Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kända ljud från olika samplers

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 19:31

Emulator, Fairlight, Akai, Mirage och några trummaskiner har ju en massa kända samplingar. Men vilka andra klassiska samplers har satt avtyryck i kända låtar?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-08-16 19:39

esi-32 är flitigt använd i kända låtar, men om den har
några speciella ljud som blivit kända har jag ingen aning om.

Räknas PPG som sampler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 23:12
Ursprungligen av Real Parakeet:

Räknas PPG som sampler?

Det tycker jag, Waveterm är ju en sampler.

Den mest kända PPG-samplingen torde vara Cathedral Choir som bla står för de übermäktiga körackorden i Propagandas "Dream within a dream" och "P-Machinery" samt diverse andra samtida TCH-produktioner. På samma PPG-diskett finns även de samplingar som bygger upp introt till FGTHs "The world is my oyster".

-Ingen känd låt direkt men glaskrossljudet i slutet på The road to mount Calvary/Deep Down Into the Pain (9:50); YouTube - Steve Vai-The road to mount Calvary/Deep Down Into the Pain påminner om ett av ljuden till Rolands S-7XX serie. I ett nummer av den där Rolandtidningen man kunde få hemskickad så sitter Hans Zimmer framför en skog av S-760.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-16 22:15

Använde inte PSB nån typ av hundskäll som var med på orginaldiskarna till Emulatorerna..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 23:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 23:30

Japp, men grejen är att låta det växa fram genom att dra ner filtret och öppna upp det lite lagom långsamt (jag brukade oftast spela det med ena handen på cutoffratten). Aaaah! Den upplevelsen i sig är ett tillräckligt starkt skäl för att köpa ett PPG-system.

Köp en Waveterm och en Wave, de är klart underskattade som samplers - de har ett eget ljud med en härlig karaktär.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 23:37

Panflöjten i introt till Peter Gabriels "Sledgehammer" är väl nån Fairlight-preset om jag inte minns fel?
YouTube - Peter Gabriel - Sledgehammer [PLAY-Version]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 23:48
Ursprungligen av kroffe:

Panflöjten i introt till Peter Gabriels "Sledgehammer" är väl nån Fairlight-preset om jag inte minns fel?
YouTube - Peter Gabriel - Sledgehammer [PLAY-Version]

Är det inte Emulator II:ans Shakuhachi? (även känd från tex den där enigmahitten)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-16 23:43

Famous Sounds någon kanske har missat denna eminenta sida

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-08-16 23:50

tja...jag har säkert fel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-18 11:48

Nu kom jag på en till: Kurzweil K250. Den hade nåt Grand piano som användes en hel del.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-18 12:21

Det stämmer att shakuhachin i Sledgehammer är från Emulator Ⅱ.

1
Bevaka tråden