Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man Mac på jobbet?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hola guys

jag har precis börjat på ett nytt jobb - där 100% Windows gäller - och nu har jag begärt/önskat en Mac. mina arbetsuppgifter är: att ansvara och producera tryckt material - som enkla blad, broschyrer till mer omfattande kompendier och böcker/manualer - samt även producera interaktivt material där video/ljud/CD-r/DVD-produktion är aktuellt.

Jag argumenterar för att detta sker bättre och enklare än på PC - sen är det ju så att jag kan mina arbetsredskap sedan tidigare - och dessa är Mac-baserade. Som, iMovie/FCP/iDVD/Cleaner/Adobe etc Min erfarenhet är att för att producera detta på en burk - är Mac'en "outstanding".

Fråga 1: Har ni några speciellt bra argument som jag kan använda?

Fråga 2: Jag har specat en PowerMac för 20 000 ex. moms (typ dual 1.42an). Skall jag försöka få till en G5a istället? Jag skall ha burken om två veckor - och frågan är om G5an levereras så snart :-/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Skall jag försöka få till en G5a istället? Jag skall ha burken om två veckor - och frågan är om G5an levereras så snart :-/

En G5a är ju vad jag har förstått ganska stor skillnad mot G4 (och fläkten...) och kan du så borde du absolut satsa på en G5a.

Men den börjar levereras i Augusti och det kan väl ta någon vecka eller fler innann den sen kommer hem till dörren. Så mer än två veckor kommer det nog ta.

Någon butik kanske får in datorn i tid så du kan köpa den över disk.

1. Säg att du jobbar dubbelt så effektivt med Mac och att du inte kommer ha några som helst problem med att "smälta in" i Windows nätverket. Du kan t.o.m. köra Windowsprogram om det verkligen skulle krisa sig. Sen kommer dina kollegor märka hur din dator bara fungerar, till skillnad från deras egna.

2. Skaffa en G5'a! Vänta om det behövs.

Ciryon

Jo, men jag behöver komma igång med en gång och kan inte sitta och vänta på en dator. Så det får nog bli att köpa det som finns om två veckor :-/ - sen hade jag nog velat köpa en dual G5 istället för en single G5...men då handlar det om cirka 25 ex. moms - vet inte om det blir så omtyckt av företaget...

att jobbar dubbelt så effektivt...det gör jag med all säkerhet - och det har jag sagt till dom. av två anledningar egentligen - mac är mer snabbjobbat - men även att jag är inarbetad på de verktyg som jag just använder på plattformen...

en tredje sak - det ÄR mer kreativt - att sitta på mac - tycker jag...

Om du måste köpa nu.
Rätt bra pris på G4orna.
• 2X1,25 GHz med 2 MB L3/processor
• 512 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMMA
• 80 GB Ultra ATA-enhet
• DVD/CD-RW
• ATI Radeon 9000 Pro, 64 MB, ADC/DVI
• Två FireWire 400-portar
• Fyra USB-portar
ca pris: 14.000 + moms, på Applestore Sverige.

Du kan ju få en singelprop med 256 i ram för 10.800 + moms också.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-07-26 13:00

Kolla om du kan låna en så länge eller hyra.
För det blir en stor skillnad i prestanda.
Framför allt med det du skall arbeta med.

Ja - skall kolla om jag kan låna ngt tillfälligt - kanske min privata Dual 1.42...;)

tack för tips & råd!

Din nye arbetsgivare verkar inte ha kört med det gamla argumentet att "en pc är billigare" heller? En polare råkade ut för det i en situation liknande din, i en "pc-kommun" som anställde honom som informatör och han skulle producera lite av varje, men han gick hem och räknade på hur mycket det skulle kosta totalt, med kameror, mickar, lyse, stativ, hårddiskar, licenser osv osv, och då framstod ju tydligt att "merkostnaden" för mac var en flugskit i sammanhanget.;)
Om du inte fått några ekonomiska "mothugg" så är väl Stens variant den smartaste...?

Ta med din privata Mac, visa chefen lite hur det funkar. Det gjorde jag och när de såg att jag kunde ju göra allt som en PC kan så var det inga problem. Då hade vi redan tre Macar men de tyckte att jag inte behövde det för mina uppgifter. Jag höll inte med.

Dyrare? Jag jämförde min Powerbook som jag köpte då mot en Toshiba med samma prestanda. Den var inte billigare och den var betydligt större. Det andra PC alternativet var en fin slimmad FujitsuSiemens men den hade inte alls samma prestanda som PBn. Nu gällde ju det bärbar, men Chaosstar's prisförslag lär ju inte heller vara så dyrt i jämförelse.

Det som kan bli problem är att ni har säkert något slags avtal med MS för Office paket osv, då blir det ju en merkostnad att köpa extra licenser till Macen.

Stationära Mac's är oftast dyrare än PC - kan jag hålla med om. Det verkade dock inte som om mitt förslag 20 ex. moms var ngt problem.

Att ta med sin burk och visa - är nog ingen dum idé skall ha det i åtanke...och jag kommer emellanåt jobba mycket i Cleaner att komprimera en massa videomaterial...så en dual G5 ligger nära till hands.

men så vill man ha extra ram och gärna ett 128 MB grafikkort...då sticker det iväg...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 16:03

Ska du jobba med video o komprimering BÖR du ha extra RAM och HD - minst 512MB RAM, helst 1GB elller så… HD bör du har en extra av också - då mår datorn och programmen mycket bättre.

Men asså dessa saker ger en merkostnad på c:a 1500 kr exkl. En spottstyver om det du gör drar in lite pengar.

128MB grafikkort behöver du inte. Det är bra, men inte ett krav. Dock skulle jag verklgen satsa på en Dual 2.0 Ghz G5 om du kan. Den kommer ge extremt mycket bättre resultat i ex. Cleaner kontra en Dual G4.

Dock är en Dual 1.42 Ghz maskin rel. billig idag…

• Oregistrerad
  • 2003-07-27 23:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Det som kan bli problem är att ni har säkert något slags avtal med MS för Office paket osv, då blir det ju en merkostnad att köpa extra licenser till Macen.

Då kan jag glatt meddela att avtal på Office-paketet även innefattar Mac-licensen. Man behöver bara betala 200:- för CDn eller (helt lagligt) ta en kopia av någon annans skiva.
Det är totalt antal licenser som gäller på avtalet. Har man köpt 12 licenser, kan 11 användas för Office Windows och 1 för Office Mac.

Hmm.. Vi har ett sk. OpenLicens-avtal. Man installerar som man vill och rapporterar in varje år hur många användare man har.

Om det funkar även för Mac har vi lagt ut ett par tusenlappar för mycket. Vi fick dock Office billigt vid köp av nya Macar men ändå... :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Om det funkar även för Mac har vi lagt ut ett par tusenlappar för mycket. Vi fick dock Office billigt vid köp av nya Macar men ändå... :rolleyes:

Det fungerar. Vi får skivor från Microsoft med Office för Mac OS Classic och Mac OS X. Vi installerar och säger till IT-chefen hur många licenser han ska rapportera in till Microsoft.

Tyvärr är de inte lika snabba på att skicka ut uppdateringarna, men de tar vi från Microsoft webbplats.

/c

• Oregistrerad
  • 2003-07-28 11:32

Lucky you, som har en chans.

På mitt jobb finns det uttryckligen en policy om att man bara skall använda Windows-produkter.

Enda argumenten som gäller är de ekonomiska, samt att lägga upp det på ett sådant sätt att den som fattar beslutet att du skall få en Mac inte kan hamna i trubbel för det.

Ja - då gick jag igenom hela företagsstrukturen - fram och tillbaks och allt var okey'at tills det slutligen strandade hos den "heliga nätverksteknikern"...som verkar vara en riktig fjant! visste inte vad seriell ATA var!? och att de största hårddiskarna skulle ligga på 160 GB...etc

inga handfasta argument över huvudtaget

han vill inte "ha blandad miljö" och om det händer något så kan han inte hjälpa mig...

jag har sagt att det inte medför problem att ha en mac (osx) i ett nätverk - jag tara hand om den själv om det uppstår problem. nu står dom inför att inhandla mjukvara som dom inte behärskar samt serva mig i en process...producera trycksaker utan att känna till arbetsgången med tryckeri etc samt att jag skall producera "interaktiva" webbbaserade/CD-r/DVD-r-produktioner utan att dom har någon tidigare erfarenhet på PC - och inte jag heller - så jag vet inte riktigt vad jag behöver - men på Mac har jag pysslat med det sedan länge och kan arbetsflödet

j***la nätverkstekniker

----

nåväl - jag får väl testa PC och om inte det fungerar så skulle vi omvärdera beslutet - och det var länge sedan jag pillade på PC - så det skall bli kul att hårdtesta plattformen och se vad den går för.

Fråga VDn vem det är som egentligen bestämmer på företaget.
Är han villig att sänka företagets intäkter/produktivitet p.g.a. att han anställt en nätverkssnubbe som inte vet nåt om ditt arbete.

• Oregistrerad
  • 2003-08-13 10:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Fråga VDn vem det är som egentligen bestämmer på företaget.
Är han villig att sänka företagets intäkter/produktivitet p.g.a. att han anställt en nätverkssnubbe som inte vet nåt om ditt arbete.

Rätt i princip, men sorgligt nog fel i sak.

VD:n lägger alltid detta ansvar på IT-chefen, som i sin tur kollar med nätverksteknikerna och så sitter man där i moment 22.

Apropå ekonomiska aspekter; att enbart välja Microsofts produkter en nästan tjänstefel om man väger ekonomi tyngst.

Fråga den IT-ansvarige vem som ansvarar för supporten på trycksaks- och mediaproduktion. Om denna person inte existerar eller att en policy inte är skriven detta, kan du ju själv ta på dig den rollen och själv välja "rätt" verktyg. Skriv en policy att endast Mac är tillåtet, så har IT-avdelningen fallit på en eget grepp.

Man blir så jävla trött på attityden på vissa företag att man egentligen skulle rapportera det till VD:n.

ja - jag blir RIKTIGT trött

bra argument det där med ansvar för tryckproduktion...skall ha det i tanken...men antagligen så är den underställd IT/nätverk för det är ju husguden...

antagligen har han gått två månader på ALMI och så är han fullfjädrad "tekniker"

nä - det blir nog doktorandtjänst i lund istället...hm...

Ladda hem G5 presentationsfilmen... kör den då och då när viktiga personer är i närheten... sätt som skärmsläckare om det är möjligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 10:39

Hur f-n resonerar folk som skapar en "endast Windows"-policy? De måste väl vara dumma i hela huvudet, särskilt med tanke på det inbyggda krånglet och opålitligheten i Windows samt virusrisken.

• Oregistrerad
  • 2003-08-13 10:49

Det riktigt tragiska, som man tvingas inse här är att det oftast inte handlar om fakta eller rationalitet. Det spelar oftast ingen roll vilka argument eller bevis du lägger fram.

De vill ha Windows, de kan Windows, de är rädda för nya saker. De är rädda att vara den som fattar beslutet, om nåt skulle gå fel. Och du kan lita på att näste fel som uppträder i nätverket kommer att skyllas på Macen, vad som än händer.

En riktigt sorglig nackdel med Windows-dominansen är att de som är i majoritet inte behöver försvara sig. Följer man stömmen så slipper man bli ifrågasatt.

ja - ju mer jag tänker på det - ju mer arg blir jag. vi har haft stora problem med det senaste viruset - och alla bara skaka håglöst på axlarna och accepterar...det är ju så det är med internet och dauta (skånska)

en enda lite positiv grej i det hela är att nu kommer jag ta det som ett jobb...sluta 17:00 - och gå hem varje dag. det blir ju lätt att man sitter och leker/jobbar/testar grejer med mac'en - något jag inte får lust med på en PC...(som detta är skrivet på). det känns helt enkelt som ett "administrationsverktyg".

BlAsTeR viruset visar hur smidig en Windows-dominerad värld är...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 11:00
Citat:

Det riktigt tragiska, som man tvingas inse här är att det oftast inte handlar om fakta eller rationalitet. Det spelar oftast ingen roll vilka argument eller bevis du lägger fram.

De vill ha Windows, de kan Windows, de är rädda för nya saker. De är rädda att vara den som fattar beslutet, om nåt skulle gå fel.

Precis! Men den som är rädd för förändring i en värld med så pass snabb teknisk utveckling blir snart akterseglad. Låt gubbarna självdö och försvinna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
BlAsTeR viruset visar hur smidig en Windows-dominerad värld är...

inte gapa för mycket bara, någon illvillig djävel sitter säkert och snickrar på något som gör oss mycket ledsna...

1
Bevaka tråden