Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kastar ut app-spammare som fått in över 900 program i App Store

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Khalid Shaikh har varit driftig.

Tillsammans med en stab på 26 anställda i Indien och Pakistan har han genom företaget Perfect Acumen fått igenom den smått otroliga siffran på över 900 program i App Store. Typ 5 program om dagen sedan starten.

Khalid Shaikhs affärsidé är enkel, ta lite info från nätet, t.ex. några artiklar i ett ämne eller några bilder på en kändis, och packa det i ett program och skicka in till App Store. Flera gånger per dag. Ta 5 dollar betalt och casha in. Big time.

Genom smart SEO inom App Store har Khalid Shaikh lyckats placera sina program bra när folk sökt i App Store. Och genom den otroliga mängden program och den lilla arbetsinsatsen för varje program har det varit otroligt lönsamt.

Fram till häromdagen. Då Apple bannade Khalid Shaikh och alla hans program från App Store med motiveringen att de bröt mot copyright eftersom de innehöll material som inte Khalid Shaikh hade rätt att sälja.

Att kasta ut en spammare som gör sig pengar på att packa om andras arbete och sedan nedlusa App Store med dessa program är förstås bra. Det är bra både för användarna och för de seriösa utvecklarna.

Men den stora frågan är: Hur tusan fick han in sina 900 spam-program från början?

Apples personal för App Store-ansökningar har alltså manuellt godkänt vartenda av dessa över 900 program och först nu upptäcker det att killen är en lurendrejare av värsta sort?

Apples minst sagt dåliga hantering av App Store och det faktum att App Store helt enkelt inte skalar bra när det vuxit snabbt har lämnat fältet öppet för denna typ av operationer från mindre nogräknade.

Khalid Shaikhs företag är inte ens det värsta. Brighthouse Labs har över 2000 (!) program i App Store i dagsläget.

Läs hela artikeln här: Apple bans App Store’s 3rd-most prolific developer

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-07 23:50

Oj det var verkligen skrämmande att dom inte synar en ett företag som verkligen spottar ut apps sådär.

Och vem köper dyngan? Det är det stora mysteriet. Vem köper dyngan? :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Och vem köper dyngan? Det är det stora mysteriet. Vem köper dyngan? :-D.

iPhone-användare…

Ursprungligen av Zimmerman:

Och vem köper dyngan? Det är det stora mysteriet. Vem köper dyngan? :-D.

Folk som blir lurade av en lockande beskrivning.

Ett av de allvarligaste bristerna i App Store är ju att man inte kan testa ett program först. Det hade varit så himla mycket enklare om man fått prova ett program under en begränsad tid, kanske så kort som 24 timmar, och sen välja av häva köpet om man upptäcker att programmet inte passar ens behov (eller om det är ren dynga som i detta fall).

Både utvecklare och användare har bönat och bett om denna möjlighet men hittills har Apple inte lyssnat. Utvecklarna av lite större, dyrare program vill gärna att användarna ska få testa först för det kan öka försäljningen eftersom användarna annars ryggar tillbaka av priset och inte vill köpa grisen i säcken. Och användarna vill ha möjligheten för att kunna ångra köp av skitprogram och testa program som de inte vet säkert om de gillar eller inte.

Kanske beror det på att det är tekniskt svårt eftersom det är baserat på iTunes Store som plattform och där har detta behov inte funnits förut när det handlat om musik. Men Apple borde ha tillräckligt med folk för att lösa detta även om det är svårt.

(Det går väl att få pengarna tillbaka om man kontaktar Apple själv, men det är en omständlig process som få orkar ta sig an bara för några dollar.)

Håller med Adrian, en funktion där man får testa funktionaliteten i programmen man vill köpa hade varit perfekt. En tidsbegränsad trial hade varit kanon, hade räckt med några timmar så hade man ju känt sig säkrare när man köper.

Ursprungligen av kongomannen:

Håller med Adrian, en funktion där man får testa funktionaliteten i programmen man vill köpa hade varit perfekt. En tidsbegränsad trial hade varit kanon, hade räckt med några timmar så hade man ju känt sig säkrare när man köper.

Exakt. Alla - förutom dåliga utvecklare och spammare - skulle ha nytta av en sådan funktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 12:52
Ursprungligen av Adrian B:

Exakt. Alla - förutom dåliga utvecklare och spammare - skulle ha nytta av en sådan funktion.

Dock låter 24 timmar som väldigt långt om du bara ska prova programmet! Du hinner spela ganska mycket på så lång tid tex. osv.

Jag hade nog sagt 1-2 timmar efter att man fått hem programmet. Då hinner man få en inblick i vad det handlar om o sedan bekräfta. Dessutom skulle de vara en gräns på att du bara kan prova ett program tex 2 ggr, så ingen sätter i spel att ladda hem o "testa" bara när de behövs.

Ursprungligen av Minto0:

Dock låter 24 timmar som väldigt långt om du bara ska prova programmet! Du hinner spela ganska mycket på så lång tid tex. osv.

Jag hade nog sagt 1-2 timmar efter att man fått hem programmet. Då hinner man få en inblick i vad det handlar om o sedan bekräfta. Dessutom skulle de vara en gräns på att du bara kan prova ett program tex 2 ggr, så ingen sätter i spel att ladda hem o "testa" bara när de behövs.

Den gränsen borde utvecklaren själv få sätta. För att kunna utvärdera t.ex. navigeringsprogram krävs kanske mer än 2 timmar

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 15:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Den gränsen borde utvecklaren själv få sätta. För att kunna utvärdera t.ex. navigeringsprogram krävs kanske mer än 2 timmar

Jo iof, men 2 timmar är bra mycket mer än du får om du går in i vilken affär som helst o ska köpa GPS tex. Så varför ska de vara så mkt längre för App store då?!

Ursprungligen av Minto0:

Jo iof, men 2 timmar är bra mycket mer än du får om du går in i vilken affär som helst o ska köpa GPS tex. Så varför ska de vara så mkt längre för App store då?!

Det beror väl på vad du jämför med, att jämföra med att köpa i affär är en dålig liknelse (dessutom får du ALLTID 14 dagars ångerrätt om du beställer på nätet!).

Har du någonsin köpt sharewareprogram?

Bland shareware program till mac är det vanligt med mellan 10 och 30 dagars prova-på-tid. Sällan mindre. Så utifrån det perspektivet är 24 timmar väldigt lite.

Nu behöver man inte ha så lång tid på program i App Store, men det ger lite perspektiv till det hela.

Men det borde förstås vara upp till utvecklaren som Leftrustle var inne på. Ett spel som man snabbt tröttnar på kanske får 2 timmar. Men ett GTD-program som man ska använda varje dag under flera år kan behöva lite längre tid, säg 5 dygn, för att man ska hinna få en uppfattning om hur det fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 11:33

Jaja, vi har uppenbarligen olika åsikter om detta, men smaken är som baken, o tur är väl de

Ursprungligen av Minto0:

Jaja, vi har uppenbarligen olika åsikter om detta, men smaken är som baken, o tur är väl de

Så trots mina fina argument så håller du ändå inte med? Du tycker att 1-2 timmar och 2 användningar är tillräckligt för alla typer av program?

Microsoft låter användarna testa Office för Mac under 30 dagar. Borde även program som Office till datorn ändras från 30 dagar till 2 timmar enligt samma resonemang?

Jag menar att även om det är full rimligt för spel och småprogram så är det orimligt att bara få två timmar på sig för ett mera avancerat program. Ta t.ex. GTD-programmet OmniFocus för iPhone, jag har svårt att tro att du hinner utvärdera det på 1-2 timmar.

Du får förstås ha vilken åsikt du vill, jag bara inte förstår resonemanget. Vilka nackdelar skulle det finnas med att låta vissa program testas under en längre tid?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-11 14:40
Ursprungligen av Adrian B:

Så trots mina fina argument så håller du ändå inte med? Du tycker att 1-2 timmar och 2 användningar är tillräckligt för alla typer av program?

Microsoft låter användarna testa Office för Mac under 30 dagar. Borde även program som Office till datorn ändras från 30 dagar till 2 timmar enligt samma resonemang?

Jag menar att även om det är full rimligt för spel och småprogram så är det orimligt att bara få två timmar på sig för ett mera avancerat program. Ta t.ex. GTD-programmet OmniFocus för iPhone, jag har svårt att tro att du hinner utvärdera det på 1-2 timmar.

Du får förstås ha vilken åsikt du vill, jag bara inte förstår resonemanget. Vilka nackdelar skulle det finnas med att låta vissa program testas under en längre tid?

Nej du hinner inte utvärdera allt, men du hinner ganska mycket på 2 timmar, o är de så att man vet vad man är ute efter så har man allt som oftast tid o prova de man är ute efter inom 2 timmar.

Detta vart lite OT, så bryter denna disskutionen här för min del, men om du startar en annan tråd för det så följer jag efter o tar upp det där. Ska inte ge Admin mer jobb me OT här bara

Ursprungligen av Minto0:

Detta vart lite OT, så bryter denna disskutionen här för min del, men om du startar en annan tråd för det så följer jag efter o tar upp det där. Ska inte ge Admin mer jobb me OT här bara

Tror inte vi behöver diskutera det vidare (Och jag ska erkänna att jag är nog den admin på 99mac som oftast syndar när det gäller OT-diskussion... )

För att återgå till topic.. har ni kollat Brighthouse labs apps? Vilka jävla skitgrejer, förstår inte hur apple har godkänt allt skit?!

Ursprungligen av Thompy:

För att återgå till topic.. har ni kollat Brighthouse labs apps? Vilka jävla skitgrejer, förstår inte hur apple har godkänt allt skit?!

Jag tror jag läste det i någon annan artikel, att mycket av problem består i att Apple på kort tid anlitade personal för ansökningsprocessen som kanske inte var så kunniga. Att de kanske nitiskt följer en lista på saker de ska kolla (som t.ex. svärord som skapade mycket debatt nyligen). Men om personalen gör ett dåligt jobb ligger förstås ansvaret i slutändan ändå hos Apple som inte klarar av att administrera det hela på ett bra sätt.

De senaste mejlen från Phil Schiller inger i alla fall lite hopp om att förbättringar är på gång. För i grunden är ju App Store en fantastisk grej, bara dåligt planerad och dåligt genomförd för tillfället.

  • Medlem
  • 2009-08-11 12:14

Det kan ju faktiskt vara så att man tar hem programmet från datorn och av olika skäl misslyckas med synkningen eller nåt annat. Vad som helst kan ju hända som gör det rimligt att ha minst ett dygn på sig för utvärdering.

  • Medlem
  • 2009-08-11 15:02

Haha, skulle vilja se någon utvärdera Adobe CS på en tvåtimmarsdemo...

1
Bevaka tråden