Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra sätt att förstå OS X?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2003-07-21 23:18

jag har som det står i min andra tråd om Powerbook börjat fundera på att köpa Mac men eftersom mina erfarenheter inom området sträcker sig till att ha petat på demoex i butiker så har jag inte fått något riktigt bra uppfattning för hur OS X fungerar. Det känns som det är en ganska avgörande del i beslutet om det blir Mac eller inte men trots det får jag inte tag på någon bra information. Var kan jag läsa mer om hur det fungerar och hur man konfigurerar och installerar/kör program? Det mesta är säkert jättelätt men för mig som inte kan något om det är all hjälp välkommen. Jag har använt PC länge och känner att jag är en avancerad användare där men med Mac känner jag mig vilsen.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-21 23:34

En första (vanlig) reaktion från windowsanvändare som är helt nya med OSX är att det är för lätt.

Låter kanske konstigt, men jag har svarat på hur man avinstallerar program ett otal gånger. Det logiska är ju (självklart) att man raderar programmet. Förslagsvis genom att slänga det i papperskorgen och tömma.

OSX är ett lättanvänt operativsystem, men det är UNIX i grunden vilket gör att om man vill så kan det vara komplicerat.

Vill man läsa mer finns det en hel del hos Apple, men ställ gärna frågor här som är mer konkreta, tex »Måste jag partitionera hårddisken?« så ska vi nog hjälpa dig att förstå.

Jag har ingen länk att ge dig, men jag tänkte bara säga att du är alltid välkommen att fråga här om det nåt du undrar över! Det finns många som är snabba på att ge bra svar på dina frågor och om det är saker som diskuterats förut kan du få hjälp att hitta sånt.

• Medlem
  • Ale
  • 2003-07-22 00:25

Problemet med att ställa mer specifika frågor är just att jag inte vet vad jag ska fråga. Jag vill ju ha information innan jag byter så jag är säker på att jag gör rätt. Det är ju trots allt mycket pengar det handlar om och då vill jag att allt ska bli rätt.
Det jag är ute efter är nog något liknande en guide men många screenshots eller vad som helst som ger mig en uppfattning av hur systemet fungerar generellt.

Skumma igenom Apples OS X sidor;
http://www.apple.com/se/macosx/

Kolla också på Apples OS X filmer:
http://www.apple.com/macosx/theater/

/M

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-22 00:29

Siten XvsXP går igenom hur gränssnittet och annat skiljer sig mellan OS X och Win XP. Kanske kan vara intressant.

Det finns även ett diskussionsforum där som kanske kan innehålla nåt nyttigt.

Arstechnica har en del genomgångar Mac OS X. De är ganska tekniska men bygger på varandra så för någon som inte redan vet en del om Mac OS X är det en rejäl bit att läsa. Dock så är de genomgående ganska intressanta.

Mac OS X 10.2 Jaguar (senaste versionen)
http://www.arstechnica.com/reviews/02q3/macosx-10.2/macosx-10.2-1.html

Mac OS X 10.1 (förra versionen)
http://arstechnica.com/reviews/01q4/macosx-10.1/macosx-10.1.html

är själv en halv-switcher(tillbringar ungefär 50/50 mellan PC och Mac) och det första jag måste "varna" för är att det är ibland FÖR lätt... tillexempel

ladda ner en packad fil:

windows: klicka, välja var man vill spara, filen laddas ner, gå till katalogen, öppna filen och packa upp

macosx: klicka, filen laddas ner, och vips ligger den upp packad på skrivbordet(Safari)

detta var ett stort irritations moment för mig i början måste jag erkänna, men om man har rätt inställning ifrån början.. .dvs detta är INTE windows och det fungerar INTE på samma sätt då finns det inget som hindrar dig!

bara mina två cent.

/D

• Medlem
  • 2003-07-22 01:04

Det går att ställa in var nedladdade filer ska hamna, och det går också att hindra Stuffit från att packa upp filer. Om man vill.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lundh
Problemet med att ställa mer specifika frågor är just att jag inte vet vad jag ska fråga. Jag vill ju ha information innan jag byter så jag är säker på att jag gör rätt. Det är ju trots allt mycket pengar det handlar om och då vill jag att allt ska bli rätt.
Det jag är ute efter är nog något liknande en guide men många screenshots eller vad som helst som ger mig en uppfattning av hur systemet fungerar generellt.

Aha, ja jag tänkte närmast på de frågor som uppstår när du väl bytt.

Om du vill få en bra uppfattning om hur det överhuvudtaget ser ut så kanske du skulle leta reda på någon som sitter med en mac så du får provköra det.

• Medlem
  • 2003-07-22 08:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det går att ställa in var nedladdade filer ska hamna, och det går också att hindra Stuffit från att packa upp filer. Om man vill.

Ja, det går det. Men hur gör man för att varje gång man laddar ner något få välja på nytt vart det ska hamna? Jag vill inte ha en junk-nedladdningskatalog där allt hamnar.

Tack på förhand

/håe

• Oregistrerad
  • 2003-07-22 08:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Ja, det går det. Men hur gör man för att varje gång man laddar ner något få välja på nytt vart det ska hamna? Jag vill inte ha en junk-nedladdningskatalog där allt hamnar.
Tack på förhand
/håe

Men det är ju bara den nerladdade filen - lätt att hålla koll på så länge man inte laddar ner som en galning
Även om DC går som tåget den dan så blir det ju knappt mer än tjugotalet
[Personligen tycker jag det är bättre att ha en mapp med gresh - annars står man där snart massa ouppackat lite över allt :p]

Fast visst finns det en kryssruta för "Ask" i Safaris inställningar?

1
Bevaka tråden