Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Girls just wanna have fun Keyboard solot...LJudfråga.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har väl igentligen fixat ljud i princip på min Roland fantom..
Dra upp resonansen så att de börja självsvänga o dra upp cutoffen så att man får en sinuston + stämma den tonen så att den ligger i rätt pitch.
Sen assigna en LFO med fyrkantsvåg till amp som styrs av modljulet.
här stöter jag på lite trassel även om det verkar vara rätt väg o gå.
Det är just de snabba tonerna som LFO till amp kommer in... det gäller att ställa in hastigheten på LFO så att den syncar i samma tempo som 16 delarna ligger i .
Allt funkar fast jag skulle vilja ha tonerna lite tydligare när man drar upp modljulet för de snabba dubbeltonerna eller vad man ska säga...
Fast det går inte att dra på mer effekt på ModLjul till LFO:n så det känns som man nästan har kommit fram men det sista justering som man skulle vilja få fram inte går tekniskt vad jag kan se...

TÄnkte bara kolla om nån annan har gett sig på att återskapa detta sololjud på nån synt nån gång....

Verkligen ett sånt där solo som man undrar hur fan de har gjort egentligen..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-08 01:22
Ursprungligen av peter80:

Verkligen ett sånt där solo som man undrar hur fan de har gjort egentligen..

Slutknorren är bara såå kaxigt, blip blop blip...

Även med dagens mått mätt så är det solot nyskapande...hur hänger det ihop egentligen hmm...nåväl ni fattar nog:)

Hoppas du knäcker nöten ivf!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-08 04:09

Det är väl noise + filterjojk? Eller... ? är lite sent här... Ehhh...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-08 09:37

tycker det låter mer som ett multiljud, så kanske det är en sampler ?

Synth-solot på original versionen spelades av Rob Hyman på en Roland Juno-60.

"It's a Juno 60 with its arpeggiator being 'triggered' for timing by a Linn Drum 2
Then there's Anton playing along with it on the rims of the toms for added click rhythm".

Enligt Richard Termini (en av keyboardisterna på albumet) spelades staccato ackorden in med någon billig Casio keyboard.

Gliss-solot på "All through the night" spelades av Peter Wood på en Memorymoog. Övriga syntar som
användes på detta album inkluderar Prophet 5 (padsen på All through the night etc.) och Oberheim Two-voice w/sequencer.

Det var ju inte riktigt vad du frågade efter men nu fick jag det sagt iallafall.

Micke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-08 22:52

Arpeggiot i "All through the night" är oxå sablans mysigt, samt basen i "She bop":)

Ursprungligen av T11:

Arpeggiot i "All through the night" är oxå sablans mysigt, samt basen i "She bop":)

Basen i "She bop" är en Oberheim Two-voice.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-08 22:55

Det var väl i stort sett hela Hooters (däribland Rob Hyman) som var hennes line up om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-10 14:46

Intressant, har du läst det i någon musiktidning?

Kunde inte hitta någon bekräftelse via Google, men å andra sidan så var det kanske jag som Googlade undermåligt.

Ursprungligen av T11:

Intressant, har du läst det i någon musiktidning?
.

Nej, informationen kommer direkt från Richard Termini, en av keyboardisterna som spelade på plattan.

Micke har informationskanaler som går bortom simpelt googlande. När skall du skriva en bok, Micke?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-10 16:16

Aah, avancerat Googlande = Google Avancerad sökning

Ursprungligen av segerfalk:

Micke har informationskanaler som går bortom simpelt googlande. När skall du skriva en bok, Micke?

Blir ständigt imponerad av medlemmars kunskaper. Älskar själv låten "All thru the night" (C. Laupers version) och väldigt kul att höra lite info kring den! Dock är väl "Gliss-solot" det jag personligen gillar minst i låten, och tycker den skulle gjort sig bättre utan. För övrigt är detta en av de bästa covers jag hört. Jules Shear, som gjort orginalet, har dock en del trevliga gamla låtar, även om de känns lite "osynkade" och nästintill stressigt genomförda - speciellt "All thru the night". Lyssna själv via länken:
Jules Shear på MySpace Music ? Lyssna gratis på Musik, kolla in bilder och musikvideos

1
Bevaka tråden