Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac .swf på PC...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar ganska mycket med Flash och gör presentationer - men dock har jag inte gjort en hemsida med Flash på väldigt länge. Men nu så gjorde jag en och den fungerar utmärkt i Explorer och Safari.

Men...

När jag provar sidan på en PC, så kommer det endast fram Shockwave logo och en "loader" (alltså Macromedia's egen). Men inget händer - och .swf är inte direkt stor. Har provat på två olika PC maskiner (med två olika OS (2000/XP)) utan att få det att fungera.

Har jag missat något?

(Kör Flash MX på OS 10.2.6)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-24 17:17

För det första: har du Flash-pluginet installerat på datorerna?
För det andra: har du det senaste pluginet installerat?

Om du gjort filmen i Flash MX har du ju det installerat på den dator du gjorde den i.
Men på PC:n kanske bara ett gammalt plugin finns installerat?

Jo precis. När jag för första gången på PC'na försöker se sidorna vill Explorer ladda hem Shockwave playern. Vilket jag också har gjort - jag bara antar att den är den senaste i och med att den kommer direkt ifrån Macromedia...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-24 20:07

Ibland kan man behöva starta om webbläsaren och till och med datorn för att få allt att funka.
Har du testat det?

Nej faktiskt inte... får ta och göra det...

Men det skall väl inte vara några problem med Mac - PC för .swf eller .fla filer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-24 22:19

Nej, det är ju samma format så det borde inte strula.
Testa att starta om som sagt.
Rensa även chachen.

Ja, har nu provat det och det fungerar fortfarande inte. Så jag beslutade mig för att ta bort shockwave spelaren som fanns, bootade om och då fick jag detta medelande.

Säger jag dock Nej, fungerar sidan hur bra som helst...!

Konstigt eller?

(Hoppas danskan inte är för mycket, jag jobbar i köpenhamn).

Ok så jag tror jag har hittat problemet...

I Dreamweaver lägger dw till förljande code...

<object classid="clsid:166B1BCA-3F9C-11CF-8075-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/..." width="765" height="479">

Den laddar alltså hem version 8.5 och inte version 9 som är den senaste...

Behöver man bara ändra till version=9,0,0,0?

• Oregistrerad
  • 2003-07-29 09:58

hmm ,testa..
Men, ursäkta om jag har fel, men är inte shockwave och flash två olika saker? Testa att gå in på macromedias hemsida och ladda ner senaste versionen av flash player...
Har du använt några MX-specifika funktioner i .swfen? Om inte så kan du ju testa att exportera som v.5 och se om det funkar då..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-29 10:52

Ja, nu laddar du ju ned Shockwavepluginet, vilket bara behövs för att spela upp material gjort i Macromedia Director.
Så här ska det se ut istället:

<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/..." width="32" height="32">
<PARAM name="movie" value="sökvägen/till/din/film.swf">
<PARAM name="quality" value="high">
<EMBED src="sökvägen/till/din/film.swf" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" width="32" height="32"></EMBED>
</OBJECT>

EDIT: Irriterande nog råkade idnumret innehålla ett kolon följt av ett stort D. Eftersom det här är 99mac blev det en smiley istället.
Ersätt alltså smileyn med kolon följt av D.

jäpp kom på att det skulle se ut så där...!
html har aldrig varit en kompis till mig.

tack för hjälpen

• Oregistrerad
  • 2003-07-29 16:34

har aldrig förståt varför det skall vara så komplicerat att lägga in en flashfil.. de borde fixnåt enklare. Nån som vet vad Classid till för?

1
Bevaka tråden