Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Högljudd" musplatta MBP (juli 09)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2009-07-14 22:48

Var och plockade upp en ny MacBook Pro 13.3", 2,53GHz idag till jobbet, wunderbar, iPhoto med 8000+ bilder flyger fram, startar photoshop på 2 sekunder mm mm.

Är van vid MacBook Airs musplatta (och de äldre generationerna) men den nya modellen funkar lika bra om inte bättre FÖRUTOM att den låter extremt mycket när man trycker ner plattan för att klicka, oavsett position.
Det "ekar" i hela chassit, riktig budgetkänsla.
Kommer detta att försvinna med tiden, har ni som kört med denna plattan ett tag märkt skillnad? Konstigt att ingen annan reagerat på en annars väldigt tyst dator.
Nu får jag sitta och duttklicka för att inte väcka barnet hemma på nätterna. ;~/

ilandsproblem kan vara ack så jobbiga

  • Medlem
  • 2009-07-15 00:48

Lätt ordnat. Gå in i Systeminställningar, välj "styrplatta", där markerar du "knacka för klickning".

Nu räcker det med en lätt touch på plattan.

  • Medlem
  • City
  • 2009-07-15 19:52
Ursprungligen av Dalle:

Lätt ordnat. Gå in i Systeminställningar, välj "styrplatta", där markerar du "knacka för klickning".

Nu räcker det med en lätt touch på plattan.

Det var det som menades med duttklicka.

Jag har nu monterat bort baksidan för att skruva lite på den magiska skruven men till min fasa så sitter den en "trekantsskruv" till batteriet, alltså varken rak- eller stjärnskruvmejsel fungerar :/
Får ta mig ner till Clas Ohlson helt enkelt. Säkert att den blir tystare så mycket att det är värt?

Tack för alla svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-15 02:10
Ursprungligen av kraspor:

...FÖRUTOM att den låter extremt mycket när man trycker ner plattan för att klicka, oavsett position...

Nu vet jag inte hur det ser ut på 13" macbook pro eller ens någon av de uppdaterade unibody modellerna men om det inte skiljer allt för mycket så finns det en liten skruv man kan justera för tystare (och lättare) klick. Om du tar ur batteriet så ser man den sitta på motsvarande ställe under nedre delen av styrplattan.

Edit: Haha, jag såg inte det först men jag gillade taggen du la till tråden... "duttklicka". Det är nog ett av de mer sparsamt använda orden i mitt vokabulär! Rolig relation till trådens ämne också.

Senast redigerat 2009-07-15 02:41
  • Medlem
  • 2009-07-15 16:17
Ursprungligen av sodemus:

Nu vet jag inte hur det ser ut på 13" macbook pro eller ens någon av de uppdaterade unibody modellerna men om det inte skiljer allt för mycket så finns det en liten skruv man kan justera för tystare (och lättare) klick. Om du tar ur batteriet så ser man den sitta på motsvarande ställe under nedre delen av styrplattan.

Edit: Haha, jag såg inte det först men jag gillade taggen du la till tråden... "duttklicka". Det är nog ett av de mer sparsamt använda orden i mitt vokabulär! Rolig relation till trådens ämne också.

Om jag inte har missuppfattat allt så är det så att man inte kan ta ut batteriet i dom nya mac book pro, men man kanske kommer åt skruven på nåt annat ställe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-15 18:22
Ursprungligen av Jokke:

Om jag inte har missuppfattat allt så är det så att man inte kan ta ut batteriet i dom nya mac book pro, men man kanske kommer åt skruven på nåt annat ställe.

Du har rätt. Visst, det är inte svårt på något sätt att ta bort batteriet (skruven ifråga sitter kvar på samma ställe som förut) men om man inte är försiktig så ryker väl garantin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-15 20:00

För mig var det en markant skillnad. Plattan blir så klart lite känsligare (det blir väl lättare att man klickar av misstag) men det kan det kanske vara värt. Men som sagt, var försiktig när du skruvar på den där 3-kantsskruven så den inte skadas: för att behålla garantin återigen... Samma sak med fingeravtryck bakom batteriet antar jag.

Jag har macbook Pro modellen innan denna som nämns tidigare. 15" med löstagbart batteri

Jag upplever också att "musklicken" låten mycket, kan jag också åtgärda det?

//Svante

Ursäkta om jag kapar tråden för en annan fråga om styrplattan.

Jag står mig fruktansvärt mycket på funktionerna "Nyp" och "Dra ut" eftersom jag sitter med tummen på "klickdelen" av plattan och styr med pekfingret. Detta resulterar i att jag ofrivilligt zoomar in och ut hela tiden. I Systeminställningar hittar jag inget sätt att stänga av denna funktion. Går detta att lösa utan att byta handsättning?

1
Bevaka tråden