... så passade jag på att testa lite idéer för att komma förbi begränsningen med endast
två partitioner på en disk med Bootcamp, när jag ändå blåste burken för SL.
Följande verkar vara det enklaste som fungerar, vilket jag testat och verifierat, för att få
en extra partition - totalt tre! Enda extra verktyget som behövs är MacFuse/NTFS-3G, om
man vill ha Windows på NTFS. OBS endast testat på XP.
1. Utgå från en enda HFS partition med OSX installerat, så som Bootcamp fordrar.
Installera MacFuse/NTFS-3G vid behov.
2 Gör en normal windowsinstallation via Bootcamp, med den storlek på windows-
partitionen som önskas.
3. Boota i OSX och dela upp OSX-partitionen i 2 partitioner av önskade storlekar.
4. INNAN man försöker starta i Windows igen, hitta filen boot.ini som ligger i toppnivån
på Bootcamp-disken. Öppna denna med textredigeraren och ändra de båda 3:orna
till 4:or. Spara och stäng. KLART (nästan - se nedan)
Nu fungerar det altså att boota i windows, trots den extra partitionen. Denna kan sedan
formateras som en FAT-32 gemensam för både Windows och OSX, allt efter önskemål.
Om MacFuse/NTFS-3G har använts så syns inte Windows-skivan i Startskiva. Stäng av
NTFS-3G, eller om den behövs till t ex extrena diskar, undanta Bootcamp från att mountas
av NTFS-3G, så syns Windows igen i Startskiva (Alt-boot fungerar även med NTFS-3G
aktivt)
"Fixet" i boot.ini innebär helt enkelt att man talar om för XP att boota från den 4e partitionen
i stället för den 3e (Första är en dold GUID, andra OSX osv). Tyvärr klarar inte XP att boota
från 5e eller högre, så gränsen med DENNA metod går vid 3 partitioner. Har läst om diverse
andra sätt som kan tillåta än fler partitioner, men då jobbar man med andra verktyg och/eller
diverse svordomar i konsolen. Vet inte om Vista och WIn7 är flexiblare...