Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis iPhone 3G 16 GB svart till avhämtning!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-14 22:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Inte spärrar polisen IMEI - det ingår verkligen inte i deras verksamhet och plikt. :-D. Dom har annat att göra.

Det tror jag också. Däremot kräver operatören en polisanmälan för att spärra IMEI. Jag tror inte ens försäkringsbolaget kräver en spärr, utan bara en polisanmälan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-15 13:10

Jag blev av med min 2G för någon vecka sedan, detta hände:

1) Försäkringsbolaget krävde inget. Icke IMEI, icke polisanmälan, bara mitt ord på att jag hade en telefon, och den var borta.

2) Polisen tog emot anmälingen, och lade den till arkivet direkt (vilket de verka göra med allt jag anmäler till de.)

3) Operatör (Tele 2) stängde SIM, skickade nytt SIM, och spärrade telefonen med IMEI numret efter det att de fick diarie-numret på polisanmälan.

Ursprungligen av Zimmerman:

Inte spärrar polisen IMEI - det ingår verkligen inte i deras verksamhet och plikt. :-D. Dom har annat att göra.

Fick intrycket av att listor på IMEI från stulna/förlorade telefoner skickas ut till operatörerna lite då och då från polisen. Polisen behöver ju inte precis sitta och gneta med att spärra mobiler, men när de ju ändå har uppgifterna är det ju enkelt att spotta fram en lista en gång i veckan och dra ut den till operatörerna. Är ju till viss mån brottsförebyggande. Vem stjäl en mobil om den ändå slutar funka inom kort pga spärrat IMEI? På vissa modeller är det enkelt att byta IMEI, men långt ifrån på alla.

Det är rätt flummigt med försäkringsbolag och mobiler. När jag hade sönder min 2G-lur så krävde de inget där heller. Inget kvitto (trots att den var köpt i staterna), ingen inskickad telefon, NADA. Och sen mailade de över en rekvisition. Är det bara för att det rör sig om "små" summor månne?
För jag menar sprider det här sig är ju risken för försäkringsbedrägeri överhängande!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-18 08:52
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är rätt flummigt med försäkringsbolag och mobiler. När jag hade sönder min 2G-lur så krävde de inget där heller. Inget kvitto (trots att den var köpt i staterna), ingen inskickad telefon, NADA. Och sen mailade de över en rekvisition. Är det bara för att det rör sig om "små" summor månne?
För jag menar sprider det här sig är ju risken för försäkringsbedrägeri överhängande!

Samma sak för mej med en minilaptop. Skärmen sprack, fick en ny på försäkringen. Kunde tom behålla den gamla trasiga.

Bevaka tråden