Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tres iPhone-priser

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-25 20:12
Ursprungligen av Skee^:

Nu har tre 3GS på deras hemsida.

Vaknade du nu precis eller? (de har varit där sedan i går kväll)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-25 21:06

Träffade på en gammal klasskompis som jobbar på Tre och passade på att fråga ut lite om deras priser; tydligen ska det endast gå med de föreslagna abonnemangen. Vill man, som jag som ringer billigare än billigast, försöka hitta ett sätt att casha telefonen så går inte detta hos dom. De kommer inte sälja den med billigare abonnemang eller utan ett helt och hållet. Detta borde förvisso då jag är återförsäljare åt Tre och med tanke på att vi ska börja sälja dom på fredag så vet jag i så fall inte hur de tänkt lösa det där med att man inte kan köpa den löst då vi i vårt datasystem har telefonerna och det måste sitta ett pris på dom som sedan reduceras när vi använder abonnemangsprogrammet.

Tyckte att det lät riktigt dåligt, hade höga förväntningar på att Tre skulle ge Telia en ordentlig match i prissättningen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-26 15:54
Ursprungligen av Rommie:

3Pott 399
Månadspriser: 399 för abonnemang som du kan ringa för.

Månadspris iPhone 3GS 32 GB: 49 kr

Månadspris iPhone 3GS 16 GB: 0 kr
Engångspris: 895 kronor för 32 GB, 0 kronor för 16 GB.

2 GB data, 0,69 kr/min till alla nät, 0,69 för sms och 1,69 för mms. 0,69 i öppningsavgift.

Stämmer detta verkligen? Om jag väljer 16gb versionen så med 399 pott abbonemanget så verkar jag behöva betala 49kr/mån för telefonen. Eller gör jag fel på något sätt?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-26 16:38

Det stämmer. 49x24=1176 kr. Men säg att du ringer för 200 kr per månad så blir din kostnad för iPhone 16GB 248x24=5952 kr + 4800 kr i samtalskostnader (som ingår i abonnemanget) Totalt 10752 kr. Telias kostnad är 9072 kr, men då ingår bara surf, inga samtal. Alltså är det väldigt enkelt att jämföra vilket som är mest förmånligt. Ringer du för upp till 1680 kr på 24 månader (70 kr per månad) så är det billigare att ta Telia, annars är det billigare med Tre.

Men säg så här istället. Lägg 895 kr kontant, så får du 32Gb istället... Jag vet ju vad jag hade valt

Ps. Om Telenor väljer att använda samma abonnemangsform som tidigare för iPhone, så skulle en 16GB kosta ca 4080 kr med en totalkostnad på 11256 kr. Men då får man ringa för 7176 kr av dessa. Alltså är Tre faktiskt billigast just nu, men jag har en känsla av att det kommer att ändras den 31:e.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Det stämmer. 49x24=1176 kr. Men säg att du ringer för 200 kr per månad så blir din kostnad för iPhone 16GB 248x24=5952 kr + 4800 kr i samtalskostnader (som ingår i abonnemanget) Totalt 10752 kr. Telias kostnad är 9072 kr, men då ingår bara surf, inga samtal. Alltså är det väldigt enkelt att jämföra vilket som är mest förmånligt. Ringer du för upp till 1680 kr på 24 månader (70 kr per månad) så är det billigare att ta Telia, annars är det billigare med Tre.

Men säg så här istället. Lägg 895 kr kontant, så får du 32Gb istället... Jag vet ju vad jag hade valt

Ps. Om Telenor väljer att använda samma abonnemangsform som tidigare för iPhone, så skulle en 16GB kosta ca 4080 kr med en totalkostnad på 11256 kr. Men då får man ringa för 7176 kr av dessa. Alltså är Tre faktiskt billigast just nu, men jag har en känsla av att det kommer att ändras den 31:e.

Det är iofs inte riktigt så enkelt. Det beror på hur du ringer och till vilket nät. I mitt fall ringer jag i princip enbart till Telianätet och då blir minutkostnaden olika. Men hur som helst... räkna själv:)

• Medlem
  • City
  • 2009-07-26 20:17

Då var man tillbaka från en veckas semester och ser att Tre äntligen fått tummen ur och lagt upp priserna.
Det blir väl 100-150 kr dyrare än vad jag hade hoppats på men det lutar nog åt Tre då dom slänger med lite datatrafik.
Nu gäller det bara att få Telia på att gå med att lösa mina 4 sista månader hos dom för att behålla numret, vet att det aldrig gått tidigare och lär väl inte gå nu heller och man får leva med kostsam vidarekoppling, men skam den som ger sig.

Jag har egentligen bara en fråga och det är om Tre har kvar sk. guldnumret, att man typ kan betala en femhundring cash för att få ett lite enklare mobilnummer?
Kikade på sidan genom beställningsformuläret och hittade inget men möjligt att dom har i butik om någon annan haft samma önskan?

(Vad är sannolikheten att det finns telefoner i Tre-butikerna på eftermiddagen vid lansering i storstäderna? Orka beställa på nätet och inte vara säker på att få en utan förseningar och annat)

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-26 20:40
Ursprungligen av kraspor:

Jag har egentligen bara en fråga och det är om Tre har kvar sk. guldnumret, att man typ kan betala en femhundring cash för att få ett lite enklare mobilnummer?

Guldnummer

(vad är sannolikheten att det finns telefoner i tre-butikerna på eftermiddagen vid lansering i storstäderna? Orka beställa på nätet och inte vara säker på att få en utan förseningar och annat)

0?

--

• Medlem
  • City
  • 2009-07-26 20:50
Ursprungligen av BlackSmp:

0?

--

Beställer man på nätet på tre.se så står det,
"Vi reserverar oss för att vissa modeller kan ta slut i lager. Leveranstiden kommer då bli något längre än utlovat."

Enligt erfarenhet kan det bli både bökigt och jobbigt att avboka en redan gjord order och det finns en risk att dom tar emot fler beställningar än vad det finns lurar. Endast därför jag undrade, men jag gissar på att fler undrar som kanske vill undvika köerna.

Ahh schysst med guldnumret, känns lite 80-tal!

Blev en 32GB inatt. Hela familjen har Tre och med fria sms samt 3Kompis har jag dryga 200 kvar att ringa för, vilket räcker gott och väl. Då kan jag ringa rätt mycket, med gratis till både fasta och tres egna nät.

Beställer man på nätet på tre.se så står det,
"Vi reserverar oss för att vissa modeller kan ta slut i lager. Leveranstiden kommer då bli något längre än utlovat."

Enligt erfarenhet kan det bli både bökigt och jobbigt att avboka en redan gjord order och det finns en risk att dom tar emot fler beställningar än vad det finns lurar. Endast därför jag undrade, men jag gissar på att fler undrar som kanske vill undvika köerna.

Ahh schysst med guldnumret, känns lite 80-tal!

Som sagt.. .sannolikheten för att hitta en telefon i en Trebutik i storstäderna den 31/7 på eftermiddagen är till visshet gränsande sannolikt.. 0%

Jag sitter och funderar på en 3GS men vilken operatör ska man välja?? Min tanke är att använda den som tfn och modem ("dong"), kommer det fungerar bra?
Telia inkluderar sina surfzoner och både Telia och 3 har bra täckning (3g+) i storstan (bor i shlm) så det verkar ok hastighetsmässigt. Sen kommer vi till nerladdnigen...räcker Telias 5GB eller behöver jag 10GB som 3 erbjuder?? Jag kör mest Spotify, surfar, laddar ner lite musik och ev. någon film men har ingen uppfattning om total mängd data....

Vore tacksam för kommentarer för jag är inte så bra på det här...är jag ute och cyklar när jag funderar på att "skrota" min vanliga uppkoppling och ersätta den med iphone?? Jag räknade lite snabbt och konstaterade att 3 med "499-pott" blir lika dyrt som Telia för mig då minuttaxan hos Telia är betydligt lägre så ur den synpunkten spelar det ingen roll vilken operatör jag väljer. Det är datatrafiken/hastigheten/nedladdningen som är viktig...

/C

Ursprungligen av crille_krokodil:

Jag sitter och funderar på en 3GS men vilken operatör ska man välja?? Min tanke är att använda den som tfn och modem ("dong"), kommer det fungerar bra?
Telia inkluderar sina surfzoner och både Telia och 3 har bra täckning (3g+) i storstan (bor i shlm) så det verkar ok hastighetsmässigt. Sen kommer vi till nerladdnigen...räcker Telias 5GB eller behöver jag 10GB som 3 erbjuder?? Jag kör mest Spotify, surfar, laddar ner lite musik och ev. någon film men har ingen uppfattning om total mängd data....

Vore tacksam för kommentarer för jag är inte så bra på det här...är jag ute och cyklar när jag funderar på att "skrota" min vanliga uppkoppling och ersätta den med iphone?? Jag räknade lite snabbt och konstaterade att 3 med "499-pott" blir lika dyrt som Telia för mig då minuttaxan hos Telia är betydligt lägre så ur den synpunkten spelar det ingen roll vilken operatör jag väljer. Det är datatrafiken/hastigheten/nedladdningen som är viktig...

/C

Svaret är enkelt.
Du bor i sthlm, du kommer använda den som dong rätt mycket (vilket är underbart)
Om jag var du hade jag valt Tre pga deras nät i stockholm och för att man får 10gb.

Men Telias nät är väl knappast sämre än 3 i sthlm? Dessutom får man ju tillgång till Telia surfzoner, för vilka jag inte alls vet hur täckningen är men i dessa så hastigheten ännu högre? Telia har bättre täckning om jag rör mig utanför stan så egentligen kanske det bara handlar om 5 eller 10gb?

Men hur många är det som har telias surfzoner i lägenheten?

Ursprungligen av jurassic579:

Men hur många är det som har telias surfzoner i lägenheten?

Men är vi många som använder iPhone som dongle i lägenheten? Jag gör det inte... speciellt inte med tillgång till 100 Mbits

Nej, det har jag väl inte. Är dock lite orolig att 5gb inte ska räcka för i övrigt är väl Telia och 3 likvärdiga i stan men Telia överlägset utanför...

Ursprungligen av crille_krokodil:

Nej, det har jag väl inte. Är dock lite orolig att 5gb inte ska räcka för i övrigt är väl Telia och 3 likvärdiga i stan men Telia överlägset utanför...

Vid normalt användande så räcker 5 GB ganska långt. Jag har aldrig varit närheten...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-28 10:34

Ska du ha den som dongel och surfa normalt så är varken 5 eller 10Gb mycket att hänga i granen. Men jag antar att trafiken inte räknas i surfzonerna (det är väl wifi?), eller har jag fel här? Hastigheten är betydligt snabbare i dessa.

nej, trafiken i surfzonerna räknas inte in i Telias 5Gb och hastigheten är betydligt högre 22 Mbit/s. Men det lutar åt att jag får kasta in handduken och vänta ut alla operatörer och ev. bättre möjligheter att skräddarsy sitt abonnemang efter 31/7...för båda opertörernas erbjudande är ganska "saftiga" hade föredragit en större summa vid leverans och mindre per månad men jag kan väl inte få allt.

Ser att man välja andra abonnemang för Iphone än de vi såg tidigare i veckan.

• Medlem
  • Borås
  • 2009-07-31 14:22

Ja hur är det om man tar ett pott 199 på tre? Får man surfa för ett visst antal gb då också eller har dom tagit bort detta helt nu?

Ja, jag undrar också detta. Ingår surf om man väljer vilket abonnemang som helst? (Det är 199-abonnemanget som är aktuellt)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 15:57

Nej, pratade nyss med en säljare och det är först på 399 det ingår surf.

Verkar som om man får räkna med att hosta upp närmare 10 000:- på två års sikt för att kunna använda luren på något vettigt sätt (= surfa) hur man än delar upp det mellan månadsavgift och kontantinsats.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-31 16:49

alltså med Telenor surfar man ju obegränsat, de är ett tips till han ovan som tänkte på det där.
För att förtydliga vad saker tar kan jag göra såhär.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om du laddar hem saker på nätet såsom program, filmer eller liknande tar de slut väldigt fort, och då menar jag riktigt fort.

Om du kollar mycket på flashsidor, såsom aftonbladet TV, youtube eller gametrailers, så tar det slut väldigt snabbt.

Om du streamar mycket ifrån Spotify så tar det med slut, problemet här är att Telias hastighet efter 5GB är inte tillräcklig för att ens streama med spotify, det är 3s däremot

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TELIA:
Det du skall tänka på är att Telia klockar ner det till låga 57 kb efter 5 GB , vilket som är helt värdelöst!!!!

De har tillgång till både 2G och 3G nät

3:
3 klockar ner till 200 kb efter 10 GB det funkar bättre

Har endast 3G nät, om du inte har täckning i det kan du inte koppla till ett 2G nät

Åter igen om du använder BARA mobilt bredband som internet tar de slut snabbt, då rekommenderar jag Telenor inga begränsningar alls. De är dock inte dem snabbaste, det skall tydligen vara Tele2 ( som kör på samma 3G nät som TELIA)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 19:17

Jag har en "gammal" 2G iPhone och nu är det dags för byte. Tycker Tre verkar bästa alternativet. Jag just nu Telia Vänner och dataplan för 199/månad med Telia. Har också ett extra SIM kort och använder en dongle för internet till laptop när det behövs. Funkar fint men Edge är seeeeeeegt.

Räkningen varje månad är ca 650 kr. inlusive allt. Jag kan skriva telefonen på min firma och tar då ett 3Businessmax för 499 (plus moms men den drar man av) vilket inkluderar obegränsade samtal, SMS, och 10 Gb data. Räcker och blir över.

Jag har sommarställe ute i skogen i norra norrland där det blir en månad varje år men där finns det täckning. Bara 3G och inte mer men det räcker nog.

Kostnade med tre blir myyyycket lägre än med Telia för mig. Det skulle kosta flera hundra extra per månad att få samma villkor som med tre. Missar jag något förutom att täckningen med Tre inte är bra när man är ute i de norrländska skogarna?

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-31 19:49

jag bryr mig inte så mycket om hur mycket man får betala i slutet utan jag vill ha lite i månaden, då verkar det som 3 är bäst.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-10 13:55

Jag förstår verkligen inte hur folk kan överväga Telia. De kan snacka hur mkt de vill om sitt nät men den verklighet jag känner till är att Telias nät är HELT värdelöst. Jag har 2 vänner som har Telia. Dessa vänner är de enda jag känner som inte ens har bra täckning i sin egen lägenhet.

Jag kör på Tre's totalabonemang vilket jag tycker är helt ok då jag en normal månad utan problem kan ringa och sms'a för mer än 700 spänn. Dessutom är det rätt skönt att bara kunna tuta och köra utan att behöva sitta och tänka på hur mkt saldot ska landa på.

En annan sak man ska tänka på är ju att iPhonen så vitt jag förstått det går att använda som 3g-modem till sin dator. Det är ju jäkligt soft när man är på resande fot eller på semester. Och då är det ju skönt att ha lite datatrafik att utnyttja. Dessutom börjar det ju dyka upp fler och fler tjänster som drar rätt mkt trafik som man vill utnyttja. Spotify tex. 2gb kanske räcker idag, men om 12 månader kanske saken ser annorlunda ut.

Men vad vet jag. Jag är nog vad som kan kallas för en storkonsument hehe.

Jag har haft Telia, Comviq och Tre och Tre är utan tvekan det företag jag haft minst problem med både vad gäller täckning, priser och support.

Någon som har köpt från Tre?
Hjälp gärna till i den här tråden: http://www.99.se/operatoerer-abonnemang/268646-iphone-3gs-med-3kontant-lasas-pa-gang.html

Telias nät är inte värdelöst. Det beror kanske på var man bor. Jag har haft tre. Men eftersom de inte hade någon täckning alls på vare sig mitt jobb eller när jag var hemma (och givetvis på andra ställen) så bytte jag till telia.

Bevaka tråden