Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Platstjänster funkar ej

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av nån konstig anledning får jag inte platstjänster att fungera på min nya iPod touch. Tjänsten är påslagen i inställningar men när jag försöker använda det (i t ex kartor eller Google earth o liknande) så står den och tuggar ett tag för att sen sägs att den inte kan lokalisera. Har provat på två olika trådlösa nätverk men det är ingen skillnad. Vad kan detta bero på?

Har du satt på "Push"? Tjänsten kräver detta (vilket jag tycker är en stor nackdel).

/CX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 09:43

Jag har inte fått den funktionen att fungera heller... Och nu så hittar jag inte PUSH heller ;P Vart ligger det i menyn? Tänkte pröva om det är det som är felet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 09:48

Hittade det...
Settings > Mail, Contacts... > Push

Bara jag som läste lite dåligt. Nu ska vi se om det funkar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 09:49

Trycker > Jobbar, jobbar, jobbar, jobbar > "Din nuvarande plats kunde inte fastställas."

Någon som vet vad som krävs av nätverket (för jag antar att problemet ligger där) för att det här ska funka?

Push har jag påslaget. Även det som heter notiser eller liknande har jag på. Skönt iaf att se att det inte bara är jag som har problem med detta men är det inte konstigt att det inte fungerar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 12:36

Det tycker jag med.
Har du prövat att använda tjänsten på stan? Om du har möjlighet så skulle jag föreslå att du kopplar upp dig mot t.ex. Telias Homreun (eller vad det nu heter) och prövar. Kanske är det så att "vanliga hemnätverk" inte har det som krävs? Det är det som jag har tänkt mig i alla fall...

Har inte provat på stan, men vet att det funkade jättebra på en kompis iPod touch på både hans och mitt eget trådlösa nätverk i Köpenhamn. Men nu när jag kom hem till Sverige o skaffa mig en touch så får jag det inte att funka någonstans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 13:29

Hm, det verkar ju helmysko. Och de har inte samma operatörer och så där nere eller? Tänkte om det kan ligga i att Telia, BBB el.dyl. har något "fel".

Min kompis har mobilt bredband via 3G och jag har "Dansk Bredbånd" som leverantör. Här hemma har jag testat både på ett av grannens nätverk och en kompis. Vet iofs inte vad nåt av de har men det har hur som helst inte funkat nånstans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 17:34

Låter skitskumt. Det vore så smidigt att ha det bara... Ska höra med en kompis som har iPhone 3G om han kan kolla om det funkar med hans WLAN.

Jag vet att det ska fungera med endast wifi även om positionen kanske inte blir lika exakt. Så, frågan återstår; vad är det som är fel på min och ecth's iPod?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 23:33

Jag ska kolla runt med folk som har iPod och se om de får tjänsten att fungera...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-14 10:47

Antagligen finns inte Accesspunktens MAC-adress med i Skyhooks databas.

Här kan man lägga till den: SKYHOOK Wireless: How It Works > Submit Wi-Fi AP

Läs på Skyhooks hemsida eller sök på Skyhook på 99.se för mer info.

Lycka till,

CM

Okey, så det behöver inte va ett fel från "min" sida alltså...? Ska till en kompis senare idag som bor inne i Borås, ska se om det funkar hos honom.

Eftersom det gäller iPod Touch så har den ju ingen inbyggd GPS eller mobilnät och kan därför endast lokalisera med hjälp av bas-stationer (wifi) i närheten. Då måste basstationerna vara inlagda hos "Skyhook" som CM.gbg tipsar om.
Jag testade detta själv för länge sedan (1 1/2 år?) och la till alla bas-stationer på jobbet hos "Skyhook". Det tog två veckor innan den lokaliserade sig rätt. Men om man byter bas-station så måste man lägga till den nya och helst ta bort den gamla ur Skyhooks system, annars kommer det bli mycket fel framöver.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2009-08-29 10:37

Jag har samma problem att min position ej hittas. När jag försökte lägga till min Mac adress enligt ovanstående rekommendation (SKYHOOK Wireless: How It Works > Submit Wi-Fi AP) så får man upp en karta som Ej visar min plats eller stad....Man ska dra pointern till sin plats om den ej visar korrekt men jag har hamnat i en stad säkert 1000 ggr större än vad den verkligen är, knäppt tycker jag.

1
Bevaka tråden