Dom som jämför Motion och Shake - eller tror att dom på något sätt kan ersätta varandra - har inte en susning om dessa program. Dom har troligtvis aldrig använt programmen.
Precis. Men det hindrar inte folk från att tycka en massa saker.
Min teori: Koden i Shake var gammal och inte byggd för Mac OS X alls, alltså skrotar de hela programmet och bygger nytt från grunden. Kan passa bra nu när de ändå behöver skriva om programmet för 64bit (oklart, här, Shake kanske var i Cocoa och 64bit, någon som vet?)
Hur som helst, det har hänt förut med DVDSP, tror det var DVDSP 2.0 som skrevs om helt från grunden.
Att sedan vissa compositing-delar letar sig in i Motion ser jag inte som något konstigt. Alla behöver inte Shakes alla funktioner, hinner sätta sig in och lära sig Shake för att göra basic compositing som nu kan lösas i Motion.
Jag tror tvärtom att de nya sakerna som lagts till i Motion 4 är nyskrivna delar de lånat från Shakes ersättare som är under utveckling nu. Antalet utvecklare hos Apple är ju begränsade, det vet vi ju från hela iPhone 1.0 vs Mac OS X 10.5 saken för ett par år sedan.