Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill ha in citattecken i en textsträng

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-07 09:37

Hej!
Jag har ett problem som jag jobbat med i 2 dagar nu, sökt på nätet mm utan resultat.
Jag har 3 fält och i det 3 fältet skall det se ut så här efter beräkning.
Fält så här: "fält1 fält2".
Det jag vet är att skriver man: GetField ( "fält1" ) & " " & GetField ( "fält2" )
får man: fält1 fält2
Hur får jag " före och efter fält1 och fält2?

Vänligen Dennis

Du provade inte att leta i manualen (du vet RTFM), eller skriva en fråga här efter någon timme med letande?

Har du provat att skriva dubbla citat-tecken, eller trippla? Det är alltså så enkelt.

Om ett citattecken skall finnas inuti en textsträng i en beräkning:

Beräkning:
"Här kommer ett citatattecken mitt i denna mening "" som alltså slutar här."

Resultat:
Här kommer ett citatattecken mitt i denna mening " som alltså slutar här.

Beräkning:
"""Denna textsträng börjar och slutar med citat."""

Resultat: "Denna textsträng börjar och slutar med citat."

Sedan behöver du alltså inte funktionen GetField för att sätta ihop innehållet i två fält, och omge det med citat-tecken.

Beräkning:

""" & Fält1 & " " & Fält2 & """

Det är alltså tre citat-tecken först, som då alltså blir ett citat-tecken i resultatet, fält1, den vanliga konstruktionen citat mellanslag citat som betyder ett mellanslag, osv...

Dessutom har din fråga inget med ASCII att göra, så kanske du skall försöka döpa om din tråd, så det blir lättare för människor med samma problem att hitta svaret?

Ursprungligen av Taz_1999:

Dessutom har din fråga inget med ASCII att göra, så kanske du skall försöka döpa om din tråd, så det blir lättare för människor med samma problem att hitta svaret?

Trådens rubrik ändrad. Tidigare rubrik: "ASCII i beräkning"

/Mod

Ok, i manualen (den inbyggda hjälpen) var det inte helt lätt att hitta då översättarna har valt det roliga ordet citationstecken istället för citattecken i artikeln "Identifiera textkonstanter och specialtecken", som finns under "Utforma och skapa databaser > Skapa en databas > Arbeta med formler och funktioner"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-07 20:46

Fält1, 2 och 3 är textfält och är del av ett GPS register av mina bilder.
Fält1 är filnamnet.
Fält2 är biblioteket där filen finns.
Fält3 skall se ut så här:
gpsbabel.exe -p "" -w -i kml -f "C:\Documents and Settings\dennis\Mina dokument\garmin\KML\Waypoint\Fält2\Fält1.kml" -o gpx -F "C:\Documents and Settings\dennis\Mina dokument\garmin\GPX\Waypoint\Fält2\Fält1.gpx"

Jag har allt läst manualen och även letat på Internet så Ni är sista utvägen att hjälpa mig med detta.

I så fall skall din beräkning vara ungefär så här:

"gpsbabel.exe -p \"\" -w -i kml -f \"" & Fält2 & Fält1 & "\" -o gpx -F \"" & Fält2 & Fält1 & "\""

Ett annat sätt att skriva citat-tecken inuti en textstränt är alltså med kombon \" (backslash och ").

Nu antar jag att det i fält2 står "C:\Documents and Settings\dennis\Mina dokument\garmin\KML\Waypoint\Fält2\"

... och i fält 1 står "Fält1.gpx" (men du har ett annat filnamn på det andra stället, det slutar på kml alltså.

Vad står det i fälten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-12 09:23

Nej Taz_1999, det skall vara som jag skrev.
Nu fungerar allt som det skall och tack för hjälpen alla.
Rubriken blev till i förvirringens tid, tur att det finns vakna och vana människor som hjälper en.

Ha en skön sommar!
Ett speciellt tack till Taz_1999.

1
Bevaka tråden