Hejsan soldater!
Jag har ett fruktansvärt irriterande problem med min iPhone 16 Gb 3.0! Accelerometern (den lilla manicken som bestämmer om skärmen ska vara i landscape eller vanlig vy) lever sitt egna lilla liv! För det första är övergången mellan vyerna otroligt hackig, men framförallt verkar den vara helt felkalibrerad! Detta upptäckte jag när jag köpte iBeer-appen, när telefonen hålls helt upprätt lutar ytan på ölen 30-40 grader! Dvs. som när hemmasnickrare ska kolla om regeln är rak med sitt vattenpass!
Vidare beter sig telefonen ytterst märkligt när jag skriver SMS, håller jag telefonen helt upprätt rakt framför ögonen visas den vanliga SMS-vyn, men såfort jag sänker armarna och lutar telefonen från mig går den in i landscape.
Jag har frågat en okunnig person på mh-store (tror jag det heter) i Halmstad, denne hävdade att det berodde på alla appar jag laddat ner (10-15 stycken, free/betalda) och att dessa kunde sätta accelerometern ur spel. Men Apple har väl ändå provat och godkännt alla apps just för att sådant inte ska kunna inträffa?
Finns det kanske till och med en app som man kalibrera sin accelerometer med, eller göra något hårdvarutest och se om allt står rätt till?
Finns det i någon gömd inställning alternativ att stänga av landscape-mode, vem f-n använder exempelvis coverflow på sin iPhone?
Jag har provat att återställa iPhonen ett flertal gånger utan resultat!
Hur är Telias kundtjänst i sådana här ärenden, hur lång tid är man utan sin lilla pärla om den måste bytas/repareras?
Mycket frågor blev det och är det dåligt strukturerat skyller jag på att jag skriver detta ibland i landscape ibland i vanlig vy på min iPhone på tåget påväg till Sthlm.
Jag är mycket tacksam för svar!
Rock on!