Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup av intern och extern Hårddisk

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2009-08-04 22:33

Till min iMac med 320 GB intern HDD(HDD1) har jag en extern WD myBook på 1TB (HDD2) som jag sparar alla dokument, foto och videor på. Använder FW 800 och det fungerar utmärkt. Har nu för avsikt att skaffa en WD MyBook på 2Tb(HDD3) för backup (OBS enbart för backup).
Fråga: Kan Time Machine göra backup på både HDD1 och HDD2 och lägga det på HDD3? Jag har inte för avsikt att göra någon RAID-lösning.
Har sökt i flera dagar på olika forum men inte lyckats hitta ett enkelt svar på min enkla fråga.

Så länge den externa HD'n är mac formaterad ( OS X Extended Journaled ) och du ser till så den inte är i undantagslistan i Time machines inställningar borde det lira.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 17:26

Ja, det fungerar. Jag kör så hemma. Se bara till att formattera alla diskar som lilledanne sade, samt att du använder GUID partitionstabell om du kör intel-Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 21:31

Vänta nu här. Det fungerar inte alls. TM kan bara ta backup av en disk och det är disken du startar ifrån.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2009-08-06 13:06

Hm.... Blir lite konfunderad över vad som egentligen gäller. Om det nu inte fungerar med TM, vilket backupprogram rekommenderas i så fall? Klarar superduper av det eller finns det något annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-06 16:32
Ursprungligen av acke:

Vänta nu här. Det fungerar inte alls. TM kan bara ta backup av en disk och det är disken du startar ifrån.

Hemma hos mig fungerar det!

Jag har (1) en extern disk ansluten som är målvolym för TM, samt en till disk (2) där jag lagt mitt media-bibliotek. Båda är anslutna till min Mac Mini.

TM backar upp både den interna disken samt disk (2).

Disk (2) är formatterad med GUID partitionstabell (tror jag ej är nödvändigt) samt i HFS+ (tror jag är nödvändigt). Sedan ser man till att disk (2) ej är undantagen backup genom att kolla i inställningarna för TM.

Det är viktigt att disk (1) (TM-disken) har GUID partitionstabell, samt HFS+. Om man inte kör GUID kan backupen sluta fungera efter ett tag.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2009-08-06 17:01

F´låt en okunnig användare men vad är "GUIDE partitionstabell" och HFS+???? Hur vet jag om mina HDD är formaterade på rätt sätt?

Är dock f.f. osäker på vad som gäller.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-07 11:06

Om du bara köpt en hårddisk är den med 99% sannolikhet felformaterad. Du måste formatera om den (och då raderas allt data på den).

Koppla in hårddisken och starta Skivverktyg (sök i Spotlight). Välj hårddisken du anslutit (och inte volymen på hårddisken som visas "ett snäpp ner".)

Välj fliken partitionera. Välj "1 partition" i rullisten (där det står "Aktuellt").
Nu kan du trycka på knappen Alternativ. Här väljer du GUID partitionstabell om du kör intel Mac. Tryck OK.

Välj även format. Apples filsystem heter HFS+, men i menyn så står det "Mac OS Extended (journalförd)" vilket är samma sak. Apple tror kanske att detta skulle vara mindre förvirrande??!?

Fyll i ett valfritt namn på volymen.

Tryck på knappen Använd för att formatera.

För att TM skall fungera felfritt på en intel-Mac måste den ha en disk med GUID partitionskarta. Vilket knappt någon av de diskar man köper har. Detta kan man ju fixa själv genom att göra som ovan.

För att svara på din fråga: En hårddisk kan ha flera partitioner; varje partition kan innehålla ett separat oberoende filsystem. Det finns flera olika sätt att beskriva hur partitionerna ska se ut.

PC-världen ligger till största delen fortfarande kvar med gamla äckliga MBR-partitioner sedan floppy-tiden på 80-talet.
Master boot record - Wikipedia, the free encyclopedia

Apple har en egen modell främst för PowerPC-datorer, men för senare intel-Mac har man anammat intels ersättare för MBR nämligen GUID-partitioner.
GUID Partition Table - Wikipedia, the free encyclopedia

Vill du se hur en hårddisk är formaterad tittar du enklast på den i Skivverktyg. Väljer du en hårddisk ser du längst ner vilket sorts partitionstabell som används. Väljer du en av diskens volymer ser du vilket filsystem den har.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2009-08-07 11:40

Ett stort tack för att ni orkar förklara saker på ett begripligt sätt för mej!

Har kollat med skivverktyget och hittat följande:
Den interna HDD (HDD1) har GUID-partition och Mac OS Extended filsystem
Den externa HDD (HDD2) har Apple-partitioneringskarta och Mac OS Extended filsystem.

Om jag nu skaffar en WD MyBook (HDD3) och använder den enbart för backup av de två andra diskarna, kommer det att fungera med TM om jag partitionerar den enl. GUIDE och har filsystem Mac OS Extended? Eller måste jag jag partitionera om HDD2 enl. GUID? Kanske är GUID-partitionering samma sak som Apple-partitioneringskarta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-07 15:25

GUID-partitionering och Apple-partitioneringskarta är två olika saker.

Det kommer att fungera om du gör som du skrev. TM kan backa upp HDD1 och HDD2 till HDD3 (förutsatt att HDD3 är tillräckligt stor). Jag är 99% säker på att du inte behöver byta partitionskarta på HDD2, men det är viktigt att din TM-disk har GUID-partitionering.

Då du formaterar en hårdisk med Mac OS Extended filsystem, välj då den variant som är journalförd.

P.S. Det heter GUID och inte GUIDE

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2009-08-08 22:31

Stort tack för klarläggande besked. Nu blir det till att köpa en WD MyBook 2TB. Kopplar man förresten den i serie med den andra MyBooken (HDD2) jag har eller ska jag koppla den direkt till iMac'en? Spelar det någon roll vilket?

1
Bevaka tråden