Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra iTunes med snabbkommandon?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man på nåt sätt styra iTunes med snabbkommandon? Om jag till exempel jobbar med nåt i ett annat program och vill byta spår utan att öppna iTunes eller klicka fram popupmenyn på doock-ikonen. Om det inte redan finns; går det på nåt sätt att koppla ett snabbkommando till iTunes?

Jag kör ett program ibland som heter Youpi Key. Där kan man tilldela applescript olika tangentkommandon. När jag trycker ctrl-z i vilket program som helst, drar det här scriptet igång:

tell application "iTunes"
playpause
end tell

Så startar eller pausar itunes. Funkar! Sen är det väl bara att snickra flera nya scripts.

• Medlem
  • 2003-07-26 19:04

Eller så kan man testa, och kanske köpa, det lilla (men mycket smidiga och coola) sharewaret Synergy. Kostar bara 5 dollar att registrera.

• Medlem
  • 2003-07-26 19:07

Men det är ju för mig som är lat och inte orkar skriva några rader. Applescript är ju mycket enkla och användbara!

Hur gör man ett Applescript då… det ser rätt enkelt ut… Är det det?

Fast synergy var ju svinbra! Får se om jag orkar köpa det då…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Hur gör man ett Applescript då… det ser rätt enkelt ut… Är det det?

Det beror på vad man har för ambitioner. Men det finns gott om script att ladda ner från apples websida. Eller så köper man en tjock bok och lägger sig i hängmattan och förkovrar sig. Eller så ids man inte. Jag lär mig hellre sånt än jag lär mig laga en bil.

Men å andra sidan: Synergy ser inte dumt ut ... Färdigprogrammerat till och med.:cool:

• Medlem
  • 2003-07-26 22:02

PTHiTunesNotifier är annars ett riktigt bra gratisalternativ. Kika här.

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk

/majk

Det verkar sjysst! Ska testa det!

Efter test av diverse av ovanstående så vinner ändock X-tunes. Prova asså!

http://www.pol-online.net/

K h a r m s

• Medlem
  • 2003-07-27 03:10

X-tunes var verkligen inte dumt, bra tips K h a r m s! (jättetrevligt att programmet är gratis)

Men... jag måste nog säga att jag (högst personligt tycker Synergy är snyggare (ser ju ut som om det vore apple som implementerat det, precis som höj och sänk ljud-feedbacken på skärmen) samt plus för att den har fler funktioner. Att kunna styra iTunes med enbart funktionstangenterna är guld! och lätt värt 50 spänn.

Jaja! Nu tar jag tibaka lite av det jag sade. X-tunes som ju känns lite "MAYA sub meny" e typ juste men buggigt. Å när man customizat lite i PTHiTunesNotifier så gillar jag denna klart. Man kan få samma submeny känsla om man configar till det.

K h a r m s

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk

/majk

Nu har jag testat! På flera sätt var det faktiskt bättre än det där som kostade pengar. Inte så dumt och man kan välja utseende på knapparna som ser ut precis som om det var inbyggt från början av Apple

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Nu har jag testat! På flera sätt var det faktiskt bättre än det där som kostade pengar. Inte så dumt och man kan välja utseende på knapparna som ser ut precis som om det var inbyggt från början av Apple

Flera knappar i menyraden... Ett gott skäl att skaffa en PB 17".

1
Bevaka tråden