Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om G3:ans framtid?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.macnn.com/news/19981

Kommer G3:an att kunna leva så mycket längre nu när G5:an kommer. Nu när IBM kan få G3:an till 1.1GHz så kanske den lever ett tag till.

Vad tror ni andra?

Jag tror att vi kommer att få se fler G3 datorer i år. Men att 2003 är sista året det släpps nyta modeller med G3or i.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-21 15:51

IBM har väl en G3a med Altivec under utveckling. Den borde prestera bättre i bärbara än nuvarande G4, så G3an kan nog överleva ett tag till, eller rent av överleva G4an. G3an har ju också fördelen att vara både billig och strömsnål.

Fast IBM skulle behöva lite kreativ marknadsföring föra att lyfta den versionen av G3 = nytt namn, G5Lite eller nåt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Fast IBM skulle behöva lite kreativ marknadsföring föra att lyfta den versionen av G3 = nytt namn, G5Lite eller nåt.

Det är väl snarare Apple som skulle behöva vara kreativa när det gäller marknadsföring. IBMs namn på processorn är väl PPC970 eller dylikt. G5 är (och G3, G4) är bara Apple-påhitt.

Varför fortsätter man att fila på en processor som egentligen är 6 år gammal? Är G3:an verkligen så kraftfull att den kan leva vidare ett bra tag?
Jag trodde alltid att en G3:a var minst 10% långsammare än en G4:a utan AltiVec?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Varför fortsätter man att fila på en processor som egentligen är 6 år gammal?

Enkelt: För att det är en väldigt lyckad produkt med bra framtidsutsikter. Den har klart godkända prestanda, verkar klara ännu högre klockfrekvenser och framför allt är den extremt energisnål (runt 5-7 W!). Åldern är det sista man ska titta på - den har ju dessutom utvecklats väldigt mycket genom åren. Den PPC 750fx vi har idag är dessutom så olik den PPC 740/750 som lanserades för 6 år sedan att de knappt kan sägas vara samma processor i en del avseenden. IBM satsar faktiskt inte bara på PPC 970, utan det verkar snarare som att de ser marknaden för PPC 750 som minst lika viktig på grund av dess stora möjligheter inom embedded-branschen.

Citat:

Är G3:an verkligen så kraftfull att den kan leva vidare ett bra tag?

Definitivt, särskilt om man tar i beaktande att energiförbrukning är en så pass viktig faktor i de tillämpningar G3:an är avsedd för. MojaveMP, som blir efterträdaren till Gobi (som i sin tur efterträder 750fx), kommer dessutom att ha en VMX-enhet (=Velocity Engine) och RapidIO. Inte nog med att den därmed kommer att gå förbi G4:an, utan den gör det dessutom med snits - preliminära specar säger att MojaveMP:s energiförbrukning ligger på 10 W.

Citat:

Jag trodde alltid att en G3:a var minst 10% långsammare än en G4:a utan AltiVec?

G3:an må ha en något segare buss (upp till 100 MHz) än G4:an, men åtminstone på heltal brukar den tvärtemot prestera bättre. Har inte gjort några tester själv, men jag har hört folk som sagt att en iBook 700 faktiskt skulle prestera bättre än en eMac med samma klockfrekvens i bl.a. iMovie.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-07-21 18:54
Citat:

G3:an må ha en något segare buss (upp till 100 MHz) än G4:an,

Jag har för mig att det är Apples moderkort som begränsar busshastigheten hos G3:a. Tror att G3 skall klara av 200 MHz FSB men att det skulle kannibalisera med P-böckerna så därför har Apple begränsat prestanda för ibooks. Är dock ej riktigt hundra på det.

/MJ

Citat:

Skrevs ursprungligen av MacJake
Jag har för mig att det är Apples moderkort som begränsar busshastigheten hos G3:a. Tror att G3 skall klara av 200 MHz FSB men att det skulle kannibalisera med P-böckerna så därför har Apple begränsat prestanda för ibooks. Är dock ej riktigt hundra på det.

/MJ

Låter rimligt. Får ta och besöka ibm:s webbplats och plöja igenom lite faktablad när jag får tid tror jag...

Edit: Kollade igenom faktabladen och det stämmer faktiskt - PPC 750fx klarar upp till 200 MHz, och inte bara 100 MHz:

http://www-3.ibm.com/chips/techlib/techlib.nsf/techdocs/2FF4861D6755A6CA87256BB1006B1DE6/$file/PPC750FX_PB.PDF

"jag har hört folk som sagt att en iBook 700 faktiskt skulle prestera bättre än en eMac med samma klockfrekvens i bl.a. iMovie."

Hm...det är kanske inte bara jag som är knäpp då i alla fall...

Jag bytte från en iBook 700, G3-proc, med 640 MB, till en PB G4, med 1024 MB, och såg till min stora sorg att massor av funktioner, inte bara iMovie, gick rappare i iBooken!!! ... trots skillnaden i minne, och 300 MHz mer.

Uppstarter, fönsterhantering, automatiska övergången från X till 9 när man måste köra ett 9-prog, en hel del programfunktioner osv osv.

Jag blev så förbryllad, att jag kollade på jobbet med två andra maskiner, en iBook o en PB, och det var exakt samma sak där.
Att G3-processorn skulle vara så effektiv var nog inte så känt för de flesta (i varje fall inte för mig:-), och risken är väl att folk tror att den högre siffran 4 automatiskt gör att den är bättre än en 3-a, i alla avseenden.

3-an är klart värd att leva ett bra tag till...!

  • Medlem
  • 2003-07-21 21:00

För mig blir det nog en G3 processor till. Tänkte processoruppgradera den gamla häcken i väntan på en ny powerbook. Förhoppningsvis kan jag skippa G4:an och hoppa direkt över på G5:an. Ojämna tal är ju mycket coolare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Att G3-processorn skulle vara så effektiv var nog inte så känt för de flesta (i varje fall inte för mig:-), och risken är väl att folk tror att den högre siffran 4 automatiskt gör att den är bättre än en 3-a, i alla avseenden.

3-an är klart värd att leva ett bra tag till...!

Så sant! G3:an är faktiskt en otroligt bra processor även om den inte råkar vara världens snabbaste. Pinsamt bara att G4:an blir omkörd av den processor som den var tänkt att efterträda...

  • Medlem
  • 2003-07-21 21:21

Någon som testat dem här uppgraderingen eller som sett något oberoende test någonstans. Är det samma processorer som sitter i iBookarna? Tänkte installera den i min BW G3 350. Vad kan man förvänta sig för hastighetsökning?

PowerForce ZIF
G3 Desktop, Minitower, Beige och Blåvita G3
G3 800MHz / 512k cache (3738 / 2990 kr)
G3 900MHz / 512k cache (4363 / 3490 kr)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-21 21:57

En prestandajämförelse mellan 700Mhz G3 och G4 finns här G3 är till och med snabbare än G4an i vissa lägen, ffa där inte Altivec används. En ny G3 på 1,1GHz med 1Mb cache och Altivec borde kunna köra ifrån dagens G4or utan problem, med bibehållen låg energiförbrukning.

Tänk vad skönt det vore att 6 timmars batteritid och fläktlöshet igen...:D

Jag funderade på att köpa en Power Mac G5 nästa år men det kanske blir en iBook iställe, om G3:an finns kvar i iBooken. Trots att G3:an är 6 år så håller den ändå hög kvalite, bra jobbat IBM.

1
Bevaka tråden