- Tridnod
- Medlem ●
Det är väldigt viktigt att välja rätt lurar och vänja sig vid dom. Mina lurar (HD25 SP)är inte riktigt så bra som jag önskar, så det blir lätt att jag höjer lite extra för att höra allt. Det är det som är faran med att använda hörlurar. Bara lär dig att tackla det problemet så skall det inte vara några problem
såg ett intressant program om just ljud som pajar öronen, och det verkar som högfrekventa spetsiga ljud, som på byggarbetsplatser, är de farligaste..tappa stål i backen=aj för örat.. när jag hängde på ravefester på 90-talet typ 3ggr i veckan gillade jag att stå med näsan i baselemetet så jag kunde känna vinddraget från basen.. och jag hör fortfarande väldigt bra! bättre än allmänheten verkar det som..
så jag tror ljud som gör ont..högfrekventa ljud med spetsiga vågformer, är farliga för örat.. skön techno musik på högsta volym, är som balsam hehe..
får snart ett par grado-SR225 på posten..myspys..
Värt att tänka på är att man tröttar ut öronen mycket snabbare vid hörlurslyssning så att man får tillfällig hörselnedsättning, så, vid mixning är det viktigt att inte lyssna för högt och att ge öronen rast genom att ta av sig lurarna då och då och vila dem lite. Kan lätt bli väldigt skräniga mixar annars. Återställ öronen med att ta av lurarna, lyssna på något svagt ljud långt borta, fågelkvitter eller buller från en väg kanske, koncentrera dig på hur det låter och försök höra nyanserna i ljudet ett litet tag.
I lurar får jag ofta fel på basmixningen, det är skitsvårt att veta när det är nog med bas.
En annan sak som är svårt i lurar är att avgöra tonart när det är snustorrt ljud eller 100% panorerat. Lite reverb brukar hjälpa på det.
Mixa i lurar är ett stort no-no. Jag har brutit mot detta någon gång i mina K240, med varierande framgång. Men det blir knappast lika bra som med riktig lyssning. Örat avkodar ljud med rumsakustik, när den saknas (lurar eller helt anekoiska rum) förlorar man viktig bedömningsinfo.
När det gäller ljudvolymer:
Kritisk lyssning (seriös mix eller mastering): Ej närmare högtalarna än 1 meter, mellan 80-90dB under 30-60 minuter (beroende olika faktorer, som akustik, ambienta ljud och inte minst den egna stresskänslan). Råkar du dra på i några sekunder (över 90dB), så sorry, 10+ min paus för att återfå förlorad diskanthörsel. Pausa normalt 10-15 min per timma, det ska vara lugnt och stilla då. Visst kan man bryta mot "reglerna", men tänk på att lyssna extra kritiskt efter nästa längre paus. Längre tid och/eller större ansträngning = behov av förlängd paus.
Bra dB-referens: en normal dammsugare ligger mellan 70-80dB.
Ofrivillig diskantkompensation: Drick en öl och tappa ca -3dB över 3khz. Drick några till och tappa upp till -10dB. Annars ungefär samma effekt som att lyssna över 90dB. Lyssnar du på 100-105dB så har du också tappat ca -10dB i diskanten.
Sådär lite halvvetenskapligt egentligen, men det är i stort sett sant och detta är bra tumregler som alltid funkat fint för mig (och andra).
Jag kör rätt mycket med lurar faktiskt (när jag bodde i lägenhet så berodde det till viss del med tanke på grannarna). Men nu är det nog mer för att jag gillar trycket och närheten till ljuden man får, speciellt när man experimenterar och sätter skisser.
Det underlättar nog även koncentrationen och fokus för mig, stänger ute oljudet från ex. datorn och öronsuset tänker man inte på då på samma vis. Men ,an märker snabbt när man blir trött i öronen, eftersom ljudvolymen ökar med tiden som man sitter. Men jag försöker vara försiktig och tar paus då och då. Bara att kasta av sig lurarna och ta tre steg åt sidan, så hör man vindsus från skogen och fågelkvitter. Eller smälla igång monitorerna...
Hörselorganen vill jag verkligen ha med mig några år till!
planB: Både och, det blir en högre procent lurar senare på natten... fast jag gillar att A/B-lyssna, jag har t.om 2 lurar inkopplade med olika förstärkning, ibland kopplar jag in ett tredje par.
Jag tänker ganska mycket på hörseln också, lyssnar bara starkt korta stunder. jag fick tinnitus för 10 år sedan, även om jag vant in mig nu såpass att jag inte tänker på det för jämnan - det gör dock att jag helst inte går på lokal, och alltid har proppar med mig.
Mixning av sång brukar jag köra med AKG'na...det har ju en öppenhet och detaljnivå som är grym.
Slutmixning sker i min Audio Technica som är de enda av mina hittills äga lurar som man kan göra det i, de påminner om monitor-ljud.
Mina gamla Grado hade jag istället som lyssningslurar, grymt bra.
Tack för tipset om Audio Technica lurarna.
Det måste jag kolla in.
Har alltid varit väldigt skeptisk till att mixa i lurar, men om man lyssnar A och B på låg volym i sina monitorer på låg volym kanske det kan bli bra utan att man stör grannarna?
Funkar fint för min del med AKGs lurar. Men jag använder bara dem som referens numera. Har äntligen fått riktiga monitorer i nya studion också. Känns nice.
Det finns ju två sätt att höra vad som sticker ut i en mix. det ena är att höjja volymen, den andra metoden är att sänka den. Om du använder den andra metoden så behöver du inte oroa dig för att skada hörseln.
Det finns ju två sätt att höra vad som sticker ut i en mix. det ena är att höjja volymen, den andra metoden är att sänka den. Om du använder den andra metoden så behöver du inte oroa dig för att skada hörseln.
Klurigt tips, tack!
"The K-240 Studio have been called "the groovaliser". Sometimes they do put out a lot of bass, especially in the drumkit bass kicks, but they're very warm and a revelation for anyone coming from regular consumer headphones. Sonically they're similar to Sennheiser HD-25-1, which usually cost twice as much."
har HD25-1'orna idag -- för att dom e stängda och lättdrivna -- och gillar dom mkt mer
- och tål tryck så huvvet ramlar av innan dom går sönder (har hänt en gång att dom knäcktes men då låg dom på mixer bordet drivna från en gammal BX16 mixers OHM~jax )
boss BX16\8\6 kan ju driva en mindre stad från hörlursutgångarna, var vid dom även klassas för flerkanals distBoxar på både ingångarna och utgångarna!! men inget att driva finkänsliga K240-ish med - vill säga!
Håller i stort sett med dom som säger stort nej till mixning i lurar. Har svårt att kontrollera nivåer (även om frekvensåterginingen är i stort sett ofelaktig) så brukar sluta med att när jag dagen efter lyssnar igenom i monitorer/högtalare vad jag gjort kvällen innan i lurarna så brukar det inte låta som jag "trodde". Jag kör ett par AKG och har även använt andra lurar avsedda för mixning. Men min uppfattning är att det blir aldrig korrekt med lurar. Måhända för att man har högtalarmembranet för nära (jämför 1-3 cm mot 50-150 cm när man kör monitorer) och frekvenserna inte hinner blanda sig med luften. Och ja, olika frekvenser rör sig olika snabbt och har olika egenskaper i luft/rumsmiljö.
Jag minns ett par lurar jag testade mitten av 90-talet när jag bodde i England. De var som en brygga över skallen med ett par högtalare ungifär en tum från öronen, alltså HELT ÖPPNA, inga kuddar som låg emot örat/huvudet. Såg inte så snygga ut (svarta fyrkantiga) och man var tvungen att sitta helt still med huvudet i rak vinkel, MEN de lät helt underbart.
Någon som vet vad de var för lurar ?!...
LCR
Det öronen tar mest skada av är PLÖTSLIGA ljud som öronen/hjärnan inte är beredd på.