Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Oportade" unix-program under OS X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-21 20:09

Hej!

Om jag skulle vilja köra till exempel Kbear (KDEs ftp-program) under 10.2, hur går jag tillväga då? I det här fallet kan vi ersätta Kbear med valfritt Linix/unix(bsd-program som inte finns i Fink.

Alltså: Måste jag porta det själv till Mac OS X eller kan jag köra det ändå (Hur?)?

Tacksam för svar.

Har du X11, och i detta fall lite kde-libraries installerat så skall det gå relativt smärtfritt o köra programmen tror jag.

X11 kan du ladda ner här

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tpr
Hej!

Om jag skulle vilja köra till exempel Kbear (KDEs ftp-program) under 10.2, hur går jag tillväga då? I det här fallet kan vi ersätta Kbear med valfritt Linix/unix(bsd-program som inte finns i Fink.

Alltså: Måste jag porta det själv till Mac OS X eller kan jag köra det ändå (Hur?)?

Tacksam för svar.

Precis som Johan S säger så behöver du först och främst de bibliotek som programmet kräver. Enklaste sättet att installera dem är via fink. Eftersom du åker på att kompilera själv så behöver du också "utvecklarversionen" av varje bibliotek. Det låter kanske lite blodigt, men allt du behöver göra är att utöver det "vanliga" biblioteket installera motsvarande bibliotek som heter något på "-dev". T.ex. kdelibs3 och kdelibs3-dev (som du definitivt kommer att behöva båda av). Förmodligen krävs några andra bibliotek också, så det kan vara en bra idé att läsa igenom dokumentationen först. De flesta tarballs värda namnet brukar ha någon slags readme-fil där sådant står.

Sedan, när alla bibliotek är installerade, brukar det bara vara att kompilera på vanligt unixmanér. Det innebär alltså följande:

1. Ställ dig i programmets rotkatalog. Kör sedan kommandona som följer.
2. ./configure
3. make
4. make install
5. Klart! Programmet är nu färdigkompilerat och installerat.

För en del program kan kompilering och installation gå till på andra sätt, men om så är fallet står det i readme-filen.

  • Medlem
  • 2003-07-21 21:05

Okej, som jag anade då... (Vet inte om det är positivt eller negativt.)

Tack i alla fall för hjälpen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tpr
Okej, som jag anade då... (Vet inte om det är positivt eller negativt.)

Tack i alla fall för hjälpen!

Får hoppas att det är positivt! Min erfarenhet säger att förvånansvärt mycket brukar gå smärtfritt att kompilera bara man har de rätta biblioteken och deras utvecklarpaket installerade. Det brukar oftast vara just den biten som folk kör fast på, så om du får några problem kan det vara värt att kolla igenom vilka bibliotek programmet kräver, och dessutom se till så att man har tillräckligt nya versioner av de biblioteken. Men som sagt brukar allt det stå i readme-filen eller annan dokumentation.

Lycka till!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-07-21 21:49

Det stod för ca 2-3 veckor sedan att 3 av de största distributionstillverkarna för PPC och BSD hade gått samman för att inte porta samma kod tre (3) gånger. Självklart så kommer jag inte ihåg vilka det var, men det torde inte vara så svårt att googla fram det.

  • Medlem
  • 2003-07-22 16:54

frazze: Du tänker nog på det utannonserade samarbetet mellan DarwinPorts, Fink och Gentoo. Det är skoj att det bildas en enhet, men vi får nog vänta på resultat från alliansen ett tag till. Det hjälper inte mig i detta sammanhanget så mycket.

Samuel K: Bra, det låter hoppfullt. Ska kolla upp lite då jag har tid, lust och ork.

Tack alla för svaren.

1
Bevaka tråden