Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper nytt Final Cut Studio och Logic Studio

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 19:08

Många små peakar från Steve om det ännu ej släppta "nya" Final Cut Pro. Jag hoppas verkligen man lägger ordentligt men krut på det, vi får se.. Att xServe lagts på hyllan tror jag inte nödvändigtvis alls påverkar Final Cut / Apple Pro Video men lite orolig blir man förstås.

Time will tell..

• Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-11 22:30

Om detta stämmer och dom faktiskt lanserar en värdig uppdatering av FCP så tror jag Mac Pro marknaden är ganska stabil i framtiden, många spekulerar (usch vad jag egentligen inte gillar spekulationer) ju i att Apple kommer dra sig bort från Pro marknaden, men som sagt, Mac Pro får nog bli kvar ett bra tag till, visst att det går att redigera på en Macbook Pro men nja.

Iaf, SNÄLLA, visst att iMovie är ett konsumentprogram men finns flertalet saker i iMovie som jag gärna ser i FCP som skapar frustration nu, eller snarare onödigt många steg för att få som man vill. Tex, fading av klipp, både i början och mellan klipp, även mitt i ett klipp är lite väl onödigt drygt, speciellt när det i FCP finns vissa "regler" man måste följa innan en fading eller effekt blir godkänd att läggas på stället man vill.

Även att lägga in grafik är lite onödigt, visst att man skall kunna ställa in massa mer parametrar i FCP är självklart, både när det gäller detta och ovanstående MEN en enkel grundstomme tycker jag vore nice.

Enklare synkning av multiklipp, speciellt synca via waveform.

Rensa upp lite i interfacet med kanske. Aja, vi får se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 09:49

Apple brukar väl alltid sträva efter att ha samma grundläggande tänk i sina consumerom i sina proprodukter. Övertygad om att både funktion och GUI som vi ser i iMovie '11 kommer leta sig in i Final Cut Pro 8.
Är ingen klippare men har suttit en del i FCP och det som slår mig varje gång är att det både funktioner och gränssnitt både känns stelt och gammalt. Har svårt att se att inte Apple kommer bygga om grunden från grunden och putsa rejält på gränssnittet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 12:04

Om FCP liknar iMovie till GUI kommer Apple döda sin pro-video marknad. Lyckligtvis har både Adobe och AVID hyftsat värdiga ersättare redan idag på OSX - Premier Pro är tom bättre än FCP på vissa punkter. Från en person som sitter heltid i FCP och som ett par tillfällen vidrört iMovie.. Snälla, nej, iMovie har inte ett bra GUI för videoredigering på proffs nivå. iMovie har ett fruktansvärt GUI för klippning skulle jag säga av min erfarenhet.

Sedan att FCP behöver ett lyft på GUI-sidan håller jag med om. Men iMovie är inte rätt program att titta på - alls. Adobe After Effects / DVD Studio Pro 4 med en hint av det befintliga GUI:t från FCP - där har vi bra GUI:n för proffs-program. Det finns även en lista på ungefär 100 features som borde göras om / förbättras i FCP - stora som små sådana.

Men jag blir lite orolig.. Apple har inte imponerat alls på proffs-sidan på länge. QuickTime X är ett exempel på modern och horribel GUI-design från Apple's sida. Det ser snyggt ut men är inte alls genomtänkt från användarens perspektiv - speciellt inte på proffs nivå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 13:23

Fast ingen pratar väl om att FCP ska se ut som iMovie utan att FCP ska låna de framsteg som faktiskt har kommit i iMovie. Bara för att en funktion är enkel (nya ljuddelen i iMovie '11) så är den väl inte automatiskt dålig för ett pro-program? I alla fall inte så länge det finns fler avancerade inställningar att tillgå.

Quicktime X är ju inget pro-program längre utan en simpel spelare. Ta bara en sådan sak att man inte kan lägga ihop två filmer eller att kontrollerna ligger i filmfönstret. Men att folk använder Quicktime på en pro-nivå måste Apple vara medvetna om eftersom de skickar med Quicktime 7. Frågan är bara om funktionerna letar sig tillbaka eller om Apple anser att vi nu ska använda iMovie till saker vi tidigare klarat av i Quicktime?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 22:55

Jag vet inte hur Apple tänker. FaceTime har ju lånat QTX interfacet (som suger) vilket oroar mig lite. Att FaceTime är en egen app är i sig sjukt märkligt. iChat finns just som "chat-client" med audio och video-stöd - varför bygger man inte ut det? Hur som haver har inte alltid Apple och konsekvens varit det bästa. Det tog dem närmre sex OSX-versioner innan man fick ett hyfsat "universellt" GUI och trots detta har inte pro-appsen samlats under samma paraply. Det som av dessa ser ut och fungerar bäst är DVDSP skulle jag säga - och det är mer eller mindre lagt på is.

Visst kan man låna features från andra program men 90% av iMovie fick jag utslag av sist jag försökte mig på något där. Audio-featurn i iMovie ser helt okej ut fast i ärlighetens namn är detta ett av de mindre problemen FCP har. Ljudnivåer ställs idag hyfsat enkelt med key-frames - om än denna hantering skulle kunna göras bättre. Det där vore klart ett steg framåt men jag skulle hellre man satte krut på 100% fungerande AU-pluggar och en bättre ljudmotor, fullt stöd för 5.1 eller 7.1 ljud osv. Riktiga pro-features. Istället för att låna iMovies "audio-editing" borde man se över hela keyframe-hanteringen som är bristfällig och lite buggig. Att jobba med wave-forms är också orimligt slött (och fult) i FCP. Det vore även intressant med sub-frame-level audio-editing, loudness monitoring (inte bara dB monitoring) osv.

Maybe I should write a book..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 23:01

I rest my case.. Även en så enkel sak som playback kontroller kan man inte hålla konsekvent. Två är transparenta, en solid, alla har olika mäng "val" vilket jag stödjer till viss del då skärmstorlekarna skiljer sig.. Men varför har man en "palett" som täcker 1/4 av skärmen på en iPhone? Varför inte bara ha en list likt det man har ovanför filmen, likt den "list" man får idag när en QT-film öppnas i en webläsare?

Konsekvens tack Apple! Ovan är redan en fungerande spelare de har som inte stör innehållet i filmen, som inte tar upp onödig plats och som jag tror skalar fint från iPhone 3GS upp till 27" MacPro.

Vidare in på FCP är ett av dess största problem att det inte är ett "äkta" OSX program. Mängder av strul med typsnitt, mängder av små-features som INTE finns i programmet (rättstavning ex), dialogrutor beter sig som i OS9 mer än OSX osv.

• Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-12 23:04

Erik, jag tror du missuppfattar helt det vi säger, vi säger inte att man skall ta en direkt kopia av hur saker sköts i iMovie och verkligen inte hur interfacet ser ut, utan vi menar med själva användarvänligheten, det finns ingen anledning att vissa saker i FCP har så sjukt många regler uppsatta för att bli accepterade.

Själva interfacet hade jag hellre sett varit i lite mer åt Aperture fast givetvis på ett sätt som fungerar för Pro videoredigering. Det är mycket konstigt med interfacet i FCP idag, allt är smalt och spinkigt, menyer, listor osv osv men ändå känns det som FCP tar upp så jäkla mycket plats, jag kör med 2560x1440 och ändå känns det trångt och instängt, likaså skulle jag gärna se att compressor uppdateras interfacemässigt.

Dessutom visst att det är bra att FCP och Compressor består av individuella fönster så man kan arrangera hur man själv vill MEN vore bra om det fungerade bättre med Expose på samma sätt som Photoshop som även den består av individuella fönster.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 23:23

Jag hoppas verkligen inte FCP's modulära GUI försvinner men det skulle kunna bli bättre / smartare / snyggare (igen se DVDSP). Man borde gå bort från grafik-grå då detta är idiotiskt i färgkorrigeringssamanhang. Tom Final Cut Server är "snyggare"

Aperture är snyggt men det är låst till ett fönster vilket inte är bra i denna typen av program. Även Motion har vissa märkliga begränsningar i sin fönsterhantering jag inte förstår hur man tänkt sig.

Jag vet inte riktigt vad du pratar om för regler FCP följer - du får gärna förtydliga detta. Generellt kommer ett program likt FCP kommer vara lite mer "strikt" i vad du gör i din tidslinje jämför med ett enklare program som iMovie (där man i gengäld saknar kontrollen men det kanske är lättare för en nybörjare att förstå).

Jämför du FCP med andra liknande "pro-apps" tar det inte upp så jättemycket plats skulle jag inte säga.. Det ligger snarlikt After Effects / Premier / Motion. Alla fönster har sin användning och det man inte använder tar man bort. Jag vet inte hur du tänkt att man ska spara in på plats där riktigt. Vissa fönster skulle kunna designas om (playback-controlls ex) vilket skulle kunna rensa upp saker en del men jag vet inte om man skulle spara så mycket plats (snyggare skulle det bli). Många klagar på att FCP's GUI är för smått snarare än att det tar för mycket plats vad jag hört.

• Medlem
  • Tranemo
  • 2010-11-13 00:10

Återigen skrev jag ju ganska tydligt att det är bra att FCP består av individuella fönster så det är modulerbart och att jag nämnde Aperture hade INGET med att binda kommande FCP till 1 fönster att göra så vet inte riktigt vad det är du kommenterar faktiskt?

Angående regler, har stött på massvis men det simplaste jag menar är att ibland måste man göra lite förarbete innan man kan placera effekter på stället man vill, man måste först ta razorblade på stället man vill place tex en fadein/out, ja det finns säkert fördelar med detta MEN man borde ändå få ha valet att FCP automatiskt tillåter att effekter placerar precis på stället man vill UTAN att behöva skära sönder klippet på alla ställen man vill ha effekten. Påtal om fadein/out så finns det ingen anledning att hårdplacera det direkt på klippet vid redigeringen, jag hoppas dom fixar till så denna typen av effekter inte behöver renderas in i klippet vid redigering, blur osv behöver troligtvis renderas in i klippet vid redigering men det finns så sjukt många redigeringsprogram som klarar av att använda fadein/out som ett lager ovanpå istället för att baka in det direkt, blir skitenkelt att flytta runt det utan att behöva rendera effekten varje gång, finns även många andra filter i FCP som andra program klarar av att använda sig av utan att behövas renderas med klippet vid redigering.

Dessutom effekter som fadein/out borde vara tillåtet att lägga i ett eget tomt track ovanpå klippet man fadear men det får man inte i FCP, dock inga problem i andra program.

Nu var detta bara ett litet litet exempel på en liten liten grej men skall man göra några steg extra hela tiden så plockar det tid i ett stort projekt.

Det går helt klart effektivisera interfacet men jag kan ju knappast sitta här och peka ut varenda liten detalj som kan rättas till.

Dessutom, när man dubbelklickar på en effekt nere i timelinen så ersätts viewern med dom inställningarna för effekten, kan lika gärna vara en HUD som man ändrar inställningarna i precis som i Aperture och flera andra program från Apple så har man kvar all nyttig information i Viewern samtidigt som man ändrar inställningarna för effekten.

En annan sak med är alla flikar överallt, speciellt effektfliken och klippfliken, visst, det går att bryta loss dom flesta flikar men då har man ännu fler fönster som tar upp plats, man kunde lika gärna haft ikoner längst upp i fönstret precis som i Aperture och Photoshop, tex trycker man på effektikonen så får man en dropdown meny med alla effekter som man kan välja, så slipper man växla mellan massa olika flikar hela tiden och arbetsytan blir mindre nerkladdad.

Visst är det många av det gamla gardet som inte håller med mig men jag vill ha ett redigeringsprogram som är hästlängder mer avancerat än iMovie MEN utan att det behöver vara extra krångligt att arbeta med. Visst, det jag nämner som nackdelar tar ju inte upp överdriven mycket tid när man är van, går givetvis snabbt men som sagt, vid stora projekt plockar det ändå till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 17:41
Citat:

Själva interfacet hade jag hellre sett varit i lite mer åt Aperture

Ska läsa igenom ditt svar och ge mer konstruktiv feedback

Citat:

Angående regler, har stött på massvis men det simplaste jag menar är att ibland måste man göra lite förarbete innan man kan placera effekter på stället man vill, man måste först ta razorblade på stället man vill place tex en fadein/out, ja det finns säkert fördelar med detta MEN man borde ändå få ha valet att FCP automatiskt tillåter att effekter placerar precis på stället man vill UTAN att behöva skära sönder klippet på alla ställen man vill ha effekten.

Fast där gör du "fel" enligt hur programmet fungerar och dess huvudfunktion är - redigering / klippning. Här finns dock ett fundamentalt problem i hur FCP (eller en editor för den delen) fungerar. Man vill inte dela upp sina klipp som du gör bara för man är ute efter att lägga på en effekt där. Klipp ska bibehållas som klipp i ett redigeringsprogram, det har enorma fördelar när man sorterar sitt media i ett mer komplicerat projekt. Problemet är inte att vi är tvungna att dela upp klippet (för det är fel metod att nyttja även om det fungerar). Problemet är att keyframe-hanteringen är dålig och ovan kanske är enklaste vägen att gå.

Dock identifierar du vad man borde introducera och det är flera typer av spår och förbättra keyframe-hanteringen. Då skulle man komma enormt långt. Likt AE har "adjustment layers" skulle man i FCP kunna ha detta också eller "effect layers" om man så vill. Detta skulle vara mångfaldigt bättre än att ha ett "effects track" kopplat till varje video-spår (även om man skulle kunna ha det också). Fördelen med så kallade "adjustment layers" vore att även om du har 5 lager video och lägger ett adjustment layer ovan alla dessa så kommer alla underliggande lager påverkas. Detta är enormt bökigt att lösa i FCP idag.

Citat:

Påtal om fadein/out så finns det ingen anledning att hårdplacera det direkt på klippet vid redigeringen

Mja, kanske man kan förenkla "transition" delen på något vis men nej, att varje klipp ska ha en fade in / fade out i ändarna låter galet. Det är säkert 1000 gånger vanligare med raka klipp kontra "cross-fades" så att anta klippare vill ha detta är fel. Men visst, hanteringen av transitions kanske kunde underlättas på något viss (höger-klick > add transition är förvisso inte så komplicerat).

Citat:

det finns så sjukt många redigeringsprogram som klarar av att använda fadein/out som ett lager ovanpå istället för att baka in det direkt

Det här vet jag inte om vi kommer få se (eller om vi ens vill se). FCP jobbar inte med det klassiska "A / B" spåren utan en mer platt tidslinje. Det blir dessutom kanske stökigt när man börjar redigera på flera spår. Igen är detta lite en fråga om hur man vill jobba men jag tvivlar starkt på att ovan skulle komma in då det bryter mot den grundläggande filosofin i programmet.

Vad som eventuellt skulle kunna lösa det du söker här är någon form av effekt-layers eller behaviours (taget från motion) man kan lägga på klipp. Kanske att det skulle fungera.

Citat:

Dessutom effekter som fadein/out borde vara tillåtet att lägga i ett eget tomt track ovanpå klippet man fadear men det får man inte i FCP, dock inga problem i andra program.

Det får man visst göra. Se "FCP_Fade.png". Där har jag 3 lager. Lager 1 är 100% synligt, Lager 2 har en fade in via keyframes och Lager 3 har en fade in via en transition. Så jag vet inte riktigt vad du menar här. Du kan självklart inte lägga en fade eller en effekt på ingen-ting, dock vore det inte galet att som sagt ha "effekt-spår".

Citat:

Dessutom, när man dubbelklickar på en effekt nere i timelinen så ersätts viewern med dom inställningarna för effekten, kan lika gärna vara en HUD som man ändrar inställningarna i precis som i Aperture och flera andra program från Apple så har man kvar all nyttig information i Viewern samtidigt som man ändrar inställningarna för effekten.

Ja och nej. I Motion flyttar jag jämt runt den där, ursäkta om jag säger det, jävla HUD:en för den verkar alltid vara i vägen för ett annat fönster. Visst skulle man kunna ha en "inspector" av något slag. Å andra sidan kan man docka-loss effekt-panelen precis var man vill och det är tämligen logiskt att ha denna kopplad till klippet (för den är kopplad till klippet).

Problemet jag ser här är utformningen av effects-panelen samt att den har en väldigt konstigt keyframe editor kopplad till sig. Editorn imponerade i version 1 av FCP... I version 7 känns den som... 10 år gammal. En HUD är inte lösningen, alls. Kanske ett komplement men ingen lösning. Dock skulle man kunna förbättra designen av hela effekthanteringen, mycket bättre key-frame-hantering (ex. ha denna i timelinen direkt eller göra om hela time-line featurn som finns idag). Ja man kan "toggle keyframes" nu men den funktionen är helt undermåttlig / buggig / förvirrande.

Citat:

En annan sak med är alla flikar överallt, speciellt effektfliken och klippfliken, visst, det går att bryta loss dom flesta flikar men då har man ännu fler fönster som tar upp plats, man kunde lika gärna haft ikoner längst upp i fönstret precis som i Aperture och Photoshop, tex trycker man på effektikonen så får man en dropdown meny med alla effekter som man kan välja, så slipper man växla mellan massa olika flikar hela tiden och arbetsytan blir mindre nerkladdad.

Flikarna har sina fördelar, drop-downs har ibland sina fördelar. Det kan vara en smaksak men jag skulle säga program som AE / FCP har bättre GUI än Photoshop idag - speciellt för videoredigering. Det är ganska få "flikar" i FCP du kan ta bort och flik-designen är extremt modulär. Jag kan inte se mycket av det jag gör i FCP skulle fungera med ett Photoshop GUI men jag kan se att man rensar upp mycket i FCP absolut dock är PS fel program att få inspiration i från.

Citat:

Visst, det jag nämner som nackdelar tar ju inte upp överdriven mycket tid när man är van, går givetvis snabbt men som sagt, vid stora projekt plockar det ändå till.

Fast vissa grejer du nämner går emot programmets grund-design och vad det är till för (att klippa). Allt annat är "extra" som ändå måste gå hand-i-hand med att klippa. Och grunden i FCP är effektivt som satan, det är blir ineffektivt när man börjar jobba med effekter / keyframes osv för man inte sett över den delen av appen alls.

Senast redigerat 2010-11-13 19:05
Bevaka tråden