Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önska test av G5

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilka test skulle du vilja genomföra på nya Power Macintosh G5? Kom med förslag på applikationer och miljöer - vi har ett paket på väg till testlabbet...

  • Medlem
  • 2003-07-26 16:26

Videoredigering, typ test med rendering och komprimering i FCP (även med iMovie kan ju vara kul). Även testa att spela lite spel på den, Q3 tex, och se vad den går för, men det senare är ju inte jätteviktigt förståss

Det vore kul att jämföra saker (tex. videoredigering) med en likvärdig pc. Det är kanske inte möjligt, men det vore kul att veta hur mycket bättre den är än en pc:)

iTunes:
100MB AIFF-fil (16/44) -> MP3 192kbps
100MB AIFF-fil (16/44) -> AAC 160kbps
samt
Rippa hel CD (runt 70min) till MP3 eller AAC.

Snälla snälla snälla- inga jämförande test mot pc!!!

Det kanske funkar om det görs av ett oberoende institut med gedigna kunskaper om hur man optimerar för båda plattformarna på ett rättvist sätt som Apple gjorde. Är man inte oberoende och om man saknar såna kunskaper är det bättre att låta bli. Ingen här skulle ju acceptera ett test av en pc-sida där macen förlorar.

Jag vill hellre se tester mellan olika macmodeller. G5 vs Power Mac G4 350Mhz-> Dual 1,42Ghz. iMac G3/G4, iBook, Powerbook G3/G4. Då vet jag hur mycket tjänar på att uppgradera när det blir dags.

Jag skulle gärna vela se hur smidigt Diablo II 1.10 Beta 2 går på G5an...

Dom som spelat Diablo 2 på Mac med OpenGL-mode aktiverat håller nog med mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-26 17:36

Tja för egen del vill jag gärna se hur den funkar i cinema 4d, både i modellering och rendering.

Sen KAN man mycket väl testa G5an mot en pc då C4D finns i exakt lika versioner på båda plattformarna.

Rickard A:

Helt fel tänkt egentligen, det SKA vara en vanlig användare som testar pc mot mac därför att det är den typen av människor som sedan kommer använda dem till det som är tänkt.

Om jag köper en pc som ser vettig ut, en G5a och sedan installerar cinema 4d på båda och kör igång med mina projekt precis som jag brukar så ser jag ju vilken burk som är snabbast och vilken jag trivs med. Sen spelar det ingen som helst roll vad något institut säjer men gigaflops hit eller dit.

Fast nu är ju inte det aktuellt för det blir rätt kostsamt, därför är det ju trevligt med t ex 99mac som kan göra dylikt åt mig.

Benchmarks och "institut" är trams. TRAMS I tell you!

FCP - Hur många effekter kan man applicera som realtidseffekter? Har för mig att prestandan avgör vilka effekter som kan köras i "realtid".

- Logic! Slava på med en massa reverb och grejjer! Hur många kanaler kan köras med PlatinumVerb och EQ t.ex.? Jag kan gärna ställa upp och utföra det prestandatestet om ni vill!

- Dataspel!!! Se vad burken går för egentligen!

/Jont Olof

jag vill se quake3 tester. FPS timedemo 1 demo four i quake3 1.32. med olika cfgs vore trevligt. gärna min egen kanske och självklart med båda processorerna påslagna.
det dom har på apples sida liksom, Pentiumen får 275 eller vad det står... det är ju lögn. man får 370FPS på en singel pentium4 2.4ghz och geforce4 4400. nånstans där vil jag hamna med G5an oxå minst

Kör alla bench-scenerna som följer med Lightwave7.5.
Renderings-prestandan vore kul att få fler siffror på.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-26 17:52

Testa photoshop filter och jämför renderingshatigheter.
Och som sagts innan FCP renderingstider.

PS: Jag är också nyfiken på en jämförelse mellan t ex C4D renderingstid mot PC... Jag bara e de....

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-07-26 18:23

Håller med om att det skulle vara kul att se någon form av jämförelse mot lite äldre Macar. Men det så klart, då ökar ju villhabegäret lite väl häftigt kanske...

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Är det värt att betala ca 20000 extra för en G5 som antagligen är långsammare än dagens Pc för ett snyggare OS? Dessutom verkar inte 64 bitar slå igenom innom en överskådlig framtid. se http://www.theregister.co.uk/content/39/31600.html Jag börjar tveka, efter att nu ha provat Pc i några veckor och trivs riktigt bra, det är faktiskt roligare att köra Pc än Mac enl min mening .

Ta denna disk. i en separat tråd i så fall, så att man slipper en massa PC vs Mac inlägg i denna tråd.

Jag skulle vilja se:

Jämförande test mellan Dual 1.42 G4 och Dual 2 G5. Det finns massor med jämförande tester mellan G4a, Powerbooks, iBooks etc så det mest relevanta vore ju att testa: hur klarar sig förra värstingPowerMacen - Dual 1.42 G4 - mot efterföljande generations värsting Powermac (G5)? Mot dessa tester kan man ju själv dra slutsatser mot Dual 1 Ghz PM, Powerbook 1 Ghz osv.

Jag skulle vidare vilja se tester på följander program:

1. Komprimering av DV-material i Cleaner.
2. Hur snabb är destiller i respektive modell?
3. iTunes jämförelser - så klart
4. Photoshoptester.
5. iMovie, FCP el FCE-tester - att exportera DV till iDVD etc
6. Hur stor skillnad i Reason 2.5 ex. Eller hur många plug in man kan köra i Logic el. Cubase.
7. Hur snabbt encodar iDVD i respektive modell?
8. Rippa en DVD i "fortytwo"?
9. Spel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 20:34

Jag håller med om att test jämfört med PC inte är så viktigt om man inte ska försöka få folk att Switcha om nu G5an är snabbare. Som Macanvändare vill jag ju veta om den är värd att byta till från en äldre Mac. Gärna jämfört med den nya G4 1.25 som ju nästan är hälften så dyr. Och jämfört med en 1GHz Powerbook. Är det värt att skaffa en stationär dator av prestandasjäl? Jämför också vad extra minne gör för prestandan. Ska man nöja sig med 512MB eller uppgradera till 1GB, 2GB eller kanske 8GB Ram?

De mesta testerna är väl redan sagda men några till (tror jag):
Hur lång tid tar det att starta datorn från avstängt.
Hur snabbt startar program t ex Photoshop.
Hur lång tid tar det att öppna en stor bild.
Hur lång tid tar det att kopiera en mapp med en massa småfiler.

Alltså inte några extremgrejer utan sånt som de flesta gör ofta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-26 20:46

Maya!!!

Har hört att G5 skulle vara uppskattningsvis 250% snabbare på rendering än G4...

Hur lång tid tar det att start Logic...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 21:06

Cleaner och Maya, gärna jämförelser med en eller flera på PC-sidan (P4, Athlon XP och Xeon) och G4. Jämför renderingstider på olika ursprungsmaterial med olika renderingsinställningar i Cleaner. Renderingar av olika 3D-scener i Maya med raytracing och liknande. Samma uppsättning på de olika plattformarna.

Tidsjämförelser mellan G4, G5 och PC i exportering av Canon-RAW till TIFF (16bit/ch) med Canons File Viewer Utility.

Kompileringstider på olika program med tex javac och gcc. Jämförelse med G4 och PC.

Exekveringstider på olika SQL-sökningar och kommandon i MySQL och eventuellt andra DBMS. Jämförelse med G4 och PC.

Uppdatering: Jämför gärna även med äldre G4or, tex Sawtooth 400-500 MHz. Många använder dessa idag, och kanske behöver motivation för att uppgradera.

Senast redigerat 2003-07-26 21:37
  • Medlem
  • 2003-07-26 21:07

Mias mattehus... skämt åtsido.. ett VST-test borde göras....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-26 21:25

Kom bara på en grej. Apple har ju bassunerat ut hur snabb G5 är jämfört med olika PC. Men inte haft med jämförelser med G4. Är G4 pinsamt långsam jämfört med PC?

Vad gäller tester av ljudapplikationer (Logic & Cubase t.ex) så kommer jag att pina den stackars G5:an från första stund den anländer till min lilla studio!

Jag måste bara tilläga: jag är helt seriös då jag pratar om Diablo 2 1.10 Beta 2! En snubbe med Dual 1.25ghz G4 tyckte spelet kördes som skit på hans dator (som tydligen var uppgraderad till max i det mesta som gick också).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-26 22:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
De mesta testerna är väl redan sagda men några till (tror jag):
Hur lång tid tar det att starta datorn från avstängt.
Hur snabbt startar program t ex Photoshop.
Hur lång tid tar det att öppna en stor bild.
Hur lång tid tar det att kopiera en mapp med en massa småfiler.

Alltså inte några extremgrejer utan sånt som de flesta gör ofta.

Ja, just sånt vill jag också se.
Upplever man en prestandaförbättring i allmänna program som finder, förhandsvisning, Acrobat Reader...
Hur är det på kontorsidan? blir MS Word, XL och PowerPoint lite rappare? (eller är det för mycket hinder i själva programkoden som förhindrar att tillvarataga en snabbare dator?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Ja, just sånt vill jag också se.
Upplever man en prestandaförbättring i allmänna program som finder, förhandsvisning, Acrobat Reader...
Hur är det på kontorsidan? blir MS Word, XL och PowerPoint lite rappare? (eller är det för mycket hinder i själva programkoden som förhindrar att tillvarataga en snabbare dator?)

Det där kan jag redan svara på! Det är ruggigt snabb och upplevelsen i Finder är mycket rappare än med Dual G4 1.42 GHz!

Det intressanta blir att se hur mycket råstyrka den faktiskt har!

/Jont Olof

Quake 3 Arena med altivec-patch & bolis config

Photoshop-prestandan kommer inte att imponera på G5 förran Adobe släpper sin performance update-patch, tyvärr...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 01:07

Vill som många andra se test av FCP, även Maya skulle vara intressant, trots att det inte finns några vettiga grafikkort till mac vad gäller 3D-redigering. Tycker också det skulle vara trevligt att se hur prestandan påverkas av olika minnes konfigurationer, vinner man mycket på att sätta i mer RAM än säg 1GB? Men det kanske säger mer om hur hårdiskprestandan är, men jag tycker det skulle vara kul iaf.

Jag är kanske inte speciellt orginell... Men om ni har jag tid vill jag se ett test av ALLT. A-L-L-T. Som ni kan komma på, som alla på forumet kan komma på.

Det är kanske inte speciellt verkligt, men det vore coolt om 99mac hade det mest djupgående, breda och fullmatade testet av G5 till dags dato!

Gör alla andra macsidor gröna av avund! Gör mig lycklig!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 02:17

Combustion! Smäll på ett av exempel-partikelsystemen, såsom rök, dimma eller explodioner, jämför gärna med den snabbaste G4an.. Jag sitter på en dubbel 1.2Ghz G4 med 1.7 GB RAM och tycker det i princip är omöjligt att göra något kreativt med Com..

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 10:20

Kolla upp om Logic öppnas när man klickar på ikonen. Hastigheten spelar ingen roll för det går snabbt nog på en G3:a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 11:00

Cleaner, Final Cut Pro och Photoshop. Cleaner bistår jag gärna med testfiler och inställningar. Vi komprimerar tusentals filmer per år och det skulle inte skada med en performance-boost där.

I Final Cut Pro vore det intressant att se vad:
- Burken klara i high-res och SafeRT
- Burken klara i high-res och RTUnlimited
- Burken klara i med-res och RTUnlimited

Pröva att köra ut allt över FireWire också.

Vore intressant att se MPEG2-komprimeringsprestanda genom:
- BitVice 1.31
- Apple MPEG2 via QuickTime Pro
- Apple MPEG2 via Compressor (2 PASS VBR, HQ)

Speltester i alla dess smaker vore kul också - där har Macen legat efter mest känns det som.

Gärna en Mac vs PC shoot-out OCKSÅ, fast det kanske hör till ett annat test? Här måste man vara försiktig med val av program och så - det KOMMER bli "ojämnheter" - typ Final Cut vs Premier Pro, Cleaner vs Cleaner XL där den senare är avsevärt mkt bättre kodad ex. Hur som helst vore det intressant att se om Apple åter igen tagit tillbaka sin "king of the hill" plats.

Photoshop är i regel inte slött, men det vore intressant om ni kunde köra med lite "massiva filer" - typ 40 MB stora, 300 lager eller 300 MB stora och 10 lager.

Spartider av tunga dokument i Photoshop och Illustrator.

Starttider av program.

Bevaka tråden