Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS problem diskussion

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 10:52

I ttråden förs den hypotesen fram att tidiga 3GS forcerats fram och därför vore mer benägna att vara av bristfällig kvalitet, t ex ha gul skärm.

Jag köpte min i Belgien den morgon de släpptes, den 26 juni. Inget problem med hårdvara , ej heller med skärm eller battteri. Problemet kan komma från olika leverantörer av skärmar. Det hade Palm länge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 13:47

fick sms av telia nu.. den var klar . tog 5 arbetsdagar bara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-28 19:10

hahah!! jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.. För det första skällde jag ut TELIA för de hade tagit betalt för mycket.. iPhone kostar inte 6895 utan 6495 kontant så där fick man 400 tillbaka

sen till min sprillans nya iPhone....

skärmen är still on gul
högtalaren på denna skramlar som den förra..
knappen för ljudlös/ljud sitter löst och hoppar upp o ner om man rör telefonen (gjorde de ej på den förra

skillnaden utöver det är väl att denna inte glappar i dock kontakten (jippi!) och SIM-kort luckan sticker inte upp, batteriet vet jag ej ännu om det är bättre..

aja jag kommer vänta i ett halvår kanske och lämna in den igen då . för de nu kan man inte lita på känns det som

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 09:50

Tråkigt att det är så mycket problem för dig.
Själv hade jag nog tagit med den "nya" iPhonen till butiken och skällt på dem och frågat om det är denna kvalité som de vill ha, samt att jag vill ha en ny när jag lämnar butiken, alt de skickar in den och tillbaka en ny med expressbud så att den dyker upp asap.

Ursprungligen av Esa:

hahah!! jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.. För det första skällde jag ut TELIA för de hade tagit betalt för mycket.. iPhone kostar inte 6895 utan 6495 kontant så där fick man 400 tillbaka

sen till min sprillans nya iPhone....

skärmen är still on gul
högtalaren på denna skramlar som den förra..
knappen för ljudlös/ljud sitter löst och hoppar upp o ner om man rör telefonen (gjorde de ej på den förra

skillnaden utöver det är väl att denna inte glappar i dock kontakten (jippi!) och SIM-kort luckan sticker inte upp, batteriet vet jag ej ännu om det är bättre..

aja jag kommer vänta i ett halvår kanske och lämna in den igen då . för de nu kan man inte lita på känns det som

Ursprungligen av Drakfot:

Tråkigt att det är så mycket problem för dig.
Själv hade jag nog tagit med den "nya" iPhonen till butiken och skällt på dem och frågat om det är denna kvalité som de vill ha, samt att jag vill ha en ny när jag lämnar butiken, alt de skickar in den och tillbaka en ny med expressbud så att den dyker upp asap.

Spelar ingen roll om man "skäller", butiken kommer ändå inte ge ut en ny telefon. Apple har utsett Anovo som servicepartner, och det är dem som tar alla beslut, inte Telia. Apple har inte gett butikerna någon möjlighet att bedömma telefonerna, och de kan då följdaktligen inte göra något.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 13:01

Ah ok, det förklarar en del. Hade fått för mig att man lämnade in telefonen i butiken så skötte de hanteringen med Anovo. Vilket de troligen gör, men att man via butiken kunde lägga mer tryck på att en kund som nyligen lämnat in en defekt produkt har fått en "defekt" tillbaka och om man vill hålla hög servicegrad så skyndar man lite extra med hanteringen

Men givetvis har du rätt, regler och rutiner som gör att butikerna inte blir mer än en extra mellanhand.

Ursprungligen av Marcus_R:

Spelar ingen roll om man "skäller", butiken kommer ändå inte ge ut en ny telefon. Apple har utsett Anovo som servicepartner, och det är dem som tar alla beslut, inte Telia. Apple har inte gett butikerna någon möjlighet att bedömma telefonerna, och de kan då följdaktligen inte göra något.

Altså folk är ju nippriga med problem på sina Iphone. Jag kan förstå om det är något i funktionaliteten som felar. men att sitta och gnälla på att "knapparna för ljudet sitter löst" och att "högtalaren skrammlar" är ju helt sinnes. Det är väl klart som fan att man hittar fel om man letar efter de. Om du inte blir nöjd med Iphone finns det förmodligen ingen mobil som någonsin kan göra dig nöjd, ta fram en Nokia och börja leta fel ska du se!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 13:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Altså folk är ju nippriga med problem på sina Iphone. Jag kan förstå om det är något i funktionaliteten som felar. men att sitta och gnälla på att "knapparna för ljudet sitter löst" och att "högtalaren skrammlar" är ju helt sinnes. Det är väl klart som fan att man hittar fel om man letar efter de. Om du inte blir nöjd med Iphone finns det förmodligen ingen mobil som någonsin kan göra dig nöjd, ta fram en Nokia och börja leta fel ska du se!

alltså jag tror inte riktigt du fattar grejen.. knappen på sidan av telefonen som man kan göra den ljudlös med sitter löst! alltså den flyger upp och ner den funkar inte ens. det är inget gnäll, och när man går med telefonen i fickan tex hör man hur den åker framåt och tillbaka , så jag har lagt lite dubbelhäftande tejp i..

telia är annars väldigt hjälpsamma med problemen då han sa i butik att, om de är något så kom tillbaka man skall inte skita i det, då är det din egna förlust

Ursprungligen av Esa:

alltså jag tror inte riktigt du fattar grejen.. knappen på sidan av telefonen som man kan göra den ljudlös med sitter löst! alltså den flyger upp och ner den funkar inte ens. det är inget gnäll, och när man går med telefonen i fickan tex hör man hur den åker framåt och tillbaka , så jag har lagt lite dubbelhäftande tejp i..

telia är annars väldigt hjälpsamma med problemen då han sa i butik att, om de är något så kom tillbaka man skall inte skita i det, då är det din egna förlust

Jag förstår dig, och även han andra som skrev. MEN. Köper man en iPhone så vill man inte ha ett jävla fel på den.. det är helt annat om man köper en billig plast nokia å se glappar lite.. men iPhone är inte den lur man vill ha med massa defekta delar.

Till min lur då.. Jag tappar täckning hela tiden.. det kan vara på 5 pluppar och vips 1 plupp ? man bah vafan.. Å sen har ja märkt att metalramen runt luren är lite lite högre upp på högra sidan .. asså VÄLDIGT lite men endå sånt man blir tjurig på ...

Men är det någon annan som märker att täckningen är lite halvdålig ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 15:29
Ursprungligen av doggenikke:

Jag förstår dig, och även han andra som skrev. MEN. Köper man en iPhone så vill man inte ha ett jävla fel på den.. det är helt annat om man köper en billig plast nokia å se glappar lite.. men iPhone är inte den lur man vill ha med massa defekta delar.

Till min lur då.. Jag tappar täckning hela tiden.. det kan vara på 5 pluppar och vips 1 plupp ? man bah vafan.. Å sen har ja märkt att metalramen runt luren är lite lite högre upp på högra sidan .. asså VÄLDIGT lite men endå sånt man blir tjurig på ...

Men är det någon annan som märker att täckningen är lite halvdålig ?

vilken operatör har du och var i landet bor du?

Ursprungligen av Esa:

vilken operatör har du och var i landet bor du?

Halebop och bor i borås !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-29 15:53
Ursprungligen av doggenikke:

Halebop och bor i borås !

ja men det skall funka prima.. testa med 2G nätet funkar det bättre? eller Edge

Ursprungligen av Esa:

ja men det skall funka prima.. testa med 2G nätet funkar det bättre? eller Edge

Asså det varierar ! ibland full täckning å ibland ingen typ. Kanske är något med programvaran eller luren ?

Ursprungligen av doggenikke:

Asså det varierar ! ibland full täckning å ibland ingen typ. Kanske är något med programvaran eller luren ?

Eller problem med täckningen?

Ursprungligen av doggenikke:

...
Å sen har ja märkt att metalramen runt luren är lite lite högre upp på högra sidan .. asså VÄLDIGT lite men endå sånt man blir tjurig på ...

Ha, jag funderade precis på om det var mig det var fel på att jag stör mig på såna småsaker. Ramen på mi 3Gs är precis som din. På en såpass dyr pryl, så bör allt vara perfekt. Framförallt när Apple vill att deras produkter ska framstå som så speciella och exklusiva.

Ursprungligen av Adamski74:

Ha, jag funderade precis på om det var mig det var fel på att jag stör mig på såna småsaker. Ramen på mi 3Gs är precis som din. På en såpass dyr pryl, så bör allt vara perfekt. Framförallt när Apple vill att deras produkter ska framstå som så speciella och exklusiva.

Ja eller hur ! Hur är din ? testa å ha homeknappen neråt, så håller du mot datorskärmen, ser du då att skärmen är lite sne ? att metallkanten syns lite mer på ena sidan ?

Inget någon av mina kompisar hade märkt, men jag är van vid att hitta SMÅ fel.

Edit : Det kanske ska vara så ? det kanske är någon komponent under just det stället som tar liiite mer plats och gör så att metallkanten på högra sidan ligger Liiiiite högre upp ?

Ursprungligen av doggenikke:

Ja eller hur ! Hur är din ? testa å ha homeknappen neråt, så håller du mot datorskärmen, ser du då att skärmen är lite sne ? att metallkanten syns lite mer på ena sidan ?

Inget någon av mina kompisar hade märkt, men jag är van vid att hitta SMÅ fel.

Edit : Det kanske ska vara så ? det kanske är någon komponent under just det stället som tar liiite mer plats och gör så att metallkanten på högra sidan ligger Liiiiite högre upp ?

Precis på samma ställe är det hos mig med. Några andra som kan kolla? Man märker det lättast genom att dra fingret på kanterna på telefonen. det känns liksom "vasst" på det stället, i högra övre kanten.

Ursprungligen av Adamski74:

Precis på samma ställe är det hos mig med. Några andra som kan kolla? Man märker det lättast genom att dra fingret på kanterna på telefonen. det känns liksom "vasst" på det stället, i högra övre kanten.

Aaa exakt ! det känns samma när man drar fingret från mitten på skärmen å utåt.. först till vänster så är det inget, sen åt höger så känner man metallkanten.. undra vrf vi båda har det så ? skönt att jag inte var själv om det iallafall....

Men kan ni andra också känna om det även är så här för er ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-30 21:02
Ursprungligen av Adamski74:

Precis på samma ställe är det hos mig med. Några andra som kan kolla? Man märker det lättast genom att dra fingret på kanterna på telefonen. det känns liksom "vasst" på det stället, i högra övre kanten.

Nja inte på kanterna på min, men däremot känns det vasst vid hörlurarutaget. Det känns som att kromringen sitter en halv millimeter för långt ner.

För att inte tala om dom små sprickorna på plasten mot kromen som sitter vid micken och skruv hålet. Sedan är det små hårfina lite brunaktiga sprickor vid På/Av knappen, som ser ut att sitta "under klarlacken" jag vet inte hur jag ska förklara men det är inga riktiga sprickor...

Värkar som att robotarna som gör iPhones är lite halvkorrekta...

Hade en vit 3G för ett tag sen , den hade också sprickor, sånna som du beskriver.
Sen hade jag en svart 3G och den verkade vara helt perfekt !

Men man får väll nöjja sig med att kanten är lite högre på ena sidan.. finns ju som sagt mycket värre saker som man kan få så

Ursprungligen av doggenikke:

Värkar som att robotarna som gör iPhones är lite halvkorrekta...

Hade en vit 3G för ett tag sen , den hade också sprickor, sånna som du beskriver.
Sen hade jag en svart 3G och den verkade vara helt perfekt !

Men man får väll nöjja sig med att kanten är lite högre på ena sidan.. finns ju som sagt mycket värre saker som man kan få så

Japp jag kommer kunna leva med min kant. Men måste ändå säga att jag är förvånad över att kvalitetskontrollen är så såpass dålig. iPhonen är mitt första möte med apple och jag har alltid haft en föreställning om att deras produkter var av mycket hög kvalité. Men så får man se att det är PRECIS lika som med allandra andra märken. Same shit.

Ursprungligen av Adamski74:

Japp jag kommer kunna leva med min kant. Men måste ändå säga att jag är förvånad över att kvalitetskontrollen är så såpass dålig. iPhonen är mitt första möte med apple och jag har alltid haft en föreställning om att deras produkter var av mycket hög kvalité. Men så får man se att det är PRECIS lika som med allandra andra märken. Same shit.

Nja nu vet jag inte om jag håller med dig riktigt... Ta en vanlig sony ericsson å känn på den. Sen tar du iPhonen. Du känner stort skillnad.. men jag ska fundera på om ja ska skicka in min å få en ny eller inte, liksom det finns sånna som har fått ennu mer fel än oss.. Och en lite högre kant bryr jag mig inte om igentligen.. det stör ju inte eller så..

Hur är din sleepknapp ? om du t.ex haft den i fickan i 1 timme och sen ska väcka den , trycker på knappen , kommer bilden DIRR då ? alltså 1 sek efter du tryckt eller kan den sega någon extra sekund ibland ?

Ursprungligen av doggenikke:

Nja nu vet jag inte om jag håller med dig riktigt... Ta en vanlig sony ericsson å känn på den. Sen tar du iPhonen. Du känner stort skillnad.. men jag ska fundera på om ja ska skicka in min å få en ny eller inte, liksom det finns sånna som har fått ennu mer fel än oss.. Och en lite högre kant bryr jag mig inte om igentligen.. det stör ju inte eller så..

Hur är din sleepknapp ? om du t.ex haft den i fickan i 1 timme och sen ska väcka den , trycker på knappen , kommer bilden DIRR då ? alltså 1 sek efter du tryckt eller kan den sega någon extra sekund ibland ?

Nja, det handlar inte riktigt om vilken utav iPhone eller SE som känns bättre. Jag väljer iPhonen för att den har en grym design, bra funktioner mm, den kostar också sina typ 8000 kr (om man ska köpa kontant). Och för de pengarna vill jag inte ha några skavanker i byggkvalitén. Alltså sådant som inte var menat att det skulle vara där, tex vår "kant". Jag har en SE W715, bra lur att ringa med. Inte alls samma sak som iPhonen, spelar inte ens i samma klass. Kostar ca 3500 kr. Men på den finns inga skavanker i byggkvalitén. Om du förstår vad jag menar.

Ursprungligen av Adamski74:

Precis på samma ställe är det hos mig med. Några andra som kan kolla? Man märker det lättast genom att dra fingret på kanterna på telefonen. det känns liksom "vasst" på det stället, i högra övre kanten.

Dito för mig:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-30 00:40

aså en snabb fråga bara hur är era iPhones när ni pratar med någon via högtalaren eller spelar nått spel eller lyssnar på musik via den? tänkte att de kanske skramlar i alla iPhone 3Gs

Ursprungligen av Esa:

aså en snabb fråga bara hur är era iPhones när ni pratar med någon via högtalaren eller spelar nått spel eller lyssnar på musik via den? tänkte att de kanske skramlar i alla iPhone 3Gs

De är inget som skramlar då, men där emot när jag lägger ner den på bordet låter de som om ngt sitter löst!:tveksam:
Men de är inte ljudlösknappen du har snackat om..

Hur mycket löser en återställning ? och om man återställer måste man välja som "ny telefon" för att den ska återställas riktigt ? för jag har fortfarande lite seg väckning.. sen när man ska "vila" den så kommer ljudet som låter när man trycker ner sleepknappen lite segt..

Söker man problem.... så hittar man problem... så problematiskt är det tyvärr

Ursprungligen av PeeMaN:

Söker man problem.... så hittar man problem... så problematiskt är det tyvärr

Det är sant.

Tänkte på en annan sak då ja fortfarande stör mig på att väcka den..

När man återställer, ska man då skapa som ny telefon ? testade nämnligen att återställa den och sen köra med samma namn jag haft förut, så alla program ,kontakter osv bara flög in i den direckt.. Men den segar fortfarande någon extra sekund vid väckning samt att ljudet när man låser den kommer lite efter också..

/Niklas

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-02 19:22

Prova att återställa den som ny telefon. Nackdelen är att man blir av med t.ext SMS mm. Men fördelen är att man "nollar" den och det kan ibland lösa en del mystiska problem.

Ursprungligen av doggenikke:

Det är sant.

Tänkte på en annan sak då ja fortfarande stör mig på att väcka den..

När man återställer, ska man då skapa som ny telefon ? testade nämnligen att återställa den och sen köra med samma namn jag haft förut, så alla program ,kontakter osv bara flög in i den direckt.. Men den segar fortfarande någon extra sekund vid väckning samt att ljudet när man låser den kommer lite efter också..

/Niklas

Bevaka tråden