Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem kan/vill hjälpa oss med Mellotron?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-04 10:02

Vårt lilla band (www.myspace.com/quellesparoles) är i full fart med att spela in vårt nya alster med 6 låtar.

Däribland har vi en fin liten ballad som jag har fått för mig ska ha ett Mellotron-komp. Om någon vänlig själ på forumet skulle råka ha en Mellotron (alternativ ha väldigt bra samplingar av en dylik) så skulle vi vilja ha hjälp med att spela in kompet som en WAV.

Vi säljer inte riktigt lika många skivor/nedladdningar som Depeche så någon ekonomisk kompensation blir inte aktuell men väl ett omnämnande på omslag och på vår web (www.quellesparoles.com).

Om någon är intresserad får Ni gärna höra av Er till mig!
/Andy

Gratis VST-plugin med Mellotron-samplingar kanske kan vara en lösning? : http://www.tweakbench.com/tapeworm

En Roland JV-1080 med Vintage-kortet har finfina mellotronljud. Det finns ä'ven mellotronsamplingar på kortet med 60- och 70-talets keyboards.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-04 13:05

Bra förslag - tackar!
I mitt tycke lät VST-pluggen helt OK men jag har inte överdrivet mycket att jämföra med

RP>En kompis har 1080 men dock utan Vintage-kortet:( så den lösningen faller dessvärre. Annars låter 1080 bra som f-n.

Fler tips & idéer?

• Medlem
  • Mjölby
  • 2009-08-04 13:28

Jag minns att Reason hade fina Mello-samplingar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-04 21:25

roth-Händle (som ibland syns till här på forumet) har äkta mellotroner, men jag gissar att han vill ha ekonomisk ersättning. Men kan vara värt att kolla vad det skulle kosta åtminstone.

Det finns en del gratissamplingar på nätet, förutom de mjukisar som redan nämnts.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 20:34

läste nåt om att korg tr-61 och m50 (tror jag) skulle ha nåt mellotron liknande, vet inte, har själv tr men jag vet inte riktigt om jag tyckte det jag hörde lät så intressant

kan ju hända att det går att ladda ner från korgs hemsida nån patch el deras forum?

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-23 00:16

Tack för alla svar - vi testar lite olika idéer. Det är fullt möjligt att det INTE blir Mellotron men jag bearbetar mina kära kamrater i bandet!

1
Bevaka tråden