Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa MacBook Pro 13 tum

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 13:18

Hallå,

För närvarande sitter jag och kikar på en MacBook Pro och är, som vanligt, helt hänförd över hur smidigt det verkar med Mac. Jag har dock några frågor:
1.Funkar Office på Mac, och om svaret är Nej, vad ska man då använda? Jag är studerande, minst, 2 år till och att kunna jobba smidigt mellan Office (som skolan, samt så gott som alla mina vänner, använder) och min ev. Mac är A och O.
2. Räcker det med 2GB i RAM? Om jag känner att MB är värd pengarna slänger jag förmodligen med Logic (jag går på musikgymnasiet och det är det programet vi kör i skolan).
3. Är 2.26 GHz CPU tillräckligt? För att köra ovanstående program? Och t.ex. Photoshop.
4. AppleCare? Värt pengarna?

Jag hoppas att någon kan hjälpa till Ett ev. köp är inte aktuelt just för tillfället om inget oförutsett inträffar, men det är dessa frågor som är som jobbigast just nu..
Tack på förhand!
Erik

Ursprungligen av ecth:

1.Funkar Office på Mac, och om svaret är Nej, vad ska man då använda? Jag är studerande, minst, 2 år till och att kunna jobba smidigt mellan Office (som skolan, samt så gott som alla mina vänner, använder) och min ev. Mac är A och O.

Ja, självklart funkar det. Är det någon speciell funktion du tänker på? För det är ju inte exakt samma program som ingår i Office för Windows och Office för Mac.

Det finns en studentversion av Microsoft Office för Mac (ca 1395 kr)

Annars finns ju Apples iWork (895 kr)

Och det finns ju gratisalternativ också - OpenOffice eller NeoOffice t.ex.

Ursprungligen av ecth:

2. Räcker det med 2GB i RAM? Om jag känner att MB är värd pengarna slänger jag förmodligen med Logic (jag går på musikgymnasiet och det är det programet vi kör i skolan).

"Räcker" är en svår fråga att svara på. Klart det funkar med 2 GB, men ska du köra Logic och Photoshop, så är det nog läge för lite mer minne.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 13:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, självklart funkar det. Är det någon speciell funktion du tänker på? För det är ju inte exakt samma program som ingår i Office för Windows och Office för Mac.

Det finns en studentversion av Microsoft Office för Mac (ca 1395 kr)

Annars finns ju Apples iWork (895 kr)

Och det finns ju gratisalternativ också - OpenOffice eller NeoOffice t.ex.

Jag hade helt enkelt missat att det fanns Office överhuvudtaget till mac. Tack för att du sa det Jag har hört mycket gott om iWork, men hur fungerar det tillsammans med Office-användare?

Ursprungligen av ecth:

...har hört mycket gott om iWork, men hur fungerar det tillsammans med Office-användare?

Jag använder själv Office 2008 för Mac, och har aldrig provat iWork, så jag är inte rätt person att svara på det. Men iWork ska klara att både läsa och skriva filer i Office-format.

Du får gärna utveckla lite vad du menar med "tillsammans med Office-användare". Om du bara menar att utbyta filer med varandra, så ska det inte vara något problem.
Men om du menar t.ex att boka möten i Exchange/Outlook, och den typen av funktioner, så funkar det inte så bra, varken med Office för Mac eller med iWork. Men exchange-stöd kommer å andra sidan att vara inbyggt i Snow Leopard (Mac OS X 10.6) som kommer i september.

Ursprungligen av ecth:

Jag hade helt enkelt missat att det fanns Office överhuvudtaget till mac. Tack för att du sa det Jag har hört mycket gott om iWork, men hur fungerar det tillsammans med Office-användare?

Jag är en flitig användare av iWork, och jag har hittills inte upplevt några problem i samverkan med Office-användare. Man får bara komma ihåg att spara dokument i .doc-format istället för Apples standardformat (.pages). Så jag rekommenderar varmt att inte lägga ut en massa pengar på Microsoft Office:mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 14:01

Okej. Tack så mycket ändå Det var en av de stora frågorna som blev besvarade Du har inget att säga om AppleCare ?

Ursprungligen av ecth:

Du har inget att säga om AppleCare ?

Att svara på om det är värt pengarna, är ungefär lika lätt som att svara på om 2 GB räcker eller om 2,26 GHz räcker...

Det blir ju en avvägning mellan datorns pris, och vad din budget tillåter, och hur datorn ska användas.

Jag har köpt AppleCare till min senaste dator, en Mac Pro, och jag fick det på köpet när jag köpte en begagnad Power Mac G4 för några år sen, men jag har inte haft AppleCare till någon av mina andra tidigare (ca 10) Macar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 14:31

Jag förstår det. Vad min budget tillåter... Hm, den tillåter ingenting eg... Frågan är mer om mac har en tendens att haverera direkt efter originalgarantin gått ut eller om de håller ett tag till.
Jag tror inte att användandet är något problem heller, men 15K för en dator är mycket pengar.. Ingår det "drulle" i AppleCare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 14:39

AppleCare är endast en förlängning av garantin, dsv häller du en rom&cola i den så hjälper det föga utan du får där utnyttja din hemförsäkring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 14:55

Shit vilken tur att man är spik dåe (Y) Då tjänar jag ju massa pengar på att inte hälla sprit i datorn (H)
Tack för hjälpen !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-13 23:32

Tobias: Kan iWork läsa och hantera .docx (Office nya format)?

Ursprungligen av ecth:

Tobias: Kan iWork läsa och hantera .docx (Office nya format)?

Läsa kan det men inte spara utan då endast i .doc. Tycker däremot du ska satsa på iWork framför Office. Otroligt mycket bättre programsvit. Snyggare, mer lättanvänd och snabbare samt att du ju kan exportera som .doc och framförallt .pdf som ser likadant ut vart den än skickas. När jag skickade in mina uppgifter under gymnasietiden så skickade jag alltid som .pdf då lanseringen av Office 2007 (2008 på macen) gör att dokument ser olika ut om man öppnar dem med tidigare versioner..

Det enda jag saknar i iWork är att det inte finns någon synonymordbok.

Edit: Såg att iWork visst har synonymordbok. Mitt liv blev precis bra mycket enklare att leva

Om jag var i din sits så skulle jag strunta i AppleCare och lägga de pengarna på mer ram-minne. 2 Gb är i min mening aningens för lite, det kommer absolut att fungera och du kommer inte att arbeta i sirap. Men med en ny maskin är det kul i fall det är spiken i botten på en gång. Sen skulle jag nog vänta med att köpa MS Office eller iWork och se hur länge jag skulle klara mig med Neooffice . Jag kör själv bara med det och det täcker med råge mitt behov, men å andra sidan använder jag bara i princip ordbehandling. Som avslutning så kan jag säga att jag anser att mitt byte från PC till Mac för lite mindre än 3 år sedan är det bästa "teknikbeslutet" jag har tagit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-14 10:41

btw är en macbook pro 13" en helt underbar maskin. kör den nu tillsammans med min imac 24" hade tidigare 17" men kände att jag knappt tog med mig den för den var lite för stor och jag satt oftast med den hemma... så jag säljer nu 17" och kör 13" ute på fältet och 24" imac hemma

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-07-14 12:44

Jag skulle vilja ha lite mer "pro" i 13". Expresscard och ett skämval med högre pixeltäthet tex. Gärna valet
glossy eller matt skärm. Eller åtminsdånde texas instrument fw!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-14 12:53
Ursprungligen av pme:

Jag skulle vilja ha lite mer "pro" i 13". Expresscard och ett skämval med högre pixeltäthet tex. Gärna valet
glossy eller matt skärm. Eller åtminsdånde texas instrument fw!

Fast nu har inte ens 15" expresscard. men helt klart.. högre upplösning vore guld!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-14 13:17

Det låter oerhört lovande det här. Nedan bifogar jag (försöker bifoga) vad det kommer bli, OM jag känner att jag kan skrapa ihop, + lägga ut, pengarna som krävs.

Tack för hjälpen så här långt.

Om du fyller 18 snart så kan det ju vara värt att vänta på student-rabatten som Apple ger. Blir ca 1000:- billigare med den konfigurationen du har nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-14 13:52

Monkey_Man:
Köpter kommer förmodligen inte ske innan min 18årsdag ändå, men har inte alla med CSN-kort rabatt?

Japp, alla med CSN-kort har 10% rabatt på Applestore, och 6% rabatt hos alla (vissa?) Apple Premium Resellers.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-14 14:26

Danke

Känt spartips som man får överväga själv.

Antingen
Köp dyrt minne från Apple som de sätter i, funkar garanterat, inget strul, öppna locket - kör.

Eller.
Köp minne hos vanlig PC-Återförsäljare och tryck i det själv. KAN strula, rätt minne? Rätt hastighet? Rätt monterat? Skruva skruva osv...

var och en får göra upp med sig själv och sin egen händighet om man anser det vara värt att spara några hundra här. Garantin påverkas INTE av att du själv sätter i minne.

Ursprungligen av Goflorp:

(..) Köp minne hos vanlig PC-Återförsäljare och tryck i det själv. KAN strula, rätt minne? Rätt hastighet? Rätt monterat? Skruva skruva osv... (..)

Det finns olika återförsäljare på internet som har systemspecifika internminnen. På komplett.se börjar dessa med MAC-Memory. Dessa SKA fungera problemfritt förutsatt att man då väljer rätt hastighet och har kunskap gällande monteringen (vilket skulle vara enkelt för till och med min 12-åriga lillebror).

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det finns olika återförsäljare på internet som har systemspecifika internminnen. På komplett.se börjar dessa med MAC-Memory. Dessa SKA fungera problemfritt förutsatt att man då väljer rätt hastighet och har kunskap gällande monteringen (vilket skulle vara enkelt för till och med min 12-åriga lillebror).

Jag blir alltid väldigt misstänksam när något är Mac-specifikt. Särskilt när det kommer till en sådan sak som minnen där det finns tydliga standardspecifikationer.

Om jag ska vara fullt ärlig så tror jag att dessa "Mac-minnen" är exakt samma DDR3-minnen som annars säljs men med en fin Mac-symbol och till ett mycket högre pris som de hoppas att ovetande Mac-användare ska köpa.

Är man osäker på vilket minneskort man ska ha rekommenderar jag hellre att man köper vanliga minnen av en Apple-återförsäljare som vet vilken minnestyp som man ska använda.

Ursprungligen av Marcus K:

Om jag ska vara fullt ärlig så tror jag att dessa "Mac-minnen" är exakt samma DDR3-minnen som annars säljs men med en fin Mac-symbol och till ett mycket högre pris som de hoppas att ovetande Mac-användare ska köpa.

Du behöver inte tro; det är nämligen precis vad det är.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det finns olika återförsäljare på internet som har systemspecifika internminnen. På komplett.se börjar dessa med MAC-Memory. Dessa SKA fungera problemfritt förutsatt att man då väljer rätt hastighet och har kunskap gällande monteringen (vilket skulle vara enkelt för till och med min 12-åriga lillebror).

Som jag sa så får var och en efter hur kompis man är med skruvmejseln bestämma om man vill ha minnen isatta och betala extra för det.

Vi ser ju ofta frågor här av typen "Ä det detta minnet jag ska ha?" etc

Jag känner inte din 12-årige lillebror men önskar honom lycka till som framtida tekniker.

1
Bevaka tråden