Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blue Screen på min studioPC!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

I fredags när jag startade min PC så fick jag Blue Screen Of Death.

Inget händer när jag startar om datorn, har testat flera gånger.
Själva datorn bryr jag mig inte om, men jag har väldigt mycket material på den som jag
skulle vilja komma åt. Hela förra albumet i Livedokument, massa osläppta låtar samt ofärdigt material.
Det är en ATA HD och nu undrar jag om man skulle kunna köpa ett HD-kabinett eller en SATA till USB-sladd och komma åt materialet på det sättet.
Jag är datorkunnig men absolut inte så insatt som jag ofta önskar.

Tips på datorbutiker i Stockholm som skulle kunna ha detta?

Andra tips?

Tack på förhand!

Jävla ångest det är när sånt händer.
När det hände mig sist så skruvade jag loss HD´n och köpte en sladd som man pluttar i och så man kan koppla till USB på annan dator. Inte världens snabbaste överföring, men filerna räddades iaf.
Tror jag köpte den på... MediaMarkt eller liknande ställe för någon hundralapp.

Hoppas din HD inte är sönder på andra sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-06 12:10
Ursprungligen av Electroboy:

wåt!! funkar det där .. trodde att man behöve extern ström med för att få 12v .. kanske kan funka till min DVD-drive meao .. ??? nu har jag gaffat in ett usb intercace med 240V ström .. ser fan ut som en nattakudde från NASA

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-06 12:57
Ursprungligen av ~~~:

wåt!! funkar det där .. trodde att man behöve extern ström med för att få 12v .. kanske kan funka till min DVD-drive meao .. ???

Jag tycker det ser ut som bara själva IDE-kontakten går i adaptern, strömmen får du nog fortfarande mata från datorns nätagg...

Köp en sån här: http://www.deltaco.eu/product.aspx?Sel=505

Å köp en extra HD för backup när du ändå är på gång.....

Tack för hjälp!

Jag köpte faktiskt en sån kabel för några år sedan, om jag inte minns fel. Hittar inte den nu dock.
Ska sätta mig på cykeln om en stund och leta upp en butik med en sån kabel.
Magont och huvudvärk. Har ett album med Mokira som i princip är helt färdigt på den hårddisken.

Jag vet att jag måste bli bättre på backuper. Finns det något vettigt sätt att göra det på PC, liknande Macs Time Machine?

Och för er som vill rekommendera mig att köpa en Mac så har jag en sån också. Det är vissa program etc som jag måste köra PC till och jag gillar både PC och Mac.

Ursprungligen av outshape:

Och för er som vill rekommendera mig att köpa en Mac så har jag en sån också. Det är vissa program etc som jag måste köra PC till och jag gillar både PC och Mac.

Jag har kört många olika datorplattformer i mina dagar, men smidigast har ändå alltid varit att ha en extern hårddisk som är lika stor som den som jag skall göra backup på. Man bara pluggar in den, formatterar om den varje gång man skall göra backup och helt enkelt kopierar över allt på hårddisken i datorn. Brukar låta det stå över natten. Omformatteringen motverkar korrupta filsystem på backup-hårddisken väldigt effektivt. Så gör jag iaf

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-07-07 14:10
Ursprungligen av outshape:

Tack för hjälp!

Jag vet att jag måste bli bättre på backuper. Finns det något vettigt sätt att göra det på PC, liknande Macs Time Machine?

Det finns ett utmärkt program som heter Alwaysync:
https://allwaysync.com/business.html
billigt och funkar klockrent, körde det i flera år innan jag bytte till Mac.

Man väljer vad man vill synca, filer, mappar, diskar.
det fina med detta program är att man kan ställa in så att det
syncar orginalmappen med backupmappen "live", vilket betyder att den håller backupen aktuell hela tiden.

  • Medlem
  • 2009-07-08 14:50

Vill bara passa på att varna för replikering som du pratar om Pasay.
Det är inte backup det är just replikering, misstag som man gör replikeras också.
Ingen überhit direkt om man inte tänker på att göra "vanliga" backuper av samma data också.

Det finns en del bolag som har backup online, men frågan är om man har tålamod att ladda upp gigabyte med ljudfiler till en server...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-06 12:43

Som min väns far brukar säga: Du har inte backupat något förens det finns på minst två ställen.
Bäst är att köpa en riktigt bra och tålig hårddisk endast för lagring.

Ja, det stämmer. Extern spänningsmatning måste man ha för att få igång paketet. När jag köpte så fick man väggvårta och adaper till som passade på HD´n. Annars går det ju bra att göra som mr kroffe nämner.

Är det Dell datorn som du pratar om? Den som du köpte nytt minne till häromsistens?

Du kan ju alltid ladda ner MS Windows Memory Diagnostic och testa minnena med, ifall det skulle vara något av de nya minnena som krånglar...

Allt på hårdiskarna är med all säkerhet kvar, så en IDE/SATA-USB adapter löser nog det, men det kan ju vara bra att få igång datorn också...

Om du hinner läsa vad det står på BSoD meddelandet så kanske vi kan hjälpa till lite mer!

  • Medlem
  • 2009-07-06 14:26

När det gäller program så beror det lite på hur/vad du vill göra för typer av backuper.
På en enskild burk så skulle jag ta en flukt på "Symantec Backup Exec System Recovery".
Lite av en blandning av Ghost och traditionel backup.
Så du kan göra "Image" backuper som går snabbt att göra recovery med, du kan samtidigt göra inkrementela backuper (förändringar sedan senaste backupen) så att du inte behöver göra 200GB backuper varenda gång.
Du kan också göra dessa backuper on-line, så ingen boota-till-dos-läge för att göra backuperna.
Du kan plocka ur enskilda filer från backuperna, du kan göra om dem till VMWare images om du vill m.m. m.m.

Tror det kostar 600 spän eller liknande för "desktop" varianten (server varianten är mycket dyrare).
Du kan också testa produkten gratis i 60-dagar.

edit: begreppet on-line ovan syftar på att burken är uppe och snurar medan du kör backupen, inte backup över nätet, fast det grejar den också om jag inte minns fel.

Whohooo!

Jag köpte båda prylarna som Simon tipsade om. Ingen av dem funkade på min Vaio laptop och naturligtvis inte heller på min stationära Dell (eftersom den ju inte bootar via USB förmodar jag).
PCdatorerna hittar hårddisken men säger att den är korrupt.

Däremot funkade det när jag kopplade hårddisken till min MacBook!
Jag har därför kunnat lägga över alla filer till min Mac nu åtminstone, så jag har inte förlorat några låtar etc.
Såååå skönt! Samtidigt märkligt att PCmaskinerna inte vill jobba med hårddisken, det är ju en PC som HDn sitter i vanligtvis.

Mitt nästa projekt och min nästa önskan är att klona hårddisken på något sätt med hjälp av min Mac och en annan SATA-disk (som jag får köpa först). Det borde väl gå att lösa?
Så jag kan stoppa i den nya SATA-disken och få allt att funka exakt som det var tidigare på Dell-datorn.

TACK ALLA FÖR TIPS OCH TRIXXX!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-06 15:10

Som tack kan du ju alltid ge mig en låt till KNR00 compilationen
Hähähöheh

Nej men bra att det fungerade!

När du säkerhetskopierat allt, koppla då in HDD'n i din PC igen och boota den med en XP skiva...

När du kommer in i installationsprogrammet DOS style, väljer du sedan "Reparera", då hamnar du i en svart DOS prompt där du ev får välja partition (man brukar då välja "1" för system/win HDD).

Skriv sen "CHKDSK /R" (utan harfnuttarna) så kommer den köra igenom hårddisken och försöka reparera ev skrivfel & skit.

Om det verkar krångligt kan säkert nån guida dig via tel/msn/irq när du välan sitter med datorn...

Hur bootar man från XPskivan? Jag har en XPskiva som jag fick av DELL när jag köpte datorn. Recoveryskiva liksom.

Jag testade att starta med skivan och hårddisken i, då blev det samma Blue Screen som tidigare.
Sedan testade jag att starta datorn med skivan i men med hårddisken urkopplad. Då kom jag till DOS och XP. Stoppade då i hårddisken igen och valde R som i Repair.
Jag vet inte hur man gör ett snedstreck/slash så jag testade att bara skriva CHKDSK och fick som svar:
"The volume appears to contain one or more unrecoverable problems."
Förmodar att jag skulle fått det svaret även om jag skrivit "CHKDSK /R"?

Hårddisken är ju som sagt läsbar i min MacBook. Skulle man kunna klona en windowsformaterad hårddisk på en Mac?
Jag testade med OSX-programmet Carbon Copy Cloner men det ville inte klona en NTFS-formatterad disk.

Tänk så mycket jag lär mig nu åtminstone...

Snedsträck är väl på "-" om det är UK layout på tangentbordet... (?)
Tror nog som dig att du kommer få samma meddelande iof.

Att klona en Win disk i OSX har jag ingen koll på!

Klona en Windisk är lätt, bara se till att du får in bootblocket och efter det så är det bara att kopiera över filerna rakt av.

1
Bevaka tråden