiv!
Det här med GPS är lite kul men vad omständigt allt är, vi var i Stockholm ett par dagar och då hade jag givetvis med mig kameran samt allt paketerat i en Lowpro Slingshoot väska, men ack vad klumpigt att gå och bära runt på kameran jämnt och ständigt, sedan för att få en signal till GPS osv osv... Blixten kunde ju inte heller användas om man vill använda GPS så då får man ta ett kort först och sedan montera av GPS:en och fortsätta ta kort, då har man ju en plats där korten tagits i alla fall.
Nej det här var inget för mig, bra bilder visst men behöver jag SÅ bra bilder... svaret på frågan är nog Nej.
Köpte mig nu istället en Canon Ixis 990 tror jag den heter som också den har 720P video i 30fps samt denna kamera har man med sig överallt = fler bilder, man kan ju inte alltid bestämma när tillfällen skall komma då man vill ta kort och det känns lite så att man bär inte med sig en systemkamera vart man än går.
Tycker min Ixus ger fullt högkvalitativa bilder ändå
Tillbaka på ruta ett.. sålde kameran några veckor sedan
Goflorp - Tamronen var ett 18-300 objektiv!
Det här med GPS är lite kul men vad omständigt allt är, vi var i Stockholm ett par dagar och då hade jag givetvis med mig kameran samt allt paketerat i en Lowpro Slingshoot väska, men ack vad klumpigt att gå och bära runt på kameran jämnt och ständigt, sedan för att få en signal till GPS osv osv... Blixten kunde ju inte heller användas om man vill använda GPS så då får man ta ett kort först och sedan montera av GPS:en och fortsätta ta kort, då har man ju en plats där korten tagits i alla fall.
Nej det här var inget för mig, bra bilder visst men behöver jag SÅ bra bilder... svaret på frågan är nog Nej.
Köpte mig nu istället en Canon Ixis 990 tror jag den heter som också den har 720P video i 30fps samt denna kamera har man med sig överallt = fler bilder, man kan ju inte alltid bestämma när tillfällen skall komma då man vill ta kort och det känns lite så att man bär inte med sig en systemkamera vart man än går.
Tycker min Ixus ger fullt högkvalitativa bilder ändå
Tja, den bästa kameran är ju den man har med sig säger de vise
18-300 tycker jag verkar att ta i i överkant. Det borde ju bli högvis med kompromisser i ett sådant objektiv; inte minst vad gäller "bananens krökningsvinkel" och "soft" på 300mm.
Roligt att du hittade ngt annat som fungerar.
Systemkamera är helt enkelt inte lösningen för alla.
Finns inget Tamron 18-300, men det kanske var ett 18-250 eller 18-270? Bägge är faktiskt riktigt bra, men de är ganska komplexa gluggar som kostar jämförelsevis mycket. Som resesällskap borde de vara väldigt lyckade, även om det inte är något jag skulle vilja köra med själv.
En liten update
Tamron var ett 18-270 jag tycker det var helt ok men KIT linsen som medföljer Canon 55-250 var det nog ?! gav bättre skärpa enligt mig, jag blev lite besviken på Tamron!
Enligt många tester så är Tamron inte riktigt så vassa men det är väl så när man skall få in 18-270 finns inget objektiv som klarar det bra tror jag, inte för priser som en normal användare har råd med i alla fall!
Men till saken... jag har nu införskaffat en ny Systemkamer
Har inte den i handen ännu MEN jag tror jag kommer bli helnöjd.. Det är en Nikon D90 med Nikon 18-200 Objektiv VR II köpte även till batterigreppet och GP-1 gps modulen till kameran.
Känns som detta är ett bra mkt bättre kamerasetup nu skall jag försöka fota så mkt jag kan så man känner att man utnyttjar den till fullo, perfekt nu till när barnet föds också
Jag kollade på en D60 också jätte länge, men då dom har slutat med den i många affärer och ersatt den med en D3000 så vart det en sådan.
Tycker att det är en väldigt trevligt kamera. Man får med en 18-55 och så handla jag till en Tamron 70-300 mm. Är riktigt nöjd med denna.