Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV 3.0 ute nu

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar på att köpa en Apple TV, men innan jag slår till skulle jag gärna vilja veta om det är någon som hört om det planeras någon ny version inom den närmaste framtiden. När det gäller iPhone så cirkulerade ju rykten och rätt korrekt information flera månader innan det kom en officiell bekräftelse.

Crister

Har inte hört några rykten överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-07-21 17:07

Man kan ju hoppas på att man gör en updatering i och med att Snow Lepoard kommer , det finns ju gosaker under den huven som skulle kunna passa en ION plattform (Atom och 9400M ) För dagens Apple TV känns lite grå och har sin ursprung sen 2006 ?)

My wish list:

Cpu Atom 330 1.6 Ghz
NVIDIA's GeForce 9400M chipset.
2 GB minne
64 GB SSD disk alt 32 GB i den billigare modellen

Stömm snålt och snabbt

Dream on ...

//Daniel

Ursprungligen av Capeman:

Kul med uppdatering.

Helt klart. Hoppas det kommer en hårdvaruuppdatering samtidigt.

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-10-29 20:40

Jag hoppas också på en hårdvaruuppdatering. Tycker inte det känns så långt bort. med tankte på Apple TV 3.0 och ny remote.

Alla HD-fans kan glädja sig åt att Apple TV nu faktist stödjer 1080p med den nya uppdateringen.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-30 00:00
Ursprungligen av Patrik D:

Alla HD-fans kan glädja sig åt att Apple TV nu faktist stödjer 1080p med den nya uppdateringen.

Stödjer hur då? Du har alltid kunnat välja att 1080p som upplösning på interfacet, men senast jag kollade så orkar inte hårdvaran med 1080p-film.

Jag kan inte se någon skillnad i urvalet av upplösningar. 1080p25 saknas fortfarande t.ex. Faktum är att jag bara sett två skillnader mot föregående version:

1. Huvudmenyn ser annorlunda ut, men så fort man valt något kommer man dock till samma gränssnitt som tidigare.
2. Man kan lyssna på internetradio.

Jag har ju snappat upp något om iTunes LP, men det har inte intresserat mig...

Det känns som om denna uppgradering borde gått från 2.4 till 2.5 snarare än till 3.0.

Jag läste bara att dom hade lagt till stöd för 1080p på någon sida, därav trodde jag att det inte fanns innan.

Och Apples svenska sida om Apple-TV är lika pinsamt futtig som tidigare. Spela din musik och visa bilder på TV:n.

Apple - Apple TV - Vad r Apple TV?

Håller med om att det är så pinsamt.

Apple borde ha kommit mycket längre vid det här laget. Det visar att Apple fortfarande inte ens är amatörer när det gäller produktutveckling och tjänsteutbud!

Hårdvarumässigt skulle de ha kommit så långt att ha en PVR produkt med Blu-Ray samt spela upp köpta/hyrda filmer från iTunes. (Bryr mig inte om 'bag of hurts', när det gäller framtida AppleTV. Konkurrenter använder Blu-Ray redan!)

Mjukvarumässigt borde de ha kommit så långt att erbjuda köp och hyrfilmer i iTunes.

Skäms Apple, ni ligger ljusår efter konkurrenterna!

Ursprungligen av The Real Viking:

Håller med om att det är så pinsamt.

Apple borde ha kommit mycket längre vid det här laget. Det visar att Apple fortfarande inte ens är amatörer när det gäller produktutveckling och tjänsteutbud!

Hårdvarumässigt skulle de ha kommit så långt att ha en PVR produkt med Blu-Ray samt spela upp köpta/hyrda filmer från iTunes. (Bryr mig inte om 'bag of hurts', när det gäller framtida AppleTV. Konkurrenter använder Blu-Ray redan!)

Mjukvarumässigt borde de ha kommit så långt att erbjuda köp och hyrfilmer i iTunes.

Skäms Apple, ni ligger ljusår efter konkurrenterna!

När det gäller hyrfilmer i Europa så VILL Apple, men att knyta avtal med varje bolag i varje land är nog för tidskrävande om man ser vad dom får ut av det, finns en annan tråd där du kan läsa om Apple lobbar för bättre regler i EU när det gäller just detta, dom vill ha ett iTunes Store i hela Europa.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-30 15:53

Vet inte om jag gillar nya gränssnittet riktigt och min -TV blev lite hackig efter uppdateringen, får se vad en omstart av minin och nätverket kan göra.

Edit: Omstart av minin gjorde susen, nu svishar det på igen.

The real? viking: För mig är -TV en hit och jag är nöjd med hur den fungerar. Jag vet också att det är de svenska/europeiska film/musikbolagen som bromsar Apples utveckling med ITMS/ITS här. Pinsamt tycker jag det är när folk klagar över en produkt som dom inte vill ha.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vet inte om jag gillar nya gränssnittet riktigt och min -TV blev lite hackig efter uppdateringen, får se vad en omstart av minin och nätverket kan göra.

Edit: Omstart av minin gjorde susen, nu svishar det på igen.

The real? viking: För mig är -TV en hit och jag är nöjd med hur den fungerar. Jag vet också att det är de svenska/europeiska film/musikbolagen som bromsar Apples utveckling med ITMS/ITS här. Pinsamt tycker jag det är när folk klagar över en produkt som dom inte vill ha.

-TV är en produkt jag vill ha, men inte i dess nuvarande form. Den var OK när första -TV OS var i version 1.0. Nu borde produkten ha utvecklats till den nivå Plex är idag, samt möjligheten att skapa en PVR. Apple har utvecklat en PVR tidigare (vet dock ej om den kom ut på marknaden överhuvudtaget). Att integrera med Blu-ray skapar en mycket mångsidig användbar maskin och jag tror att köpsuget skulle bli stort och en succé. Istället är Apple kvar i 'sandlådan', när det gäller -TV.

Jag är medveten om att filmindustrin bromsar Apple på den punkten, men å andra sidan kunde de ha byggt en PVR och fört in köp/hyr tjänsterna i efterhand.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-30 16:39

Själv vill jag inte ha blu-ray i -tv, det är liksom inte det den är till för, den skall kopplas mot en dator där all media ligger, tillsammans med flera -tv får man möjligheten att spela film och musik i flera rum/hus på sitt nätverk.
Min BD-spelare står i mitt biorum, där gör den sig bäst.

Blu-Ray kommer bli en parantes i världshistorien, köper/hyr mycket hellre över nätet än någon plastskiva och ingen jag känner tycker speciellt annorlunda. I och med PS3 finns det en del BR-spelare ute i hemmen, men fan vet om de används speciellt flitigt. Speciellt med tanke på att även Sony verkar satsa på nedladdninsbart i PS3:an.

Nä, håller med Mats-Olov, ATV:n är bra som den är, köper en på studs när hyrfilm kommer, vilket det kommer göra någon gång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-30 23:40

De två sakerna jag skulle vilja ha är inspelning och möjlighet att hyra filmer. Då köper jag en, kanske till och med om det kommer en bara med möjlighet att hyra film.

Men nog är det konstigt att tycka att men inte får klaga eller komma med förslag på hur en produkt ska utvecklas. Tänk om man skulle sagt så om den första Macintoshen. En produkt utvecklas annars dör den.

Jag har en AppleTV vid varje TV och tycker det är kanon. Vi tittar på film, bilder, YouTube och lyssnar på musik. Med iPhone som Remote behöver inte ens TV:n vara på för att styra musiken.

Men tänk vad bra det kunde bli om Apple tillät plugins som dessutom ges tillgång till USB-port och hårddisk. Dels skulle vi få en massa webb-TV-plugins och dessutom kunde EyeTV och andra företag fixa vanlig TV med inspelning och timeshift. Jag skulle faktiskt vilja ha en App Store till AppleTV för alla möjliga typer av program. Faktum är att en stor del av iPhones framgån liger i det fantastiska programutbud som finns i App Store. Samma sak kunde hända med Apple TV.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-10-31 12:41

Jag vet inte om jag vill ha en mer utvecklad ATV, då kanske priset skjuter i höjden och man inte har råd att ha en vid varje TV. Vill man ha BD och möjlighet att spela film och musik från sin Mac så finns ju redan PS3 och till ett pris som förmodligen inte Apple skulle kunna konkurrera med om ATV får BD och andra finesser.

Sen så är det här med inspelning i ATV lite speciellt, för då skulle det måsta finnas en funktion att ladda ner det inspelade till din dator och iTunes efteråt, för att andra ATV's skulle kunna komma åt det. Något som jag är rätt säker på skulle bromsas av TV/Filmbolag. Tex så kan man inte ta ut och spara det man spelat in på CanalDigitals box med HDD.

Sedan tror jag som Leftrustle att BD blir en parantes, kommer inte att knäcka DVD, nedladdning och streaming är framtiden.

Så med sådana tankar tycker jag att ATV är rätt bra som den är just nu, men visst får man tycka annorlunda, men att idotförklara Apple, ATV och vi som använder den (som ofta sker) är väl att gå lite långt tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-01 21:45

Min tokhängde sig ikväll. Reagerade öht INTE på fjärren.
Fabriksåterställning.
Kör 1.1 nu
En klassiker......

Yes!!

Bara hyrfilm lossnar i Sverige så är produkten fulländad för mig. Att den inte har recievers är ju självklart - inspelning är dessutom en helt annan bag...ett primitivt beteende från svunnen tid. Hela inet/media-utvecklingen går mot ett enda håll; att hålla reda på tider - vare sig man ska bänka sig eller spela in - är ett passerat stadium i mänskligheten/media.
Apple är helt rätt ute - bara före alla andra som vanligt. ATV supportar vara mpeg4/H264. Snart är alla videofiler i hela världen just detta format. Torrent-världen kommer att släpa efter, men det är en annan historia (där gäller ju fortfarande mp3 för ljud!!!). Om bara MS kunde erkänna sig besegrade för första gången och hoppa på H264-tåget - som ALLA andra har gjort globalt - så tar codecen även över Torrent-världen.
För er som skiter i piratfilm så är redan nu ATV det rätta.

  • Medlem
  • 2009-11-01 23:31
Ursprungligen av Zimmerman:

Bara hyrfilm lossnar i Sverige så är produkten fulländad för mig. Att den inte har recievers är ju självklart - inspelning är dessutom en helt annan bag...ett primitivt beteende från svunnen tid. Hela inet/media-utvecklingen går mot ett enda håll; att hålla reda på tider - vare sig man ska bänka sig eller spela in - är ett passerat stadium i mänskligheten/media.
Apple är helt rätt ute - bara före alla andra som vanligt. ATV supportar vara mpeg4/H264. Snart är alla videofiler i hela världen just detta format. Torrent-världen kommer att släpa efter, men det är en annan historia (där gäller ju fortfarande mp3 för ljud!!!). Om bara MS kunde erkänna sig besegrade för första gången och hoppa på H264-tåget - som ALLA andra har gjort globalt - så tar codecen även över Torrent-världen.
För er som skiter i piratfilm så är redan nu ATV det rätta.

Jag är nog betydligt mer skeptisk än vad du är för ATV:ns förträfflighet.
Missförstå mig rätt, jag försöker verkligen motivera mig till ett inköp, men jag har svårt att se själva finessen med den. Linux/MythTV med några TV-kort löser all TV-inspelning, som än så länge gäller vare sig man gillar det eller inte. En Squezzebox är överlägset när det gäller musikuppspelning inkl. Internetradio. Om man vill titta på film så kräver ATV:n ett speciellt format som innebär att man måste rippa sina DVD-filmer i många många timmar för att kunna se dem. Hårdvaran släppar efter rejält vilket gör att fullHD-stöd är mer eller mindre omöjligt. Jag undrar om inte min gamla Pinnacle ShowCenter som sedan många många år samlar damm i förrådet klarade av lika mycket som ATV:n gör idag. Menyerna ser ganska trista ut, och den reagerar inte blixtsnabbt på inmatning...och som lök på laxen så kräver den iTunes som inte direkt går till historien som "programvaran man ger tummen upp".

Hur jag än vänder och vrider på det så är väl den enda fördelen dess format samt stöd för övriga Appleprodukter man har. Hade det varit någon annan än Apple som tagit fram den så hade den dött sotdöden för länge sedan. Det finns ju drösvis med mediaspelare som springer cirklar runt den...

Trots detta så är jag ändå sugen...men utan att hacka den med exempelvis XBMC så känns det som att kasta pengarna i sjön. Nog verkar väl Minin vara ett betydligt vettigare val om det nu måste vara en Apple logga på den!!?

mvh Manor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-01 23:36
Ursprungligen av Manor:

Jag är nog betydligt mer skeptisk än vad du är för ATV:ns förträfflighet.
Missförstå mig rätt, jag försöker verkligen motivera mig till ett inköp, men jag har svårt att se själva finessen med den. Linux/MythTV med några TV-kort löser all TV-inspelning, som än så länge gäller vare sig man gillar det eller inte. En Squezzebox är överlägset när det gäller musikuppspelning inkl. Internetradio. Om man vill titta på film så kräver ATV:n ett speciellt format som innebär att man måste rippa sina DVD-filmer i många många timmar för att kunna se dem. Hårdvaran släppar efter rejält vilket gör att fullHD-stöd är mer eller mindre omöjligt. Jag undrar om inte min gamla Pinnacle ShowCenter som sedan många många år samlar damm i förrådet klarade av lika mycket som ATV:n gör idag. Menyerna ser ganska trista ut, och den reagerar inte blixtsnabbt på inmatning...och som lök på laxen så kräver den iTunes som inte direkt går till historien som "programvaran man ger tummen upp".

Hur jag än vänder och vrider på det så är väl den enda fördelen dess format samt stöd för övriga Appleprodukter man har. Hade det varit någon annan än Apple som tagit fram den så hade den dött sotdöden för länge sedan. Det finns ju drösvis med mediaspelare som springer cirklar runt den...

Trots detta så är jag ändå sugen...men utan att hacka den med exempelvis XBMC så känns det som att kasta pengarna i sjön. Nog verkar väl Minin vara ett betydligt vettigare val om det nu måste vara en Apple logga på den!!?

mvh Manor

Man kan säkert göra en miljon grejer med andra apparter, men ATV är den enda som man med ett par tryck på en liten vit fjärrkontroll kan hyra Film, eller TV serier som inte ens finns i Sverige. (I alla fall TV serier).

Jag tror att man inom nåt enstaka år, kommer att se det som självklart att man inte rippar sina DVD filmer. Möjligen kan det vara en tjänst som Voddler som ställer till det för ATV inte linuxmackapärer.

Bara vad jag tror

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-02 11:31
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple är helt rätt ute - bara före alla andra som vanligt. ATV supportar vara mpeg4/H264. Snart är alla videofiler i hela världen just detta format. Torrent-världen kommer att släpa efter, men det är en annan historia (där gäller ju fortfarande mp3 för ljud!!!).

Har tänkt tanken: delar aTV-användare med sig av sina konverterade filmer till andra eller sitter och ruvar på dem själva?... om varje aTV-ägare konverterade var sin film och delade med sig av skulle väl problemet vara löst rätt snart. Mkv verkar ju mer populärt än mp4.

Citat:

Om man vill titta på film så kräver ATV:n ett speciellt format som innebär att man måste rippa sina DVD-filmer i många många timmar för att kunna se dem.

Ska tydligen ta runt tio min med Core i7, själv har jag en Mac mini G4 undangömd som fixar en till två filmer per dag, mer än vad jag hinner se..

Ursprungligen av p0tatis:

Har tänkt tanken: delar aTV-användare med sig av sina konverterade filmer till andra eller sitter och ruvar på dem själva?... om varje aTV-ägare konverterade var sin film och delade med sig av skulle väl problemet vara löst rätt snart. Mkv verkar ju mer populärt än mp4.

Ska tydligen ta runt tio min med Core i7, själv har jag en Mac mini G4 undangömd som fixar en till två filmer per dag, mer än vad jag hinner se..

10 min var nog lite väl bra iof beror det väl på inställningen men med Handbrak 0.9.3 och AppleTV Preset så tar det ca 30 min för min Mac Pro 2.66 Ghz Quad Nehalem med 6 GB ram att tugga igenom en DVD-film. Ibland lite längre ibland lite kortare men ca 30 min för en 90 min film.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-02 07:44

Ett litet hobbyprojekt jag har nu är att rippa / konvertera mina filmer till mp4-format. Jag försöker övertyga mig själv om att jag gör det för att kolla på det genom min xbox 360, men egentligen är det förstås förberedelser inför ett framtida TV köp.
Anledningen till att jag inte har en sådan är mer eller mindre bara för att den är för dyr. Har lite svårt att motivera mig själv det köpet eftersom jag har 360n. Jag skulle vilja se en billigare TV utan hårddisk, eller alternativt en med hårddisk och möjlighet att ansluta fler hårddiskar via en usb-hubb.
Det är ju det här med lagringsfrågan som hindrar en lite. Min MBP har ju bara en 120 gigs hårddisk, då behöver man inte lägga in många filmer innan den är full. Då får man ju lägga över sitt iTunesbibliotek på en extern hdd istället, men man vill ju ogärna dra med sig den om man har med datorn någonstans.

Sen är det ju ganska charmigt med en hylla dvder

Jag gillar AppleTv. Har sålt väldigt många i butiken senaste veckan. Den är ju skitläcker! Alla funktionerna den har funkar kanon.

Svar på tal på det vanligaste motargumentet:

- Men man borde kunna spela fler format!!
Ja, det vore nice att kunna göra det out-of-the-box, men har du hört talas om ATVFlash? Googla det!

Jag önskar att man kunde hyra film lika enkelt i Sverige som i USA, men man kan ju köpa sig ett gift card på e-bay. Tar under en timme i regel från köp till funktion. Brukar vara OK prissatt också.

Vi får hoppas att Apples rättigheter utökas framöver. Själv köpte jag en Mac Mini 2.0 ghz, nvidia 9400, 2GB och 320GB hdd häromdagen istället för AppleTv men det är endast för att jag fick köpa den till rabatterat inköpspris. AppleTv med ATVFlash är hur bra som helst.

Bevaka tråden