Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X registrerar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är medveten om att OS X systemet bygger bibliotek, att det inte finns något register ala Windows. Men saker och ting registreras iallafall, någonstans.

Om jag tex installerar en trial version av ett program så har jag oftast 30 dagar på mig innan programmet låser sig. Om jag nu vill börja om från början, borde det räcka med att kasta programmet och rensa biblioteken från programmets inställningsfiler. Men det hjälper inte. Om jag installerar om programmet igen är det fortfarande låst. Det så kallade programlåset är registrerat någonstans i systemet.

Missförstå mig nu inte, jag är inte ute efter att fuska, att försöka få evigt liv i en trial version. Jag är bara nyfiken på hur registrering i OS X går till.

Någon som har en aning?

vanligtvis lägger saker sig i ~/Library/nånting/nånting (sitter på pc på jobbet och kommer inte ihåg exakt)

alternativt i /Library/nånting/nånting (ifall programmet ifråga lägger stuff utanför din homedir ( ~/ ) )

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
vanligtvis lägger saker sig i ~/Library/nånting/nånting (sitter på pc på jobbet och kommer inte ihåg exakt)

alternativt i /Library/nånting/nånting (ifall programmet ifråga lägger stuff utanför din homedir ( ~/ ) )

Ja, de flesta program lägger saker även i de andra biblioteken, dvs utanför mitt hembibliotek, men det hjälper inte att rensa även dessa biblioteken. Det registreras någon annanstans verkar det som.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-22 16:27

Det går att dölja filer och mappar i osx. På så vis kan ett program skriva datumet det första gången kördes i en dold fil, som den sen kollar av varje gång programmet startas. Exempelvis.

För att se dolda filer och mappar använder du föredragsvis Cocktail.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det går att dölja filer och mappar i osx. På så vis kan ett program skriva datumet det första gången kördes i en dold fil, som den sen kollar av varje gång programmet startas. Exempelvis.

För att se dolda filer och mappar använder du föredragsvis Cocktail.

Ah, kan det vara så enkelt tro? Att jag inte kollat det.

Ibland så kan det hjälpa med att bara skapa en ny användare. Gjort det ibland faktiskt i nödfall

• Medlem
  • 2003-07-22 23:53

kolla också:

user/biblotek/Application Support

och

biblotek/Application Support

det finns program som använder både den och läggen en fin i preferencesmappen....

I OS 9 så körde jag Installer Observer när jag installerade okända program. Man låter Installer Observer läsa av hårddisken, sen installerar man sitt program och sen kör man Installer Observer på nytt och resultatet blir en lista med de filer som ändrats sedan föregående tillfälle. Den går sen att spara som en textfil t ex i samma mapp som programmet man installerade.

Jag har inte testat programmet i Classicläge så jag vet inte om den funkar i OS X men här är det för den som vill testa:

Installer Observer

Man kan göra i princip samma sak med den inbyggda filsökningen i OS X. Efter installationen så söker man på filer ändrade med dagens datum. Välj både synliga och osynliga filer. Sök och sortera listan efter datum så hamnar det senaste överst. Ta ett skärmklipp.

OS X har ett "register". Det kallas för NetInfo. Det har ryktats att Apple kommer plocka bort det gradvis eftersom det suger.

Ciryon

1
Bevaka tråden