Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Machinedrum exempel efterlyses!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-12 23:24

Efter att ha sett i stort sett alla klipp på youtube så tänkte jag att 99.se troligen skulle kunna visa trummans ljud. Så om ni vill och orkar skulle jag jättegärna få höra lite av den.

Jag ser fram emot nästa löning!!!

// Fredrik

Ja, på 99 finns det gott om Machinedrum utövare som kan ge dig exempel. Ville bara ge ett extra tips. Bli medlem på Elektron Users-forumet. Där kryllar det av Elektron-användare med både ljudexempel, tips och tricks, m.m. Elektron-Users

Här är en direktlänk till Audio-delen av filarkivet där det finns gott om ljudexempel
Elektron-Users - Downloads

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-12 23:37

Tackar!

Utöver det så undrar jag fortfarande lite över seq delen i MD. Är den något att hänga i julgranen? Hur pass "live"-vänlig är den? Jag gillar ju att improvisera när jag jammar, räcker MD's seq till det?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-08-13 01:44

Det hela beror ju på vad du vill göra live, faktiskt. Dock tycker jag den är väldigt live-vänlig då den går att tweaka, programmera och editera utan att behöva trycka på stopp mellan man går från rec och play-läge. När jag använde min så brukade jag sällan använda mer än ett pattern per låt, utan jag tweakade, mutade, och programmerade om allt eftersom låten gick.

(Däremot när jag skulle göra pop eller rock-låtar med mycket fills och liknande, då gick det åt en del patterns kan jag lova.)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-13 14:17

Det låter ju helt ok!

Men som jag har fattat det så går det åt ett ljudspår till varje midispår man använder, har jag fel där?

Jag vill ju helst komma bort ifrån datorn och bara kunna använda mig utav hårdvara.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-13 14:24

Det stämmer, men det är ju ändå 16 spår.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-13 19:00

Ah, 16 spår kommer man ju ändå ganska långt på.

Nu längtar jag bara ännu mer tills lönen kommer in på kontot och jakten efter en beggad MD börjar

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-13 19:14

Förresten, skulle en korg KP3 kunna fungera lite som en ersättare till UW'ns sampling? Om man samplar på den och kör den in i trumman igen. För jag är i ganska stort behov av en ny trumma, men är inte riktigt säker på om det är värt att vänta en månad ev. två för att kunna köpa en UW.

För mig, personligen, var UW'n värd att vänta på, upp till 12 månader om så skulle vara...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-13 19:31

Är det bara för att kunna klämma in egna samplingar och lattja runt med att sampla trumman? Inte för att det är så bara, det vore sjukt kul. Men ändå, hur mycket extra får man ge för en UW MK1? Jag skulle behöva lite effekter, en ny mixer och en lättkranad liten smidig synth också.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-08-13 19:32

Runt 8 papp brukar de ligga på.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-08-13 19:41

Låter ju överkomligt! Men gah, jag kommer bli galen snart. Jag har velat haft en sen i våras. Men jag brände alla pengar på festivaler i sommar.

1
Bevaka tråden