Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välj rätt operatör och abonnemang till din iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MatsOlov:

Här uppe där jag bor, i Norrland så är det egentligen bara Telia som är intressant, på grund av den ytterst dåliga täckningen från de övriga. Visst, det kan funka ok inne i städerna som Ume, Skellefte och Lule, och även efter E4an. Men viker man av så är det godnatt. Men till och med Telia har dålig 3G-täckning på många platser här.

Ja, det är inte många kilometer utanför Umeå frugans Telenor-mobil tappar fästet... Längs med E4 är det ok hela vägen, men sticker man av tvärs den är det kört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 12:43
Ursprungligen av MatsOlov:

Här uppe där jag bor, i Norrland så är det egentligen bara Telia som är intressant, på grund av den ytterst dåliga täckningen från de övriga. Visst, det kan funka ok inne i städerna som Ume, Skellefte och Lule, och även efter E4an. Men viker man av så är det godnatt. Men till och med Telia har dålig 3G-täckning på många platser här.

Sant. Och det gäller inte bara Norrland. I t ex Stockholms skärgård är Telia ofta det enda som funkar. Och även i övriga Sverige skiljer täckningen sig åt en hel del. SÅ även om ett abonnemnag är billigare så suger det rätt hårt om det inte finns 3G-täckning där du bor, eller i värsta fall ingen täckning alls…

Bara att hålla med Mats-Olov. Här uppe så är det fortfarande dels så att Telia har bättre täckning och att folk lever kvar i Telverkstiden... Om Telia inte har täckning så börjar folk att bråka och ställa till liv i tidningarna men inte bryr sig om Tre eller Telenor har täckning eller inte.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-01 10:28

Uppdatera?

Du menar uppgradera? I så fall, ja. Man kan byta till Mobilsurf Extra, men då borde man tagit det tillsammans med iPhone-köpet, eftersom telefonen hade blivit billigare. Jag gav 5895 kr för min lur med Prata på + Mobisurf Alltid, med abonnemanget Prata Surf (som är prata på + Mobilsurf Extra) så kostar luren 4596 kr. Men abonnemanget är 130 kr dyrare per månad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 10:30
Ursprungligen av Björnström:

När vi gjorde denna analys så utgick vi från iPhone 3GS – 16 GB och tog de abonnemang där vi får telefonen för minsta möjliga kostnad.

Förra året häcklades Telias specialabonnemang för iPhone (iMini osv), men frågan är om de inte än idag står sig mycket bra. Om man hamnar på högst 50/100/100 så räcker det med iMini för 299kr i månaden. Jag vet att telefonen blir dyrare då, men det verkar som om man skulle tjäna in det jämfört med andra abonnemang. Personligen räcker också den begränsade datamängden för G3-överföring, eftersom jag framförallt surfar via WiFi.

Kan du få in iMini i ditt Excel-ark?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 10:49

iMini

Min egen uträkning säger att den totala kostnaden för iMini (50/100/100) blir 404 kr i månaden, inklusive kostnaden för telefonen (295kr) utslaget på 24 månader och avbetalningen på 80 kr i månaden samt abonnemangskostnaden på 299 kr.

Det är drygt 70 spänn billigare i månaden, eller totalt drygt 1700 spänn billigare än det billigaste alternativet i Excel-arket!

Man får då bara 100 fria MB i månaden för G3-surfning, men jag har aldrig varit i närheten och det verkar även som om många "storsurfare" här skulle klara sig med det!

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2009-08-01 12:14

En detalj att notera är att Telenor också begränsar hastigheten efter 2 GB (till vanlig 3G tror jag).

Låter ju dock som om även det är väldigt mycket.

Om man använder 15 - 20 GB låter det som fildelning eller liknande.

Senast redigerat 2009-08-01 12:56
  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-14 08:57
Ursprungligen av larsp777:

En detalj att notera är att Telenor också begränsar hastigheten efter 2 GB (till vanlig 3G tror jag).

Låter ju dock som om även det är väldigt mycket.

Om man använder 15 - 20 GB låter det som fildelning eller liknande.

Kan meddela att Telenor aldrig aktiverade strypningen efter 2Gb. Nu har man helt tagit bort detta och har inte längre något tak på surfandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 16:11

Jag var inne i en Telia-butik igår, och säljaren påstod att när man nått upp till sina 500 mb så fanns det möjlighet att betala lite mer på faktura och öka gränsen och åter få hög hastighet genom att kontakta kundtjänst, och att Telia inte skyltat enormt med detta. Jag mailar kundtjänst nu i denna stund för att få klarhet i om det var sanning eller inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-01 16:26
Ursprungligen av simonn:

Jag var inne i en Telia-butik igår, och säljaren påstod att när man nått upp till sina 500 mb så fanns det möjlighet att betala lite mer på faktura och öka gränsen och åter få hög hastighet genom att kontakta kundtjänst, och att Telia inte skyltat enormt med detta. Jag mailar kundtjänst nu i denna stund för att få klarhet i om det var sanning eller inte

Kundtjänst på mail hade stängt, men ringde. Killen hävdade att det gick bra att få 2 gb extra för 80 kr när det gäller mobilt bredband hos Telia, men visste inte om det var samma sak för mobiltelefoni. Jag blev hänvisad till Teknisk support som har öppet igen på måndag 09-17...

Kunde tydligen chatta med teknisk support och det ska tydligen gå fint:

16:31:07 Simon Eidenskog Hej! Jag funderar på att köpa mig en iPhone med det lilla datapaketet. Funderar dock på om det när jag kommit upp i mina 0,5 gb / mån finns möjlighet att betala extra och åter få full hastighet. Pratade häromdan med en snubbe i en Teliabutik och han sa att det var möjligt men visste inte riktigt hur, och en snubbe på 90 200 hävdade att det gick fint för mobila bredband (80 kr för 2 gb) men visste inte riktigt om det fungerade för mobiltelefonerna med datapaket. Vad gäller egentligen?

Tack för svar
/Simon

16:32:50 Mikael Det fungerar bra att köpa till 2Gb för 80 kr.
16:33:09 Mikael Du skickar bara ett sms så får du 2 Gb extra.
16:34:07 Simon Eidenskog Okej, hur fungerar det mer exakt? Jag hittar ingen hänvisning här på Telias hemsida
16:35:53 Mikael När du har förbrukat dina 0,5 så får du ett sms och där står det hur du ska göra.

Senast redigerat 2009-08-01 16:39
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-01 17:47

Räknesnurra för iPhone abonnemang

Hej på er,

Här är en räknesnurra som jag gjort för räkna ut vilket iPhone abonnemang som är billigast för dina behov.

Allt du behöver att göra är att räkna ut dina genomsnittliga förbrukning och fylla i det i filen så säger den var respektive abonnemang kostar.

Jag har gjort den i iWork Numbers men har gjort en export till Excel så den fungerar för Windows användare också. I filen ligger totalt 3 versioner, en Excel och Numbers 08 och 09 versioner.
Så här ser Numbers versionen ut:

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-08-03 11:53
Ursprungligen av jeaz:

Här är en räknesnurra som jag gjort för räkna ut vilket iPhone abonnemang som är billigast för dina behov.

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

Världsklass, har letat ordentligt efter nåt sånt här.

Ursprungligen av jeaz:

Hej på er,

Här är en räknesnurra som jag gjort för räkna ut vilket iPhone abonnemang som är billigast för dina behov.

Allt du behöver att göra är att räkna ut dina genomsnittliga förbrukning och fylla i det i filen så säger den var respektive abonnemang kostar.

Jag har gjort den i iWork Numbers men har gjort en export till Excel så den fungerar för Windows användare också. I filen ligger totalt 3 versioner, en Excel och Numbers 08 och 09 versioner.
Så här ser Numbers versionen ut:

RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting

Stämmer den här för Telenors abonnemang. Det verkar som den inte räknar av öppningsavgiften mot potten. Sen är 399-kronorsabonnemanget gångrat med 12 månader, (mindre noga eftersom resultatet blir så uppebart off att man inte misstar sig på det.)

Jag har lite svårt att kolla formlerna (förstår mig inte på formatet, kanske är en iWorks vs excel-grej) så jag våar mig inte på att fixa till det.

Om någon vill kolla på det och se om det är fel hade det varit toppen.

Tror även att minutpriserna är fe för telenor. 0,29kr/min för 299 stämmer men jag tror att 399kr/mån är 0.19kr/min och 499kr/mån är 0.09kr/min.

/henrik

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-01 22:12

Då är det ju frågan om det blir som en pott, eller om det bara gäller innevarande månad. För är det pott så är det ju bra, om man nu råkar surfa för 1Gb per månad så skulle ju Mobilsurf Alltid + 2Gb räcka i 4 månader... Men så är det säkert inte förstås. Men tack Simon för efterforskningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-02 08:39
Ursprungligen av Jeppe_E:

Då är det ju frågan om det blir som en pott, eller om det bara gäller innevarande månad. För är det pott så är det ju bra, om man nu råkar surfa för 1Gb per månad så skulle ju Mobilsurf Alltid + 2Gb räcka i 4 månader... Men så är det säkert inte förstås. Men tack Simon för efterforskningen.

Bra fråga. Ställde precis samma fråga som i chatten i inlägget ovan till Suzanne på Telia iPhonebloggen och hon hävdade att det inte fungerade så, att man alltså inte kunde höja gränsen och få 2 gb extra. Konstig soppa det här, vem ska jag vända mig till?

vad är billigast om man bara vill köpa den och sen använda på typ Tele2? när jag köpte min 3G så köpte jag den för 4200 kontant + 69 kr/mån i 18 mån. nu verkar det ju vara 200 + 29 kr/mån? blir helt förvirrad. och - så måste man hacka den...känns trist.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-02 04:56
Ursprungligen av el gringo:

vad är billigast om man bara vill köpa den och sen använda på typ Tele2? när jag köpte min 3G så köpte jag den för 4200 kontant + 69 kr/mån i 18 mån. nu verkar det ju vara 200 + 29 kr/mån? blir helt förvirrad. och - så måste man hacka den...känns trist.

japp du har helt rätt tog exakt samma som dig förra året (tror de räknade fel där för de var lite väl billigt)

men 4200 + 69 x 18 totalkostnad 5442 kronor för högsta modellen

idag e de billigaste följande

5995 kontant och 29 spänn gånger 24 månader totalkostnad 6691 för högsta modellen, så den har blivit 1200 dyrare

detta e även billigare än att köpa den kontant

hej esa - tack för klargörandet! får se hur mkt dyrare det blir å köpa i norge så man slipper strulet med jailbreak etc.

Ursprungligen av Esa:

japp du har helt rätt tog exakt samma som dig förra året (tror de räknade fel där för de var lite väl billigt)

men 4200 + 69 x 18 totalkostnad 5442 kronor för högsta modellen

idag e de billigaste följande

5995 kontant och 29 spänn gånger 24 månader totalkostnad 6691 för högsta modellen, så den har blivit 1200 dyrare

detta e även billigare än att köpa den kontant

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-02 22:16

väldigt trevligt exelfil. Tack så mycket. Sitter dock fortfarande och funderar på vilket som blir bäst, vill ha Telia för deras surfzoner och Tre för deras riung pott. Jag har läst att man ringer mycket mindre med en Iphone än vad man brukar göra och då kommer allt i annat dager. Telia vs Tre = svårt

Tjenare!

Innan jag bestämmer mig för att byta mitt Comviq Fastpris för 548:- /mån till Telia/Telenor/Tre Fastpris - har jag räknat rätt när jag kommit fram till att Tre är billigast?

Så som jag fått fram det med Tre och en svart iPhone 3GS 32GB så hamnar jag på 748:- i månaden och en totalavgift på 17 952:- över två år.

Jag vill bara försäkra mig om att det är billigast innan jag binder upp mig i 24 månader

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-08-03 17:33

Tjosan! Ville tipsa förövrigt för iPhonepriser.com som vi uppdaterade idag med samtliga leverantörer och avtal! Hoppas att det smakar!

iPhone abonnemang och priser - Betala mindre

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-03 17:58
Ursprungligen av Rob:

Tjosan! Ville tipsa förövrigt för iPhonepriser.com som vi uppdaterade idag med samtliga leverantörer och avtal! Hoppas att det smakar!

iPhone abonnemang och priser - Betala mindre

Men den är ju fel

Enligt er kostar 32Gb med Tre pott99 5183 kr, men enligt sidan kostar den 3995:- + 99:- per månad, totalt 6371 kr. Samma gäller för TreVänner.

32Gb med Telia Prata på + mobilsurf alltid kostar inte 5995 kr, utan 5895 kr (det var vad jag betalde)

Orkar inte kolla mer, men....

Gör om - gör rätt

hm...halebop har ett mecenatpris på totalt 6090

Ursprungligen av el gringo:

hm...halebop har ett mecenatpris på totalt 6090

Jag skickade ett mejl till Halebops kundtjänst och frågade om det gick att skaffa iPhone 3GS med abonnemanget "Vänner student". Svaret blev:

Ursprungligen av Halebop:

2009-08-03 20:12:36
Hej ...

Nej du kan inte skaffa en Iphone samtidigt som abonnemanget vänner student.

Hälsningar
...
Halebop kundtjänst

Jag tycker att det är tråkigt att Halebop inte inkluderar iPhone i sina studenterbjudanden. Hoppas verkligen att det bara är en tidsfråga innan det även kommer ett sådant erbjudande

Vore bra om man kunde välja "ringa gratis" inom nätet och/eller till valda nummer som meriterande också.

upnorth: ah - tack - såg inte ditt inlägg. skickade också en fråga - men då vet jag svaret redan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-04 15:16

rekommenderar ändå alla att köpa den kontant, ni är bundna till 2 år som sagt hur många här har haft en mobil i mer än 2 år sedan Nokia 3310

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-04 23:25
Ursprungligen av Esa:

rekommenderar ändå alla att köpa den kontant, ni är bundna till 2 år som sagt hur många här har haft en mobil i mer än 2 år sedan Nokia 3310

Jäkla tjat om det här med att binda upp sig i två år. Så jag räcker upp handen, för jag har aldrig haft en mobil med abonnemang mindre än två år (och då snackar vi inte Nokia 3310 utan Ericsson 388 ) förens precis nu och det är iPhone 3Gs fel
Jag är för gammal för att sitta och jaga kronor och ören på abonnemangskostnaden...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2009-08-04 15:58

Har varit på semester och inte satt mig in i priserna och avtalen förrän nu.

Vad gör man helst, åker jorden runt under en månads tid eller köper en iPhone med fastpris-avtal i 12 månader hos Telia?

Förmodligen är det här fel forum att ställa frågan på, I know, men fundera lite på det. Hur mkt är det värt att ha senaste 3Gs-luren? Jag funderar på att köra min "USA-iPhone" ett tag till och så åker jag på en resa till andra sidan jorden i vinter istället, medan ni sitter och redigerar film (på svärmor i det snöslaskiga skidspåret?) på era 3Gs-lurar O:-)

Så du reser jorden runt i en månad för 5.500? Det var inte dåligt...

Bevaka tråden