Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara bilder för Internet och tryck

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-25 09:51

Har en kund som vill spara bilder för både Internet och Tryck, helst ska det ju vara samma bild. Men jag påstår att det mest optimala är att göra två bilder.

typ en Hi-Res med profil Adobe RGB sparad som TIFF
sen ta samma bild i Photoshop
sätta på korrekturinställningar och simulera bara bildskärm och därefter tex göra justeringslager så man hamnar så nära man kan originalet man var nöjd med ovan.

Sen Spara för webben och använda justeringslagret spara som en JPEG.

Hur gör ni, det är en stort dilemma detta, men jag anser detta som det bästa lösningen, för man kan liksom inte anpassa för alla medier på en gång utan bättre att ha en bra HI-Res och utgå från den när man göra anpassningar till olika medier.

Tacksam för era arbetssätt/funderingar
Micke

Utifrån en bra högupplöst färgkorrigerad bild så skapar man flera varianter, helst med automatik. Man kan tex rigga det i datorn så att bilder man lägger i en viss mapp görs om till två eller flera bilder avsedda för olika ändamål i en annan mapp, med hjälp av Applescript som styr Graphic Converter eller Photoshop.

Man kan även åstadkomma detsamma med funktionsmakron i Photoshop.

För tryck skall det vara TIFF, för webb skall det vara JPG, den förra skall vara väldigt stor i antalet pixlar och den senare skall vara exakt så stor den skall vara på webbsidan i pixlar, dvs normalt mycket mindre. Det finns inga undantag från denna regel.

Så du har rätt, två bilder (eller flera) skall det vara.

/Ola

• Medlem
  • 2003-07-25 11:59

skönt att höra att man tänker rätt, hjärnan känns lite som tuggummi efter semestern!

För att djuploda ämnet lite mera:
Man jobbar/färgkorrigerar ju bilden i tex Adobe RGB men när man tar och spar för webben så tappas ju ICC profilen (Tack vare att nästa inga webläsare stödjer detta) (Man kan självklart spara med ICC-profilen)

Men hur får man lättast web anpassningen att visa vad man ser i Adobe RGB läget, dvs lite mera likt.

När det "tappar" profilen så kan det se riktigt illa ut ibland..

Är det som jag beskrev i inlägget ovan eller finns den några andra funktioner/tips som ni kör med?!

Micke

Jobbar du med Adobes program så kan du ta den högupplösta bilden och lägga in som ett Smart object direkt i GoLive.

Du ställer in vilka inställningar som gäller för Save to web och sen sköter GoLive om att spara ut gif- eller jpeg-bilderna helt automatiskt. Ändrar du i det högupplösta originalet så ändras även webbilden.

Smart object i GoLive finns både för Photoshop och Illustrator.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-25 12:49

För färgstyrning kan du göra på två olika sätt (finns säkert fler) som fixar det hyggligt.

Antingen, precis som du nämner, spara för webb och spara icc-profilen i bilden (endast jpeg). Problemet är de läsare som inte stödjer inbakade profiler. Bilden kommer att se bra ut på kalibrerade system och läsare som fixar färgstyrning, men inte andra.

Eller så jobbar du med en snäv färgrymd rakt igenom produktionen. Förslagsvis sRBG som är rätt liten. Spara även med profilen där, så att du får bättre säkerhet mot färgstyrningssystem. Kom ihåg att använda perceptuell renderingsmetod.
Den snäva profilen gör att du får större säkerhet mot okalibrerade system och system/läsare som inte stödjer färgstyrning. Självklart blir det inte lika bra som om allt färgstyrdes, men bättre än om du jobbar i stora färgrymder.

Som du ser är det problem med båda varianterna, och så är det. Inte förrän alla sitter med kalibrerade system och alla läsare fixar färgstyrning så kommer det att funka som det borde.

• Medlem
  • 2003-07-25 13:58

Tar jag och softproofar i Photoshop med tex Bildskärms RGB så kan jag allafall förutsäga resultatet på webben hyfsat iaf.

Och sen får jag helt enkelt korrigera bilden och spara en extra kopia för webben.

Jobba i sRGB känns lite dumt då bilderna även ska gå i tryck samt att dom ska ligga i en bildbank. Men hade dom enbart varit för web så hade jag köpt sRGB.

Skönt att fler sitter i samma båt, sen hur stabil denna båt verkar är en annan femma! Känns som det största rederiet (MS) skulle ta och stödja ICC profiler i Explorer för PC och livet skulle kännas lite tryggare!

Micke

1
Bevaka tråden