Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konkurrent till iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 08:02

Idag lanseras buy.com´s försäljning av musik på buymusic.com
Mer låtar än iTMS och lägre pris, men i WMA-format och med mer begränsade möjligheter att bränna till cd och liknande. Det som talar emot deras tjänst är att olika låtar kan ha olika priser och olika rättigheter.
Aningen oroväckande att WMA skulle kunna bli formatet för musikförsäljning via internet på PC-sidan.
LA Times skriver om det men där måste man vara registrerad så jag länkar till Houston Chronicle, som har samma artikel, istället.

Det ska bli intressant och se om de lyckas nå en miljon sålda låtar under första veckan på den stora marknaden.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 09:37

Låter som ännu ett panikförsök att skaffa marknadsandelar. I slutet av artikeln hävdar upphovsmännen att snabb lansering var det viktigaste, inte enkelhet och konsekvent beteende.

Känns inte som en konkurrent eftersom den använder WMA och iTunes-shoppen AAC. ITunes kommer väl till Windows, men ännu är de för olika plattformar.

Emusic är den (iofs prenumerationstjänst) som fattat det hela bäst med sina MP3or utan några kopieringsskydd.

Emusic har ett roligare utbud (tycker jag), de har en del roliga japanska artister som jag inte hittat nån annanstans, men tyvärr måste man bo i USA för att ladda dem p g a skivbolagens licensiering.

Så det kommer inte att köpas nån nedladdningsmusik innan filformaten går att använda som jag vill och ännu viktigare, innan de artister jag vill ha finns tillgängliga.

Priset är nog det minst viktiga. Jag vill ha en produkt jag gillar.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 15:25

Nu var det hela uppe.
www.buymusic.com

Även om det inte fick namnet iMusic som det ryktades om så känns layouten väldigt snodd.
Ta en titt på reklamsnuttarna längre ner på sidan, riktigt pinsamt.
Scott Blum, mannen bakom buy.com, sa här att Steve Jobs är en visionär, men på fel platform.
Visionär är ju något Scott Blum inte är i närheten av.

Det här med "from $0.70 per song" må stämma, men majoriteten ser ut att kosta mer, efter en snabb titt. Väldigt många ligger på $0.99, precis som Apples affär.

Ytterligare ett minus är naturligtvis att man inte får iTunes/iPod-integrationen, som är för underbar och lyfter hela tjänsten fem snäpp.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det här med "from $0.70 per song" må stämma, men majoriteten ser ut att kosta mer, efter en snabb titt. Väldigt många ligger på $0.99, precis som Apples affär.

Jag märkte det, som exempelvis Audioslaves album kostar hos buymusic.com $12.69, då får man bränna fem gånger och överföra fem gånger.

Fyfan så reklamfilmerna är en sån jäkla ripoffs!

Först iMusic, sen reklamfilmerna? Det verkar som om BuyMusic.com försöker casha in på publiciteten Apple fått. Usch vad irriterande Steve och Co måste känna över det här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 01:23

Det gamla mac rip viruset har slagit till igen,, varför är man inte förvånad..
Vad skulle PC världen ta sig till utan apple??

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 10:21

Som vanligt lyckas man inte stjäla ordentligt heller. BuyMusic-skaparna har inte förstått det där med enkelhet.
Jag satt i tio minuter innan jag förstod hur man bläddrar på artister.
Det är väl kanske normal Windows-logik, vad vet jag? Eller avsaknad av logik...

Detta skulle vara vad som krävs för att jag skall falla pladask för en musiktjänst.

1) 192kbs MP3 - gärna andra format också, men mp3 är mest kompatibelt. (EMusic)

2) Köp den musiken du vill, inte prenumerationer (ITunes Music Store).

3) Stort utbud - det betyder inte fler Shania Twain och Britney Spears-låtar (Skivhugget, Othermusic, Amazon).

Pluspoäng - men inte lika viktigt: Billigt, Bra sökfunktioner, gärna "Tyckte du om AAAA kommer du att gilla BBBB" (som på gamla Audiogalaxy - även Amazon).

Fram tills dess är de här musiktjänsterna inte intressanta.

Audiogalaxy...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 16:17

Läste en artikel här där det står att de räknar med att sälja en miljon låtar om dagen och 200 - 300 miljoner under det första året.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 18:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Fyfan så reklamfilmerna är en sån jäkla ripoffs!

Först iMusic, sen reklamfilmerna? Det verkar som om BuyMusic.com försöker casha in på publiciteten Apple fått. Usch vad irriterande Steve och Co måste känna över det här!

ja men de lär ju skratta åt själva siten. fulare får man väl leta efter. lockar inte direkt till köp.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-23 18:28

Anledningen att detta kommer bli en ekonomisk katastrof för företaget är, det påminner bara om en vanlig cd försäljnings hemsida, inget nytt under solen, de behöver sluta avtal med winamp eller liknande.

Det andra är att det finns inga klara logiska regler vad du får göra med låten, vissa vår du bränna en gång, vissa många, vissa hur många gånger som helst... hur löjligt är inte det?

vänligen
/P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-23 19:30

Jag är skeptisk till att det kommer att fungera,, denna gång.
Men det börjar nog bli brådis för apple att få fram en bra PC version av iTunes, och att få tjänsten att fungera i fler marknader,,
Det kan bli ett bra argument för folk att få upp ögonen för apple,, iTunes - iPod så kanske deras nästa dator har ett äpple på sig///

  • Oregistrerad
  • 2003-07-25 11:29

Buymusic reklamerna är nu i QT!...

http://www.co2studios.com/buymusic/

Dom har inga egna idéer..

Först så andvänder de samma gitarr som Apple gjorde till sin Music Store i sin reklam..

Sen så har de samma sorts Music Store reklam...

Så har de tagit Apple's slogan.. (kommer inte ihåg hur den gick)

Men det är "music downloads for the rest of us" Som de säger... Det är trist vad PC företag måste kopiera för att sälja något som inte är så billigt som de säger.

När vi håller på och dissar BuyMusic och deras Itunes Music Store-liknande tjänster och reklamfilmer; Jennifer på Scriptygoddess har handlat - och hon är inte glad. Hon väntar på PC-versionen av Itunes Music Store istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 12:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av FredrikHolmqvist
Jennifer på Scriptygoddess har handlat - och hon är inte glad. Hon väntar på PC-versionen av Itunes Music Store istället.

oj oj oj
Det känns som en flashback från PC tiden!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 12:24

Men nu går det inte att gå in på sidan längre?
Har dom blockat Mac?

Dom har praktiskt taget blockat Mac. Internet Explorer för Windows krävs.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Dom har praktiskt taget blockat Mac. Internet Explorer för Windows krävs.

Jag gick in utan problem med Konqueror för Linux igår. Ni som har KDE installerat på Macen borde fixa det. Nåt dumt javascript bara va?

Har man Safari Enhancer med debug menyn aktiverad är det bara att ställa om till Internet Explorer för att surfa sidan...

Är det någon mer än jag som får Windows-krypningar längs ryggraden när Ni ser instruktionsvideona längst ner på reklamfilmssidan? De vill framställa tjänsten som så oerhört enkel, men redan halvvägs genom videon måste de klippa in lolitan för att få en retorisk konstpaus. Ärligt talat så tror jag inte iTunes Musik Store har så mycket att oroa sig för. Speciellt efter att man läst Jennifer (från Scriptygoddess) berättelse ovan!

For simplicity - Go Apple!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-27 01:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Har man Safari Enhancer med debug menyn aktiverad är det bara att ställa om till Internet Explorer för att surfa sidan...

Det går också bra att stänga av JavaScript för att få bläddra runt.

Det som jag tyckte var konstigt på siten var:
1- Var finns $0.79 låtarna?
2-Många titlar finns listade men är inte nerladdningsbara (ibland är det bara en enda låt i ett album som är tillgänglig).
3-Olika låtar låter sig kopieras till olika antal datorer/"mp3"-spelare/CD-bränning. Snurrigt värre!

Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Det går också bra att stänga av JavaScript för att få bläddra runt.

Det som jag tyckte var konstigt på siten var:
1- Var finns $0.79 låtarna?
2-Många titlar finns listade men är inte nerladdningsbara (ibland är det bara en enda låt i ett album som är tillgänglig).
3-Olika låtar låter sig kopieras till olika antal datorer/"mp3"-spelare/CD-bränning. Snurrigt värre!

Det är för att de inte har ett lika gediget avtal med skivbolagen som Apple har! Tuff tur!

/JO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 11:45

Jäkla puckon som skriver dialogerna i de där filmern.

"Let´s be honest people, file sharing... well... it´s stealing"

NEJ DET ÄR DET INTE. Jag får skicka mina privata filer var jag vill och hur jag vill. P2P är inte olagligt så länge man inte skickar olagligheter till varandra.

Men men…_Tjänsten verkar onekligen mycket jobbigare och bökigare än Apple Music Store.

När man provlyssnar på låtarna på BuyMusic.com är det i 20kbps. Låter inget vidare... brusar o knastrar ofta.

Och som någon nämnde ovan, så är inte deras utbud så stort som man kan tro. På flera album/singlar som är listade går det bara att ladda ner en av låtarna från skivan.
För ett flertal singlar kan man bara ladda ner "b-sidan" och alltså inte den låten som är huvudspåret.

Filesharing är inte "stealing" alls. Allt man gör då man tankar hem en låt från internet är att bryta copyright lagarna. Varför försöker dom stora bolagen lura oss att vi bryter en annan lag än den vi gör? Om dom ska gå efter dom som är oärliga på internet så borde fan dom vara ärliga själv. Ljug inte bara för att den andra är oärlig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 15:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
http://www.buymusicsucks.com/


Men har man någon koll på hur det går för dom, säljer dom nått?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
http://www.buymusicsucks.com/

Liknande sida
http://www.dontbuymusic.com

Bevaka tråden