Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Proteus 1.5 VARNING

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

VARNING för Proteus som jag nyligen sa var så himla bra... Tror i alla fall att det var Proteus som gjorde att jag inte kunde använda varken mus eller styrplattan på min TiBook 550. Efter en hel del fsck -y med/via Commando S och åtskilliga reparationer så trodde jag att allt skulle vara fixat men se så bra var det inte. Proteus lägger ett alias i startuppen och med navigering med tangenterna så gick det att kasta hela Proteus mapp och efter ha stängt av TiBooken via påsättningsknappen för att sedan starta upp med samma knapp så gick musen och styrplattan igång. Kastade sedan allt med namnet Proteus via Cherlock. Körde hårdvarutestskivan och där fanns inget fel. Nu funkar datorn igen. Det enda onormala jag annars haft för mig är att jag i något dygn hade lånat en firewiredisk som innan felet funkade bra. Tror knappast att macen saknade denna drive. Så om jag vore er så skulle jag vara lite försiktig med Proteus. Andra program som är ut över det normala och som finns på min TiBook är MacJanitor och Spellbinder... kanske ska jag kasta dom och lära mig Terminalens kommando för vad dom gör.

Varför denna "enorma" varning av Proteus, har använd det sedan 1.5 kom ut och har inte märkt av några som helst problem på min G4/400.

Att Proteus lägger "något" i Startuppen kan man ju själv ställa in i Proteus Preferences.

Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med Proteus, har slutat använda orginal klienten av ICQ nu, använder den endast då jag lägger till nya användare och lägger upp dem på ICQ:s server.

Är tveksam till om Proteus klarar av att ladda upp kontaktlistan till servern, ladda ner kontaktrlistan från ICQ är ju inga problem i Proteus.

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: mie ]

Kloner är sällan bra, det gäller alla program. Den enda klonen jag verkligen gillat var Gerry´s, synd att skaparen verkar har slutat uppdatera det.

Använder Mirabilis vanliga klient och den funkar mycket bra, samma sak gäller MSN klienten.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mie:
Varför denna "enorma" varning av Proteus, har använd det sedan 1.5 kom ut och har inte märkt av några som helst problem på min G4/400.

Att Proteus lägger "något" i Startuppen kan man ju själv ställa in i Proteus Preferences.

Efter som jag precis har nyinstallerat allt och Proteus var sista installationen som jag gjort. Att (om) man i Proteus prefs kan ställa in detta är ju jättefint, suck. Men har du försökt öppna System Preferences och plocka bort detta utan mus eller scratcpad? Eller för den delen försökt nå Proteus Preffs via meny utan mus & scratcpad... säger bara grattis om du lyckas med det. Redan på första raden i min s.k varning skrev jag att "Tror i alla fall att det var Proteus som gjorde att jag inte... OM detta klassas som en ENORM varning så är det kanske fel att dela med sig av vad som kan ställa till problem för andra. Nu är det så att jag faktiskt tycker att det är min skyldighet att dela med mig av vad jag upplevt.

Mvh,
Olle Jonsson

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Efter som jag precis har nyinstallerat allt och Proteus var sista installationen som jag gjort. Att (om) man i Proteus prefs kan ställa in detta är ju jättefint, suck.
OM detta klassas som en ENORM varning så är det kanske fel att dela med sig av vad som kan ställa till problem för andra. Nu är det så att jag faktiskt tycker att det är min skyldighet att dela med mig av vad jag upplevt.

Mvh,
Olle Jonsson

Jag hoppas verkligen du såg att jag i mitt inlägg skrev enorm inom cituationstecken för att visa att jag inte ville framställa ordet så starkt som du nu tolkade det..

Varför skulle just Proteus vara boven i dramat, drar du den slutsatsen eftersom det var de senaste program som installerades, själv har jag varit med om att det inte alls varit det program som jag installerade senaste som oraskade problem med datorn.

Sedan så vore det intressant och höra om fler drabbats av följande fel.

Visst är det bra att gå ut med sina erfarenheter av ett program, men jag tyckte att varning var lite väl att ta i.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mie:
Jag hoppas verkligen du såg att jag i mitt inlägg skrev enorm inom cituationstecken för att visa att jag inte ville framställa ordet så starkt som du nu tolkade det..

Tror faktiskt att det är ovanligt att använda cituationstecken på det sätt som du gjorde - hade varit mer tydligt om du skrivit *enormt* , då hade undertonen varit tydligare. Sak samma så bryr jag mig inte och tar inte åt mig personligen. I övrigt så är jag fortfarande övertygad om att felet berodde på Proteus. På gammla MacOS 9 så vet jag att du har ett riktigt resonemang men än så länge har jag inte hört talas om konflikter mellan program på MacOSX. Det var/är alltså enklare att felsöka och åtgärda när man kör MacOS 9.x - om nu konflikter finns på X så är i alla fall inte jag kompetent att plocka bort rätt saker ur systemet. Men låt gå för att felet uppstår när Proteus finns på datorn fast beror på ett helt annat program - hur löser Du då detta på MacOSX... kan ju vara kul att höra så att man kan dra lärdom... ser fram mot svaret.

Jag har då inte drabbats av något liknande under den korta tid jag provat Proteus 1.5
Jag har dock lite svårt för förändringar, iaf när det gäller nya eller nyligen uppgraderade program, så jag håller mig till ICQ 3.02X ett tag till.

OFF TOPIC:

Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Tror faktiskt att det är ovanligt att använda cituationstecken på det sätt som du gjorde

Är jag helt ute och cyklar när jag säger att det heter "citationstecken"?

[ 14 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Andreas Eriksson ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-14 02:06

Du är inte alls ute och cyklar. "-tecknet heter mycket riktigt citationstecken och inte cituationstecken, situationstecken m.m.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Andreas Eriksson:
Är jag helt ute och cyklar när jag säger att det heter "citationstecken"?

OK OK OK - jag är ordblind och skriver ibland lite slarvigt - hoppas att du i alla falla kan skilja på * och " då det gäller kryptiskt nätspråk. Men cituationen kanske bjöd på en litet anorlunda stavning

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2002-03-14 11:35

Nja, "-tecknet kallas citattecken, i alla fall om det används för att citera något. I det här fallet tror jag dock att "-tecknet användes som ett situationstecken, dvs. för att ordet enorm inte riktigt skulle tolkas bokstavligt eller gravallvarligt. Detta är faktiskt (trots att Olle Jonsson inte tror det) ganska så vanligt förekommande, och då det används rent fysiskt så brukar man illustrera "-tecknet genom att böja pek- och långfinger tillsammans fram och tillbaka på båda händerna samtidigt. Detta är alltså inte ett sätt att förstärka ordet utan tvärtom att få det att framstå som mindre starkt. Om man använder *-tecken (á la Olle Jonsson) runt ordet så tolkar i alla fall jag det som ett sätt att framhäva ordet och förstärka dess betydelse.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Smock:
Detta är alltså inte ett sätt att förstärka ordet utan tvärtom att få det att framstå som mindre starkt. Om man använder *-tecken (á la Olle Jonsson) runt ordet så tolkar i alla fall jag det som ett sätt att framhäva ordet och förstärka dess betydelse.

Har en helt annan uppfattning, enligt min mening så är "-teknet helt strikt reserverat till just citat medans *-teknet mer är av roande karaktär, ungefär som om man hade fyra händer, fyrtio fingrar som man böjer ihärdigt fram och tillbaka medans man övertydligt och högt säger HALLÅ NÅGON DÄR rakt in i örat på sin kombatant.

Solen lyser ute så ha en bra dag...

[ 14 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Hmmm... jag bryr mig verkligen inte om såna stavfel, men jag blev bara lite osäker på hur det egentligen var. Citationstecken ska det vara. Det är iaf upkollat nu

  • Medlem
  • 2002-03-14 12:16

"Nja, "-tecknet kallas citattecken, i alla fall om det används för att citera något. I det här fallet tror jag dock att "-tecknet användes som ett situationstecken, dvs. för att ordet enorm inte riktigt skulle tolkas bokstavligt eller gravallvarligt."

Citat--> citationstecken eller citattecken. Situationstecken finns inte. Skulle det påvisa att det är en situation? Vilken typ av situation skulle det vara?

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2002-03-14 12:38

Ok. Det finns inget som heter situationstecken. Jag misstog mig uppenbarligen. Dock så förekommer det (i alla fall brukar jag använda det) att "-tecken sätts runt ord för att markera att de inte riktigt skall tolkas ordagrannt, utan mer med ironi, som en över/underdrift eller liknande. Detta är tydligen ej allmänt vedertaget och något som jag skall ta lärdom av och försöka undvika att (miss)bruka i framtiden.

I denna text finns mer att läsa om citattecken och hur de skall användas.

1
Bevaka tråden