Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar extern disk ibland efter datorn varit i vila

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland när jag sätter mig vid datorn och den är i vila och väcker upp den så tappar den kontakten med min externa disk. Direkt datorn vaknat upp så kommer rutan upp att "Disken matades inte ut på rätt sätt ...................... " och ikonen försvinner på skrivbordet och i finder.
Disken är en SEAGATE FREEAGENT DESK FOR MAC 1.5TB FW/USB 32MB.
Den är kopplad med firewire till min Mac Mini 1,83 Ghz som inte ens är 1 år än. Jag kör med OSX 10.5.7 på den.
Har upptäckt att om jag drar ur strömmen till disken och stoppar i den i igen så kommer den tillbaka på skrivbordet igen..
Under "Vila" i systeminställningar så har jag INTE bockat för "Sätt hårddiskarna i vila om möjligt"
Någon som har någon teori om vad felet kan vara? Har Garanti på både datorn och disk men tänkte att det kanske är någon OSX bugg eller inställning..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-22 16:52

Hej.
Är det samma både med FW och USB?
Har du provat med andra portar på datorn?
Har du provat på en annan dator?
Vet att det finns ett program hos Seagate som kollar genom disken, har du testat det?

Har inte provat med USB än men ska göra det.. Ibland kan det dock även hända när man suttit vid datorn en stund.. Hårddisken lyser som den är i vila och sen försvinner den.
Ska kolla på seagates hemsida om info. Återkommer med mer info om hur det gick senare.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-07-23 22:41

Maila Seagates support. De brukar vara ganska snabba på att svara och så slipper du söka.

1
Bevaka tråden