Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag ett kontrakt med telia

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-07-22 20:21

När jag köpte min iPhone så tog jag 18 månaders bindningstid. Men jag tror att jag inte skrev på något kontrakt när jag köpte min iPhone hos telia(butik).

Det var så att jag köpte telefonen och när jag kom hem och skulle ringa med den så funkade inte tjänsten. Jag ringde till butiken och det visade sig att tjänsten inte var ordentligt upplagd och att jag skulle återkomma dagen efter. Men jag skulle ut på resa så jag fick teliasnubben att dra igång min tjänst. Den har funkat sedan dess och jag har fått mina räkningar. Men tänk om telia inte har något påskrivet kontrakt.

Är det möjligt att telia kan ha ett kontrakt med mig utan att jag skrivit på något eller fått en kontraktkopia.

Jag gick in på telia och frågade efter kontraktkopia men dom hänvisade att dom var skickade för inscanning. Så det gick inte att få fram. Dom trodde att jag ville ha det för garantin så jag fick ett kvitto på köpet istället

Vad gäller om telia "glömde" kontraktet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-22 21:42

Implicit kan Telia hävda att det finns ett avtal eftersom du använt deras tjänst - utan att knussla.... Tar man det till domstol (civilrättsligt) kan man hävda att det finns en tradering (den fysiska telefonen som har överlämnats - dessutom har du ju tagit emot ett kvitto på det) och en accept (de kan bevisligen hävda att du använt deras tjänst) - så mao är det svårt att tro att en domstol skulle gå på linjen att det INTE skulle vara så att du och Telia har ett avtal... Annat vore det om du aldrig börjat använda den...

Du måste göra skillnad på kontrakt och avtal där ett kontrakt är ett skriftligt avtal. Det finns en myt om att man måste skriva på ett kontrakt för att ingå ett avtal, men ett avtal kan ingås på många olika sätt och behöver inte nödvändigtvis innebära att man skriver namnteckningar på pappersbitar. Så även om du inte har ett kontrakt med Telia kan du mycket väl ha ingått ett avtal med dem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-22 23:45

Ring och fråga hur lång bindningstid du har kvar.

Har du betalat en räkning eller använt tjänsten eller tagit emot en vara så existerar ett avtal. Men det är inte de enda tre sätten.

Om du menar att du skulle slippa betala något så är det tyvärr inte så. Dock kan man leka lite med villkoren om man har tur. I de fall där man får hem två kopior av något att skriva på som gäller tex en viss tidsperiod, så kan man ändra tex datum tydligt i båda kopiorna, returnera dessa och om mottagaren accepterar ändringarna, undertecknar och skickar tillbaka det ändrade avtalet så gäller ju det.

1
Bevaka tråden