Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher-tips

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flickvännen får snart ett par tusen tillbaka på skatten och har börjat fundera på att köpa en Mac för pengarna. Hon vill gärna ha en bärbar och verkar ha snöat (enligt mig) in sig lite på ett sånt däringa färgglatt dasslock (gammal ibook G3) -- en sån som hon i Legally Blond 1 har...

Prestandabehoven är inga märkvärdiga, mest vanligt surf och kanske lite ordbehandlande. I övrigt har vi min maskin och sannolikt nån PC kvar också.

Cirkus 3000 är aktuell prisnivå.

Så, tycka vad man vill om designen men är det nåt att satsa på? Vilken modell bör man i så fall köra?

Har den alla nödvändiga portar, tillgång till AP etc? Och hur funkar det att köra X?

Alla tips mottages tacksamt.

  • Medlem
  • 2003-07-27 14:26

Med risk att trampa på små tår, så skulle jag säga att de är rena skiten av endast en anledning: De kör 800x600. Det funkar helt enkelt inte.

Försök få tag i en vit iBook istället.

OS X är inte att tänka på på den maskinen. Säger som föregående talare, satsa på den första vita iBooken istället, hon kommer att bli mycket nöjdare.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-07-27 14:37

Instämmer. Jag köpte en iBook en gång när jag hade för mycket pengar på banken och jag gillade den faktiskt inte. Kass upplösning och väldigt tung och klumpig.

Visst kan man köra OSX på den... ja om man väljer att köra det OSX som var det första som släpptes... fast att sedan uppdatera... ja då orkar den inte detta. Håller med de andra men då ska hon INTE nöja sig med 64MB i RAM, peta i minst ytterligare 128 MB annars så kommer den inte att klara Jaguar.

Okej, men hur mycket behöver man i realiteten lägga till för en sådan? Mactorget listar vit iBook utan CDRW för 3500-4500 kronor och med CDRW för 4500-6000 kronor. Ytterligare 500 kronor med 14-tums skärm. Någon som har koll på vad de brukar ligga på? Jag talar för övrigt om datorer i fullgott skick och seriösa säljare som har alla papper och allting i ordning.

Vad sägs förresten om gamla Pismo? Som jag för övrigt tycker är en av de absolut snyggaste produkterna Apple gjort. Säg en Pismo 500 med firewire. Enligt Mactorget går dom för ungefär 4000 kronor men det har jag nog aldrig sett i verkligheten.

Måste man i praktiken ha G4 och massor av RAM för att ens tänka på att köra nya X? Nån med erfarenhet av att köra det på en riktigt gammal G3-maskin?

Ytterligare tips mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-28 11:49

Har en iBook 600 med 384 Mb ram, och det funkar alldeles utmärkt med jaguar på en sådan, det är klart att några hastighetspoäng kommer maskinen aldrig att vinna, men funkar gör det absolut.

1
Bevaka tråden