Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konfabulator 1.5

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Slog ihop två tråden om 1.5 och 1.0 /Christian

Nu ute med över 200 hundra nya features!

Med standardinstallationen kommer t.ex. en papperskorg som man kan ha var man vill på skärmen och slänga filer i.

Hämta nu!

-------

Coolt program sott sätter små extragrejer på skrivbordet... Typ kalender, itunes controll.. Lite knepigt att förklara. Kolla själva:

http://www.konfabulator.com/

Obs!
Det äter rätt mycket processorkraft. Min G4 pendlar mellan 20 - 40%, men är 0% när jag stänger av konfabulator...

/sny

Senast redigerat 2003-07-23 13:50

Rätt kul funktioner men det käkar som sagt processorkraft. Startade alla widgets som finns för tillfället och processorn lade sig på runt 90%.

Skärmdump: Min konfabulator (232 KB)

Se även denna diskussion om Konfabulator, där tas en del av säkerhetsaspekterna upp.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-12 14:34

drog under 1% med alla saker öppna för mig..

totalt asså

Tror det är Slashdot och versiontracker-widgetarna (Svengelska eller vadå? ) som tar en massa kraft.

• Medlem
  • 2003-02-12 23:01

vart hittar man fler widgets än de som finns på deras site?
batteriet och klickan som du visar marcus exempelvis - vart hittar man dem?

• Medlem
  • 2003-02-13 00:04

väldigt konstigt... första gången jag drog igång konfabulator så laddades inga widgets. nu andra gången efter att jag laddat ner ett gäng själv så lade den in ett par stycken automatiskt.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-02-13 00:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Innanför
<window></window> taggarna

Lägg till

<level>topMost</level>

så ligger widgeten och flyter ovanför alla öppna program.

Provade detta i iTunesRemote och lade dessutom till:
<opacity>155</opacity>
Detta ger en transparant fjärrkontroll till iTunes som alltid finns tillgänglig!

Konfabulator är verkligen riktigt coolt. En riktig killer-app.

Finns många coola widgetar att använda sig av, bra att de inte ligger överst som standard.

Var ju väldigt enkelt att svänga ihop en egen widget. Gjorde om "tv i terminalen" scriptet till Javascript och vips så har man en egen "Vad är det på TV just nu" widget.

Tyvärr kanske lite för buggig för publikt bruk (å,ä,ö funkar inte så bra, och CANAL+ vill inte dyka upp), men jag får se om jag orkar fixa den senare.

/henrik

CPU hog på mina burkar..

Citat:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
bra att de inte ligger överst som standard.

Det är förstås bra, men det är ju enkelt att ändra om någon nu råkar göra det.

Har fortfarande inte kommit på vad min första egna widget ska göra...

Vore det inte ballt med en Widget som är kopplad till Addressbook och visar info om ens mobiltelefon, sms meddelanden osv osv?

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 17:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Var ju väldigt enkelt att svänga ihop en egen widget. Gjorde om "tv i terminalen" scriptet till Javascript och vips så har man en egen "Vad är det på TV just nu" widget.

Tyvärr kanske lite för buggig för publikt bruk (å,ä,ö funkar inte så bra, och CANAL+ vill inte dyka upp), men jag får se om jag orkar fixa den senare.

/henrik

Skulle gärna vilja kolla på koden, om det går bra?

Min DN Ticker hanterar ÅÄÖ galant, ni kan ju kolla på den kanske.

http://99mac.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=6&t=000393

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 19:04
Citat:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Findah:
Skulle gärna vilja kolla på koden, om det går bra?

Det är en av finneserna med programmet. Du kan kolla och ändra koden i de olika widgetarna bäst du vill. Bara ladda hem och ctr-klicka på widgeten, visa innehåll i paketet och ändra filändelsen från .kon till något lämpligt, exempelvis .txt sedan kan du öppna i TextEdit och anpassa widgeten till hur du vill ha det.

Jag har nog inte haft så här kul sedan jag gjorde min första websida, eller min första director-shockwave grej, eller min första 3d-flash grunka eller ... duh. Hm, kul är det iallafall.

Men nu är det ju så att jag inte har hans widget :rolleyes:

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-14 19:27
Citat:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Findah:
Men nu är det ju så att jag inte har hans widget :rolleyes:

Jasså, men ladda hem den då. Han har en tråd om den här.

Men.. Jag pratade ju om Henrik Andersson´s TV Widget.

Citat:

Ändra filändelsen från .kon till .txt
...
Ändra tillbaka fil-ändelsen till .kon och stäng alla mappar.

Är det inte lättare att bara dra filen till TextEdit?

Jag har försökt att begripa mig på denna, till synes, balla lilla grej. Men jag fattar inget.
Jag vill att allt ska funka direkt, på momangen, men här verkar det som om man måste kunna hacka i Unix och ha datakörkort samt utbildning hos Nasa.

OK, jag ska testa när jag krängt av mig rymddräkten.
Tack!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Jag har försökt att begripa mig på denna, till synes, balla lilla grej. Men jag fattar inget.
Jag vill att allt ska funka direkt, på momangen, men här verkar det som om man måste kunna hacka i Unix och ha datakörkort samt utbildning hos Nasa.

Men du behöver ju inte alls kunna nåt om vare sig datakörkortet, unix eller Nasa för att använda Konfabulator, tror du det har du missuppfattat det.

Det är ju bara om du vill skriva egna widgets eller ändra existerande som du behöver trixa lite, och då handlar det mest om lite xml och javascript, något som är så enkelt att många här redan givit sig i kast med att göra egna eller ändra på widgets.

Du kan läsa mitt svar i den här tråden som handlar om samma sak. Diskutera gärna programmet i den tråden istället för i denna, för i Filarkivet ska man tipsa om program och inte diskutera dem, det passar bättre i Programvara.

Tack för tipsen.
Ska kolla sen.

Ang TV widgeten som jag pratade om tidigare ...

Tyvärr är det så att jag är bortrest under fredag-lördag och jag lämnade Powerbooken hemma. Har ingen möjlighet att komma åt filen just nu. Ni får helt enkelt vänta till söndag för en liten preview.

Jag baserade widgeten på OSNews.com widgeten för att få lite tips och slippa skriva om allt från grunden. TV-programmen hämtas från tvprogram.nu, och jag använde tv.py scriptet som disskuterats i andra trådar som en bas för JavaScriptet.

/henrik

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-15 01:29
Citat:

Tyvärr är det så att jag är bortrest under fredag-lördag och jag lämnade Powerbooken hemma. Har ingen möjlighet att komma åt filen just nu. Ni får helt enkelt vänta till söndag för en liten preview.

Jag baserade widgeten på OSNews.com widgeten för att få lite tips och slippa skriva om allt från grunden. TV-programmen hämtas från tvprogram.nu, och jag använde tv.py scriptet som disskuterats i andra trådar som en bas för JavaScriptet.

/henrik

Borde inte de lättaste vara att koppla scriptet så att den kollar av sidan tv.nu

för jag vet att de finns scripts till samurize till pc som länkar till denna sidan och de funkar skitbra.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-15 11:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd:

Citat:

/henrik

Borde inte de lättaste vara att koppla scriptet så att den kollar av sidan tv.nu

för jag vet att de finns scripts till samurize till pc som länkar till denna sidan och de funkar skitbra.

Tycker jag också.. Försökte komma på hur man ska göra.. Men jag är inte tillräckligt bra på javascript/xml

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gadd

Anledningen till att jag kopplade widgeten till tvprogram.nu beror på att det redan fanns ett pythonscript, tv.py (har disskuterats i andra trådar här på 99). Jag skrev bara om pythonscriptet till Javascript, typ hämta en html-fil, 3-4 loopar och lite regular expressions. Gick lite fortare än att själv försöka klura ut hur man hämtar in exakt den data man vill ha från html-filen. Men det är ju inte omöjligt att göra om det så att det funkar med en annan sida.

Har du några exempel på samurize script ?

/henrik

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-02-15 14:44

[quote]citera:Anledningen till att jag kopplade widgeten till tvprogram.nu beror på att det redan fanns ett pythonscript, tv.py (har disskuterats i andra trådar här på 99). Jag skrev bara om pythonscriptet till Javascript, typ hämta en html-fil, 3-4 loopar och lite regular expressions. Gick lite fortare än att själv försöka klura ut hur man hämtar in exakt den data man vill ha från html-filen. Men det är ju inte omöjligt att göra om det så att det funkar med en annan sida.

Har du några exempel på samurize script ?

/henrik

[/quote]hömmz....kan kolla på en stund men alla scripts för samurize finns på samurize´s hemsida

[ 15. februari 2003, 14:45: Meddelandet ändrat av: Gadd ]

Konfabulator 1.5

Nu ute med över 200 hundra nya features!

Med standardinstallationen kommer t.ex. en papperskorg som man kan ha var man vill på skärmen och slänga filer i.

Hämta nu!

Ciryon

Jag tog mig tid att leka lite med Konfabulator. Kan någon verifiera om widgetarna för DN och MacNytt funkar med 1.5? Här gör dom inte det.

Rekommenderar STARKT iChat widgeten som skitsnyggt visar när folk går online.

Ciryon

Jag gillar MyTunes som annonserar ut varje låt med Speech. Volymen tas ned i början på låten å sen säger Bruce "This is ... by ... from the album ... ".

Bevaka tråden