Jag har spelat följande moderna MMO:er som går att lira på Mac med Macklient:
* World of Warcraft
* Warhammer Online
* Eve Online
Sen har jag även spelat:
* Age of Conan
* Anarcy Online
* Archlord
Mina reaktioner på spelen:
* World of Warcraft
- MMORPG:ernas Counter Strike; enkelt att lära sig, många som spelar, mycket spelglädje, men på samma gång enformigt, mycket grind, inflationshämmad ekonomi och många många fjortonåringar (både fysiskt och mentalt)
* Warhammer Online
- Äldre publik än WoW, mer utvecklat system (WAR är mer Web 2.0 än WoW som känns mer som Web 1.0), mer splittrat än WoW, mer fokus på PvP än WoW, samt färre spelare än WoW.
* Eve Online
- MMORPG:ernas Rolls Royce. Ett perfekt MMO där spelarna styr både utvecklingen och ekonomin. Mycket oförlåtande system (du kan förlora miljontals färdighetspoäng om du klantat dig och inte köpt en uppgraderad klon av din karaktär, taskigt när man blir söndersprängd). Men inlärningskurvan är så brant att det är få som orkar lägga ned den tid som spelet förtjänar (mig inkluderat).
---
* Age of Conan
- Om WAR är web 2.0, så är AoC web 1.5. Troligen ett av de bästa MMORPG:erna av förra generationen, mycket fokus på att berätta en historia, verklighetstrogen värld och low-fantasy (vilket kan vara riktigt coolt). Tyvärr är spelet nedtyngt av låg spelarbas, otroligt mycket grinding, märklig moderering av tillverkaren i spelet och på forum, samt ganska dåligt mid-game.
---
* Anarchy Online
- Gammalt som gatan, men kan spelas gratis och kräver inte mycket dator - borde flyta bra på en MacBook. Spelet är så gammalt att man ibland undrar hur det har överlevt, men just på grund av att det har överlevt så länge som det har (sedan 2001) så har det bevisligen fortfarande lite att visa upp.
* Archlord
- Märkligt asiatiskt MMORPG, inget för mig. Jag tyckte det var ren skit, jag avinstallerade samma dag jag installerat det. Men någon annan kan kanske förklara fördelarna med ett spel där man spenderar de första levlarna med att banka på monster som ser ut som kuber.